kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۲۳۳
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶

تأکید معاون اول قوه قضائیه بر لزوم آسیب‌شناسی در عملکرد حراست‌ها

معاون اول قوه قضائیه گفت: باید آسیب‌شناسی صورت گیرد که حراست‌ها در این سال‌ها و در این دو دهه اخیر چه کاری انجام داده‌اند و چرا متوجه برخی از مسائل نشده‌اند.



به گزارش میزان، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در همایش شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه شوراها جایگاه بسیار بسیار مهمی در قانون اساسی ما دارند، اظهار داشت: برای اداره شهر نیاز به بودجه داریم، آیا بودجه به هر شکلی و کیفیتی و از هر راهی باید تأمین شود؟ که پاسخ خیر است و اگر پول و درآمدزایی برای ما اصل شد، آسیب می‌رساند. البته در اداره شهر بودجه مورد نیاز است، اما از چه راه‌هایی و به چه طرقی. یک زمانی در تهران شایع شده بود پول بده در هر منطقه‌ای هرچه می‌خواهی بساز، که این‌ها آسیب می‌رساند.
اژه‌ای افزود: شاید بودجه بیشتر بتواند خدمات عمرانی را بهتر انجام دهد؛ اما اگر بیشتر شد می‌تواند زیر پای فرد را خالی کند و آسیب برساند. نکته دیگری که در پرونده‌ها نیز به آن برمی‌خوریم این است که برخی از قوانین شهرداری و شورا‌ها متعلق به سال‌های گذشته است که ما باید کمک کنیم، قوانین متناسب با زمان را دنبال و قانون جدید وضع کنیم.
در جمهوری اسلامی
فساد سیستماتیک وجود ندارد
وی با‌ اشاره به وظایف دستگاه‌ها در قبال مبارزه با فساد تأکید کرد: به‌عنوان کسی که چهل سال درگیر یکی از کار‌های مستقیم مبارزه با فساد بوده است باید بگویم برخلاف آنچه که امروز برخی می‌گویند که همه فاسد هستند این‌گونه نیست و خلاف است. بنده نمی‌خواهم بی‌وجه دفاع کنم؛ اما واقعیت را بیان می‌کنم. متأسفانه گاهی اوقات خود ما و زبان خیلی از افراد خود ما هم کمک می‌کنیم به آن احساسی که امروز متأسفانه بعضا افراد غافل و دشمن در جامعه به‌وجود آورده که همه فاسد هستند، ولی این‌گونه نیست.
معاون اول قوه قضائیه افزود: اکثر قریب به اتفاق مدیران ما پاک هستند، البته برخی برای پیشبرد کارهایشان دست به اقداماتی می‌زنند که نادرست است و مطابق با قانون نیست.
اژه‌ای با تأکید براینکه امروز در کشور جمهوری اسلامی فساد سیستماتیک نیست، تصریح کرد: فساد هست، ولی حتی اگر کم باشد در جمهوری اسلامی بخشیدنی نیست.
هر دستگاهی
خودش باید با فساد برخورد کند
وی یادآور شد: ما در نظام جمهوری اسلامی هستیم و به‌عنوان مدیر این نظام خدمت می‌کنیم، هیچ نوع فسادی از هیچ‌کسی پذیرفته نیست و نباید در کشور جمهوری اسلامی فساد باشد، کم آن هم خیلی زیاد است.
معاون اول قوه قضائیه تأکید کرد: هر دستگاهی خودش باید با فساد برخورد کند و نگذارد به دستگاه دیگر و قوه قضائیه برسد.
اژه‌ای با بیان اینکه آیا شهرداری حراست و بازرسی و نظارت دارد یا خیر، بیان داشت: چرا باید چه در شهرداری و چه در هر دستگاه دیگری بگذاریم کار به جایی دیگر برسد، حراست برای چه در هر دستگاهی تعبیه شده و کلی بودجه، نیرو و امکانات برای آن در نظر گرفته شده است.
باید آسیب‌شناسی صورت گیرد که
حراست‌ها چه کاری انجام داده‌اند
وی با تأکید بر لزوم آسیب‌شناسی در عملکرد حراست‌ها، گفت: باید آسیب‌شناسی صورت گیرد که حراست‌ها در این سال‌ها و در این دو دهه اخیر چه کاری انجام داده‌اند و چرا متوجه برخی از مسائل نشده‌اند. اگر حراست‌ها و بازرسی‌ها و نظارت‌های داخلی بیشتر باشد این موضوعات به دستگاه قضایی منتقل نمی‌شود. الان این پرونده‌هایی که تشکیل شده ببینید در نهایت چه تعداد محکومیت پیش می‌آید. در سال ۹۶ و ۹۷ و در بعضی ماه‌های اول سال ۹۸ خیلی آمار از مجموعه شورا‌ها و شهرداری‌ها بالا بود. نسبت به خودش خیلی عدد بالا بود، باید فکری کنید وگرنه به این جایگاه‌ها لطمه وارد می‌شود و استحکام پیدا نمی‌کند، درحالی‌که این جایگاه‌ها باید جایگاه واقعی خودش را حفظ کند.