kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۰۱۷
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱
طفره موسوی از پاسخ به سؤال کیهان

وقتی وزارت امور خارجه اظهارات 5 سال پیش ظریف را فراموش کرد!

سخنگوی وزارت خارجه در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفت: تیترهای کیهان، وزارت امور خارجه را وارد سیاست داخلی کرد!



سرویس سیاسی-

نشست خبری سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد.
خبرنگار کیهان در این نشست از موسوی پرسید: «آقای ظریف در روزهای گذشته گفته بودند که «وزارت خارجه باید بالاتر از سیاست داخلی عمل کند اما متأسفانه ما را وارد سیاست داخلی کردند». حال سؤال اینجاست که به‌طور دقیق چه کسانی و چگونه وزارت خارجه را وارد سیاست داخلی کردند؟».
سخنگوی وزارت خارجه پس از مکثی کوتاه، در پاسخی تأمل‌برانگیز گفت:«نگاهی به تیترهای روزنامه کیهان در روزهای گذشته و زمانی که مذاکرات در حال انجام بود بیندازید، آن موقع جواب خود را دریافت می‌کنید».
این اظهارنظر عجیب در حالی است که کیهان همواره با دلایل فنی و کارشناسی به نقد سیاست خارجی دولت و از جمله توافق هسته‌ای پرداخته است.
مقامات ارشد دولت و از جمله مقامات وزارت خارجه همواره با پرخاش و تندی با نقدهای دقیق کیهان برخورد کرده‌اند، این در حالی است که مواردی که کیهان در نقدهای کارشناسی به آن‌ اشاره کرده بود و هشدار داده بود، مو به مو به وقوع پیوست و چه بسا اگر دولتمردان به‌جای پرخاشگری و توهین، از این نقدهای دقیق و کارشناسی بهره می‌بردند، فرجام مذاکرات و توافق هسته‌ای به جایی نمی‌رسید که ظریف صراحتا اعلام کند که دستاوردهای برجام روی هواست!
سیاست خارجی و منافع جناحی!
سخنگوی وزارت خارجه در اظهارنظری تأمل‌برانگیز، مدعی شده است که روزنامه کیهان، وزارت خارجه را وارد سیاست داخلی کرده است. گویا وی اظهارات 5 سال پیش ظریف را فراموش کرده است.
ظریف-  شهریور ۹۳-  در شورای روابط خارجی آمریکا و درپاسخ‌ هاله اسفندیاری- ضدایرانی فعال در حوزه جنگ نرم- در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفت: «ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا ۱۶ ماه دیگر که انتخابات پارلمانی (مجلس دهم) برگزار می‌شود، به این عملکرد ما پاسخ دهند. وقتی قبلاًً در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، توافق‌هایی کردیم و تلاش‌های ما برای عملکرد شفاف، از جانب اتحادیه اروپایی رد شد، مردم جواب ما را با انتخاب رئیس‌جمهوری متفاوت دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد(!) حالا بار دیگر من زنده شده‌ام. به‌نظر من غرب در انتقال پیامی ‌که می‌خواهد به ایران منتقل کند باید بسیار دقت کند».
حدود یک‌سال پس از این درد و دل ناشیانه ظریف با دشمن، «جان کری» وزیر خارجه اسبق آمریکا- تابستان ۹۴-  در شورای روابط خارجی آمریکا گفت: «دوستان! اگر به توافق پشت کنیم، یک پیام بزرگ به افراطی‌ها در ایران می‌فرستیم. چه کسی می‌داند در این صورت انتخابات (مجلس) چه می‌شود اما روحانی و ظریف که خود را در مذاکره با غرب به خطر انداختند، به‌نظرم به دردسر جدی می‌افتند».
ظریف در اقدامی مغایر با منافع ملی و عزت مردم ایران، رقبای انتخاباتی و منتقدان دولت را رقیب مشترک خود و طرف آمریکایی معرفی کرد و این‌گونه با پاس گل به دشمن، آن را در اقدامات ضدایرانی و تحریم مردم ایران گستاخ کرد.
لازم به ذکر است که ظریف در جریان مذاکرات سعدآباد در گوشه‌ای از سالن مذاکرات از «محمد البرادعی» رئیس وقت آژانس انرژی اتمی ‌خواست تعریف خود از موضوع تعلیق را به‌گونه‌ای ارائه دهد که جریان اصلاحات در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم بازنده نشود!
نپیوستن به FATF خودتحریمی ‌است!
سخنگوی وزارت امور خارجه با‌ اشاره به آخرین تصمیمات اتخاذ شده از سوی گروه ویژه اقدام مالی گفت: برخلاف دوستان که می‌گویند پیوستن FATF خودتحریمی ‌است، می‌گوییم نپیوستن به FATF، خودتحریمی ‌و محدود کردن خودمان است و مهلتی هم که داده شده است، با تلاش همکاران ما بوده است که در نشست اخیر این گروه اقدامات مثبت دولت و مجلس را تشریح کردند.
اظهارنظر سخنگوی وزارت خارجه در حالی است که محمدجواد ظریف، دیروز در حاشیه کنفرانس بین‌المللی یکجانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل گفت: جمهوری اسلامی ایران در قوانین داخلی خود مبارزه با پولشویی را به‌عنوان یک ضرورت و هدف دنبال می‌کند و تصمیم FATF کاملاً سیاسی است که با آن مخالف هستیم.