kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۹۸۹
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۲

آشنایی با بورس


 
  روش‌های افزایش سرمایه
قسمت هشتم
مفهوم چهاردهم: مجمع فوق‌العاده
گردهمایی سهامداران و هیئت‌مدیره شرکت‌ها که برای تغییرات اساسی در اساسنامه شرکت مانند تغییر سال مالی، تغییر محل شرکت یا تصویب طرح توجیهی افزایش سرمایه تشکیل می‌شود را مجمع فوق‌العاده گویند.
هر مجمعی به غیر از مجمع عادی سالیانه، فوق‌العاده نام دارد که شرکتها در مواقعی خاص، ملزم به تشکیل مجمع فوق‌العاده هستند. یکی از این موارد تغییرات در هیئت‌مدیره است که هر زمان لازم شد، سهامداران شرکت باید در محل مقرر حاضر شوند و برای انتخاب هیئت‌مدیره جدید رأی گیری انجام شود.
مورد دیگر از فعالیت‌های مجمع فوق‌العاده، تصویب افزایش سرمایه است که هیئت‌مدیره باید طرح توجیهی خود در این رابطه را قرائت کند و در صورت تصویب سهامداران، افزایش سرمایه اجرا می‌شود.
مفهوم پانزدهم: افزایش سرمایه
شرکت‌ها به منظور تأمین منابع موردنیاز برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و رشد سرمایه‌گذاری‌ها، تأمین سرمایه در گردش، اصلاح ساختار سرمایه و ... اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند.
شرکت‌ها قبل از افزایش سرمایه، ابتدا معمولا مدارک و مستندات افزایش سرمایه را روی سامانه کدال ارسال می‌کنند. همچنین چند روز قبل از بسته شدن نماد و برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده افزایش سرمایه، آگهی برگزاری مجمع روی سایت کدال قرار می‌گیرد.
افزایش سرمایه به سه روش انجام می‌شود:
از محل سود انباشته و‌اندوخته طرح و توسعه در قالب سهام جایزه
از محل آورده نقدی و مطالبات در قالب حق تقدم
از محل صرف سهام
در روش اول، افزایش سرمایه و سهام از محل‌اندوخته‌های شرکت انجام می‌شود که در آن نیازی به پرداخت وجه از سوی سهامداران نیست.
در روش دوم، شرکت سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه را به ازای دریافت 1000 ریال برای هر حق تقدم (به قیمت اسمی سهم) به سهامداران می‌فروشد. به بیان دیگر شرکت به منظور افزایش سرمایه ابتدا به سهامداران خود این حق را می‌دهد تا افزایش سرمایه دهند و این حق را به صورت برگه‌هایی با نام حق‌تقدم به سهامداران خود اعلام می‌کند.
در روش سوم با سلب حق تقدم سهامداران، سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه به قیمت بازار مورد پذیره‌نویسی کلیه متقاضیان قرار می‌گیرد. در این روش منافع سهامدار قدیمی از مابه التفاوت قیمت اسمی و قیمت بازار تأمین می‌شود.
لازم به ذکر است، افزایش سرمایه به سهامداری تعلق می‌گیرد که در تاریخ اجرای مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت مبنی بر افزایش سرمایه، مالک سهام شرکت باشد.