kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۷۲۶
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳

دو جوابیه از ارشاد و پاسخ کیهان(اخبار ادبی و هنری)



وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دو خبر کیهان واکنش نشان داد. در دنباله جوابیه‌های یاد شده، پاسخ کیهان آمده است:
جوابیه نخست:
جناب آقای حسین شریعتمداری
مدیر مسئول محترم روزنامه کیهان
با سلام و احترام
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه کیهان مورخ 98/7/2، با عنوان «هرج و مرج اخلاقی در صحنه تئاتر»؛ به اطلاع می‌رساند:
شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی با بهره‌گیری از حضور، مشارکت و همکاری گروه زیادی از هنرمندان شناخته‌شده و متدین و خوشنام مسئولیت ارزشیابی و نظارت بر تولید و اجرای نمایش را برعهده دارند. صدور پروانه اجرای نمایش پس از ارزیابی و خوانش نمایشنامه و بازبینی اجرا، انجام شده و در حین اجرا بر نمایش اجرا شده، نظارت می‌شود. در مواردی که نمایش برخلاف شکل و محتوای ارائه‌شده و موازین و ضوابط پروانه صدور نمایش، اجرا شود، برای تذکر و یا خودداری از اجرا اقدام خواهد شد. متأسفانه در خبر درج شده، اشاره به اجرای عمومی نمایشی در تماشاخانه سپند شده است که در ارزیابی و بررسی شورای نظارت و ارزشیابی، چنین نمایشی با ویژگی ذکر شده در سالن فوق اجرا نشده است. اولین ویژگی درج یک خبر آن هم در یک روزنامه رسمی رعایت عدل، انصاف و صداقت است. انتظار می‌رود با در نظر گرفتن تعداد انبوه نمایش‌های اجرا شده در جهت نقد و انتقاد سازنده اقدام شود.
جوابیه دوم:
در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه مورخ 98/06/30، با عنوان «هدیه اداره هنرهای نمایشی به متهم جاسوسی!» به اطلاع می‌رساند:
اداره کل هنرهای نمایشی مطابق وظایف قانونی برای صدور مجوز و پروانه اجرای عمومی نمایش با تقاضای هنرمندان و مدیران سالن‌ها اقدام می‌نماید. خبر درج شده و موضوع فوق در خصوص اجرای نمایش «بداهه» است که پیش از صدور مجوز از مراکز نظارتی و حراستی استعلام و صدور مجوز اجرا با رعایت ضوابط و قوانین بلامانع اعلام شده است. خواهشمند است دستور فرمایید پاسخ معاونت محترم امور هنری، مبنی بر مطلب فوق را در همان صفحه و ستون منتشر نمایند.
و اما پاسخ کیهان به جوابیه‌ها:
توقع بود؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌جای فرار رو به ‌جلو و ارسال جوابیه، خطاها و تصمیمات ‌اشتباه خود را بپذیرد و عذرخواهی کند. این اتفاق نه تنها صورت نگرفت بلکه جوابیه‌نویسان، در مقام اصرار بر‌ اشتباه و تخلف برآمدند!
باید گفت؛ برعکس ادعاهای مطرح شده در جوابیه‌ها، در حوزه هنرهای نمایشی طی یک سال و نیم گذشته، شاهد اتخاذ تصمیم‌های عجیب و نظارت ضعیف و اجرای نمایش‌های مسئله‌دار بودیم! به‌طور مثال، دو مدیر به اصطلاح فرهنگی و تئاتری، مدتی پیش دو نمایش مبتذل را کارگردانی و به صحنه بردند که هر دو، با اطلاع‌رسانی مطبوعات متعهد و از جمله کیهان، توقیف شدند.
در خبر کیهان به نمایش‌هایی ‌اشاره شده که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حکم به بی‌مسئله بودن آنها می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم تصاویر این دو نمایش منتشر شود تا روشن شود حق با کیهان است یا...! علاوه بر این باید تاکید کرد؛ اگر کیهان به نادرستی نمایش‌ها را به زیر سؤال برده؛ چرا خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از همان نمایش‌ها را توقیف کرد؟
اما درخصوص نمایش یک مجرم!
کارگردان مورد نظر، تا مدت‌ها پیش با برخی چهره‌های خارجی مرتبط بود. باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسید؛ چرا از یک مجرم به روشنی دفاع می‌کند؟ سال پیش کیهان از وجود و فعالیت مدیر ارشد دوتابعیتی ارشاد خبر داد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جوابیه‌ای تاکید کرد که مدیر ما دوتابعیتی نیست و استعلامات او موجود است. همین مدیر، دو ماه بعد سر از کانادا درآورد!
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به سؤالات جدی پاسخ‌های مستدل و جدی بدهد! به‌طور مثال؛ چرا مدتی پیش نام نمایشی ضداخلاقی از «مار بازی» به نام «شب‌کاری» تغییر یافت؟ برای فریب و دوری از ایجاد حساسیت؟ یا چرا به هفت متن از نویسنده مسئله‌دار فرانسوی آن‌هم درحالی‌که تمامی آثار مجوز داده‌شده مثل نمایشنامه «مادر» درخصوص روابط  غیراخلاقی بوده مجوز داده شد؟ و یا...؟
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به‌جای دعوت کیهان به رعایت اصول اخلاقی، خود مقید به اخلاقیات باشد و روزنامه‌ای را صرفا به دلیل انتشار واقعیت، هدف اهانت قرار ندهد.