kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۸۷
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷

«تولد در زمین سوخته» روایتی از جنایت با سلاح‌های شیمیایی رونمایی شد(اخبار ادبی و هنری)

همزمان با سالروز مبارزه با سلاح‌های میکروبی و شیمیایی مراسم رونمایی از مستند «تولد در زمین سوخته» به کارگردان وحید فرجی و تهیه‌کنندگی سلیم غفوری، با حضور نادر طالب‌زاده، روح‌الله سهرابی، قائم‌مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، محمدرضا تقی‌پور رئیس موزه صلح تهران و دو تن از جانبازان شیمیایی در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.


در ابتدای این نشست مطبوعاتی وحید فرجی کارگردان این مستند گفت: مستند تولد در زمین سوخته یک مجموعه هشت قسمتی است که به اثرات سلاح‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده در جنگ می‌پردازد و در آینده نزدیک از شبکه افق صدا و سیما پخش می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: موضوع منع استفاده از سلاح‌های اورانیوم ضعیف شده چهار بار در مجمع عمو‌می ‌سازمان ملل مطرح شد و نکته جالب اینکه در این چهار بار کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و اسرائیل رای منفی دادند. یعنی کشورهایی که در تولید این سلاح موثر هستند.
در ادامه نشست سلیم غفوری مدیر موسسه فرهنگی میثاق گفت: موضوعی که در این مستند به آن پرداخته می‌شود مربوط به سلاح‌هایی است که ارتش آمریکا در جنگ 1991 و 2003 در عراق و همچنین اسرائیل در سال 2006 برای مبارزه با حزب‌الله لبنان استفاده کرده است و جزو پرونده‌هایی است که نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا راجع به آن حرف زده نشده است.
وی اضافه کرد: نکته جالب قضیه این است که در حال حاضر آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها از این سلاح که نوع ضعیف شده سلاح هسته‌ای است استفاده می‌کنند ولی دیگران را متهم می‌کنند که شما می‌خواهید از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کنید. که این طنز تلخ ماجرای تاریخ ماست.
در ادامه خاطری، مدیر روابط بین‌الملل موزه صلح که در تحقیقات این مستند نقش برجسته‌ای داشته است گفت: در دنیای مدرن شیوه سانسور دیگر تغییر کرده است. اگر به هر طریقی فریاد بزنی نمی‌گذارند صدایت به گوش مردم برسد. ممکن است مستند برادران فرجی ساخته شود و از آن حمایت هم شود اما اجازه پخش این مستند برای مردم دنیا را فراهم نمی‌کنند، به شیوه‌های مختلف مثلا ذائقه مردم را به سمت دیگری سوق دهند. در این دنیای ناعادلانه رسانه‌ها ممکن است مستندسازهای حقیقت‌جو افسرده و ناامید شوند و به سراغ سایر کارها بروند، اما این تمام واقعیت نیست. نسل جدیدی از هنرمندان ایرانی در سال‌های اخیر سر بر‌آورده‌اند که ناامید نشدند، کارشان را خوب بلدند و حرف ما را به تمام دنیا خواهند رساند و برادران فرجی از جمله این مستندسازان هستند. این راه باز خواهد شد و صدای ایران به گوش جهان خواهد رسید.
نادر طالب‌زاده نیز در مراسم رونمایی از مستند «تولد در زمین سوخته» گفت: موج جدید از جوانان هنرمند و رسانه‌ای ایرانی که وارد عرصه شده‌اند تمام معادلات را عوض خواهند کرد و عرصه را تغییر خواهند داد.