kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۱۲۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳
در نشست خبری درباره دانشمند ربوده شده ایرانی مطرح شد

آمریکا می‌خواهد از دکتر سلیمانی به عنوان وجه‌المصالحه استفاده کند

همسر سلیمانی گفت: آمریکایی‌ها با بازداشت دانشمند ایرانی می‌خواهند از آن به‌عنوان وجه‌المصالحه بین دو کشور استفاده کنند.




نشست خبری بررسی آخرین وضعیت مسعود سلیمانی عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس که یک سال قبل در آمریکا ربوده و بازداشت شده است، روز گذشته در پرستیوی با حضور منصوره موحدین رئیس‌دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس، یعقوب فتح‌اللهی معاون پژوهش فناوری تربیت مدرس و مهناز ربیعی همسر دکتر سلیمانی برگزار شد.
نه دلیل و نه تفهیم اتهام
در ابتدای این نشست یعقوب فتح‌اللهی معاون پژوهش فناوری دانشگاه تربیت مدرس درخصوص بازداشت دکتر سلیمانی توسط دولت آمریکا گفت: این رفتار از منطق استکباری و زور منشأ می‌گیرد چراکه تاکنون از سوی دولت آمریکا هیچ دلیل و تفهیم اتهامی صورت نپذیرفته است حتی کارشناسان حقوقی آمریکا نیز اذعان دارند که در سیستم قضایی آمریکا هیچ‌گاه چنین برخوردی را ندیده‌اند.
وی ادامه داد: اگر جرم موثقی وجود داشت آمریکا باید تاکنون آن را اعلام می‌کرد. اما امروز یک سال می‌شود که هیچ دلیل متقنی برای دستگیری این دانشمند ایرانی اعلام نشده است.
علم هیچ محدودیت و مرزی ندارد
منصوره موحدین رئیس‌دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس نیز در ادامه این نشست با‌اشاره به اینکه به نمایندگی از اعضای هیئت‌علمی دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس که پرفسور سلیمانی در آن تدریس داشته است و همچنین تمامی دانشجویان وی حضور پیدا کرده است، گفت: ما می‌خواهیم این پیام را به جامعه بین‌المللی برسانیم که دانشمندی که کاری جز تحقیقات علمی و تربیت دانشجویان نداشته یک سال است در بند است ما هفته‌های اول باور نمی‌کردیم و می‌گفتیم این اتهامات واهی است و به یک ماه نکشیده این سوءتفاهم‌ها برطرف خواهد شد و دکتر سلیمانی به کشور بازخواهد گشت. اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و حالا دانشجویان ایشان نیز به‌شدت متأثر و ناراحت هستند.
وی افزود: علم هیچ محدودیت و مرزی ندارد و هر فردی در هرکجای دنیا فعالیت علمی انجام دهد حق دارد مراودات علمی با سایر کشورها داشته باشد.
پذیرایی از مهمان با زندان
مهناز ربیعی همسر دکتر مسعود سلیمانی نیز با‌اشاره به اینکه همسرش یک سال قبل در چنین روزی توسط دولت آمریکا بازداشت شده بود، افزود: همسر من به دعوت یک موسسه تحقیقاتی به نام مایوکلینیک به آمریکا سفر کرده بود اما درواقع آمریکا مهمانی را که دعوت کرده بود با زندان از او پذیرایی کرد. نمی‌دانم کجای دنیا چنین رفتاری را با مهمان خود انجام می‌دهد آن‌هم برای کشوری که ادعای حقوق بشر دارد.
دستگیری دانشمند برای وجه‌المصالحه
وی ادامه داد: همسر من استاد تمام هماتولوژی دانشگاه تربیت مدرس است و بر روی سلول‌های بنیادین و بیماری‌های صعب‌العلاج کار می‌کند. او همچنین استاد نمونه کشوری در سال 94 و جزو یک درصد نخبگان سایت تامسون به شمار می‌رود. با همه این تفاسیر آمریکا با این کار خود نشان داد که می‌خواهد از دستگیری پرفسور سلیمانی به‌عنوان وجه‌المصالحه بین دو کشور استفاده کند.
همسر دکتر سلیمانی خاطرنشان کرد: این کار آمریکا نقض علنی حقوق بشر است چراکه یک سال است بدون تفهیم اتهام یک دانشمند را زندانی کرده است. ما در این یک سال زیر استرس و فشار روحی زیادی بودیم تا جایی که مادر ایشان به همین علت از دنیا رفتند.
ربیعی همسر دکتر سلیمانی در پاسخ به اینکه آمریکا ادعا می‌کند دکتر سلیمانی را به علت نقض تحریم‌ها بازداشت کرده است، افزود: اتهام نقض تحریم‌ها بهانه است چراکه ایشان نه در آمریکا زندگی کرده و نه حتی کارت بانکی آمریکا را داشته که بخواهد چیزی ازآنجا خریداری کند. موادی که توسط دانشجویان ایشان در فرودگاه آمریکا ضبط شده و نام بردن اسم دکتر سلیمانی توسط این افراد موجب شناسایی همسرم توسط دولت آمریکا شده است.
وی با‌اشاره به اینکه در مقاله نیتر حقوقدانان آمریکایی اعلام کردند که تاکنون با چنین پرونده حقوقی مواجه نشده‌اند، افزود: آنها می‌گویند حتی اگر چنین جرمی رخ داده باشد حقش یک سال حبس با شرایطی که دکتر سلیمانی دارد نیست بلکه نهایتاً یک جریمه نقدی بوده است.
موحدیان رئیس‌دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس نیز در پاسخ به اینکه آیا موسسه مایوکلینیک که دکتر سلیمانی با دعوت آن به آمریکا سفر کرده بود تاکنون واکنشی نشان داده است یا خیر، گفت: نامه‌ای از سوی دانشگاه تربیت مدرس به موسسه مایوکلینیک برای پیگیری وضعیت دکتر سلیمانی زده شد و پاسخ آن چندی پیش دریافت شد که البته برای من قابل قبول نیست چراکه مایوکلینیک می‌گوید دکتر سلیمانی هنوز وارد موسسه ما نشده است!