kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۲۴۰
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲

60 میلیون تومان سود سالانه یک کارآفرین با ماست‌بندی

یک کارآفرین موفق شده با حرفه ماست بندی سالانه 60 میلیون تومان سود کسب کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن کاظمی، کشاورز و باغدار اهل خمین و یک ماست‌بند حرفه‌ای است که درآمد سرشاری از این محل کسب می‌کند. وی 19 سال قبل در حاشیه گلخانه و باغ‌هایش بزرگترین کارگاه ماست‌بندی سنتی منطقه را راه‌اندازی کرده است.
این کارآفرین گفت: سالانه 70 تن ماست تولید می‌کنم و سود حاصل از آن بیش از 50 میلیون تومان در سال است. 17 سال است که هفته‌ای یک بار خودم ماست‌ها را با نیسان از خمین به تهران می‌آورم و می‌فروشم. گوشه خیابان، جا و مشتری‌های ثابتی دارم، هفت صبح که می‌رسم تهران تا ساعت 10 صبح همه ماست‌ها به‌فروش رفته است.
کاظمی اضافه کرد: متأسفانه فرهنگ کار در کشور تضعیف شده و خانواده‌ها فرزندانشان را در مسئله کار درست تربیت نمی‌کنند. نمی‌دانم چرا یک جوان خجالت می‌کشد ماست‌بندی راه بیندازد و سالی 60 تا 70 میلیون تومان سود کند؟! شاید باورتان نشود اما در همین مزارع من کار هست اما کارگر نیست! همه دنبال پشت‌میزنشینی هستند، مگر از پشت‌میزنشینی چقدر می‌توان درآمد کسب کرد؟
وی کمبود نقدینگی و ارائه نشدن تسهیلات با سود پایین را مشکل اصلی خود دانست و تأکید کرد: 27 سال است که تولیدکننده هستم اما در این مدت حتی یک بار هم وام حمایتی با سود مناسب دریافت نکرده‌ام، جهاد کشاورزی حتی یک ریال هم به من وام نداده است، همه وام‌هایی که برای راه‌اندازی گلخانه و توسعه کار کشاورزی دریافت کرده‌ام، از مؤسسات بانکی متفرقه و با سود 28 درصد بوده است. بسیج سازندگی بعد از تأکیدات رهبری بر حمایت از تولید و اقتصاد مقاومتی وارد عرصه حمایت از کشاورزان شده که امیدواریم قدمی مؤثر باشد. 5 هکتار زمین خالی و بلااستفاده دارم که قصد دارم در آن گل محمدی پرورش دهم، به همین منظور 30 میلیون تومان از بسیج سازندگی وام دریافت کرده‌ام.
این کشاورز موفق در ماست‌بندی‌اش برای پنج نفر و در گلخانه‌اش برای چهار نفر اشتغالزایی کرده است. وی همچنین در فصل برداشت محصول زعفران به‌مدت 60 روز برای 40 نفر اشتغالزایی می‌کند. کاظمی درباره علت سخت‌کوشی‌اش هم گفت: من از هشت سالگی روی پای خودم ایستادم و کشاورزی کردم. اگر یک روز کار نکنم، بیمار می‌شوم. پنج صبح شروع می‌کنم به کار تا ساعت 10 شب. پسرم و دو دخترم نیز در کار ماست‌بندی و اداره گلخانه خیلی کمکم می‌کنند.
وی درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر مزخرف بودن خودکفایی و سرمایه‌گذاری در کشاورزی، می‌گوید: چطور ممکن است کسی علیه تولید داخل حرف بزند؟ اگر منظورشان این است که با توجه به کم‌آبی باید کشاورزی را تعطیل کنیم، باید از آنها بپرسیم "چرا صورت مسئله را پاک می‌کنند؟"، به‌جای تعطیل کردن کشاورزی باید به کشاورزان کمک کرد تا آبیاری قطره‌ای را جایگزین روش غرقابی کنند، در این صورت تولیدات چند برابر و مصرف آب تا 90 درصد کاهش می‌یابد. البته از کسانی که خودشان دلال واردات از خارج هستند، انتظاری نمی‌رود که برای نابود کردن کشاورزی مملکت، کاری
انجام ندهند!