kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۲۵۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵
وزیر علوم:

شبکه علمی میان دانشگاه‌های کشور ایجاد می‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ایجاد شبکه علمی در استان‌ها را از جمله برنامه‌های این وزارتخانه دانست و گفت: محوریت این شبکه با دانشگاه‌های مادر هر استان شکل می‌گیرد و با اتصال تمام مراکز آموزش عالی به یکدیگر استفاده بهینه از امکانات، حذف موازی کاری‌ها، کاهش هزینه‌ها و ماموریت محور شدن دانشگاه محقق می‌شود.

منصور غلامی، درجلسه هیئت ممیزی دانشگاه قم در سالن اندیشه این دانشگاه گفت: حرکت وزارت علوم دادن آزادی عمل بیشتر به دانشگاه‌ها است و مراکز علمی که ظرفیت این اقدام را داشته‌اند، این موضوع درآنها محقق شده است.
وی کاهش دانشجویان در حوزه علوم پایه در سال‌های اخیر را نگران‌کننده دانست و گفت: تجمع دانش‌آموزان به سمت رشته‌های تجربی موجب شده است تا نگرانی‌ها و کمبودها در حوزه علوم پایه در کشور تشدید شود. وی اظهار داشت: گرایش خانواده به الزام فرزندان خود برای تحصیل در رشته تجربی ‌اشتباه و مسیری سراب گونه پیش پای دانش‌آموزان است و باید با فرهنگ‌سازی این مسیر ‌اشتباه در کشور اصلاح شود. وی افزایش احساس نیاز صنعت به دانشگاه‌های کشور را از جمله فرصت‌های تحریم دانست و افزود: احساس نیاز به نقش‌آفرینی دانشگاه برای رفع نیازهای کشور بسیار زیاد شده که این فرصت‌های جدید برای نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در کشور ایجاد کرده‌است. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ادامه داد: اقدام‌های خوبی در راستای حل مشکل صنعت توسط دانشگاه‌ها انجام شده‌است که امضای قراردادهای تعداد میان دانشگاه‌های کشور و وزارت نفت در حوزه اکتشاف و رفع نیازهای صنعت نفت از جمله این اقدام‌های ارزشمند است. وی ارتباط دانشگاه با صنایع دفاعی را تجربه‌ای موفق در حوزه ارتباط میان صنعت و دانشگاه‌ها دانست و گفت: به طور تقریبی تمام طرح‌های وزارت دفاع توسط دانشگاه‌ها انجام شده است که این اقدام بزرگی محسوب می‌شود. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وزارت علوم به صورت سنتی با کمبود بودجه مواجه بوده است که در سال‌های اخیر این محدودیت‌ها بیشتر بوده است گفت: سازمان برنامه و بودجه نسبت به تامین نیازهای آموزش عالی کشور کمال همکاری را داشته ولی استفاده بهینه از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها باید در دستور کار مدیران دانشگاه‌ها باشد.