kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۸۸
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸

اهداف پشت پرده یک شبکه جاسوسی(اخبار ادبی و هنری)

چندی پیش بود که تعدادی از افراد به جرم ارتباط با «بی‌بی‌سی» و ارتباط مستمر با عوامل آن از طریق نهادهای امنیتی و با حکم قضایی دستگیر و روانه زندان شده‌اند.


به نوشته وبگاه دانا، همکاری با بی‌بی‌سی در ایران غیرقانونی است و دولت و وزارت ارشاد موظف به برخورد با این موضوع هستند. برخی از افراد دستگیر شده بنا به اطلاعات به دست آمده از سوی منابع آگاه به صورت فعال با این رسانه ضد انقلاب همکاری می‌کردند که این امر به دلیل نوع فعالیت «بی‌بی‌سی» (امنیتی بودن) غیرقانونی است. افزایش تعامل بی‌بی‌سی با داخل کشور موضوعی است که برای آن برنامه‌ریزی طولانی شده است. اخیرا وب سایت بی‌بی‌سی بخشی با عنوان «شاهد عینی» راه‌اندازی کرده است که هدف از آن دریافت فیلم و عکس از داخل ایران است. در این بخش از کاربران خواسته می‌شود که فیلم و عکس از تجمعات و دیگر رخدادهای کشور را به این قسمت ارسال کنند که البته بعد از تدوین هدفدار و بعضا با کمی ‌تغییر در اخبار استفاده می‌شود که این مطلب علاوه بر مشکلات امنیتی مغایر با عرف و اصول رسانه‌ای است. بی‌بی‌سی می‌خواهد با این روش عملیات جاسوسی و انتقال اطلاعات را به یک امر رسانه‌ای تقلیل داده و در عین حال نداشتن دسترسی به داخل ایران را جبران کند. این رسانه به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد سعی می‌کند با ارائه آموزش‌های لازم و به‌کار‌گیری برخی عناصر همسو با آرمان‌ها و اهداف «بی‌بی‌سی» به نوعی این‌گونه جلوه دهد که در ایران حضور داشته و خبرنگارانی جهت دریافت خبر در اکثر نقاط شهرها دارند و در همین راستا نیز از انواع امکانات بهره می‌برند.
براساس این گزارش، بسیاری از کسانی که بی‌بی‌سی از آنها با عنوان کارشناس یاد می‌کند در واقع سوابق تروریستی مفصلی دارند و در گذشته یک چهره فعال و شناخته شده در راه مبارزه با ایران اسلا‌می ‌‌بودند ولی متاسفانه امروزه برای نسل جدید در ایران شناخته‌شده نیستند. بسیاری از درباریان فراری پهلوی، عناصر گروهک منافقین و عناصر اطلاعاتی سرویس‌های جاسوسی بیگانه و... هم اکنون در صورت‌های مختلف در حال انجام ماموریت در رسانه امنیتی «بی‌بی‌سی» هستند و در جهت تحقق اهدافشان از هیچ کوششی هم دریغ نخواهند کرد. بسیاری از این افراد که در مصاحبه‌های مختلف به عنوان کارشناس یاد می‌شوند یا فراری از کشور هستند و یا به نوعی دست‌پرورده و تعلیم‌دیده اسرائیل و آمریکا هستند که سعی در تخریب نظام جمهوری اسلا‌می ‌و بدبین کردن مردم نسبت به این نظام دارند. مشکلات اخلاقی، یکی دیگر از مسائلی است که در بین افراد وابسته به «بی‌بی‌سی» و عناصر آن به طور گسترده وجود دارد. این موضوع علی‌رغم سرپوش گذاشتن حامیان و مدیران این شبکه در بسیاری از رسانه‌ها منعکس شده و حتی برخی از  خود همین افراد هم نسبت به تجاوزاتی که صورت گرفته اعتراف کرده‌اند. برخی «مجریان بریده» از این شبکه در اظهار نظرهای مختلف از فساد اخلاقی و پشت پرده روابط بین مدیران و عناصر شبکه «بی‌بی‌سی» پرده برداشته‌اند.