kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۷۵
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷
معاون رئیس‌جمهور خبر داد

دستور روحانی برای احقاق حقوق جانبازان شیمیایی

معاون حقوقی رئیس‌جمهور از دستور رئیس‌جمهور به وزارت دادگستری و معاونت حقوقی رئیس‌جمهور در جهت احقاق حقوق جانبازان شیمیایی خبر داد.


الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی تلویزیونی به مناسبت روز مبارزه با سلاح‌‌های شیمیایی و میکروبی، گفت: بعد از اینکه نخستین حمله شیمیایی توسط نیروهای عراقی در دی‌ماه 1359 شروع شد تا سال 1367 و پایان جنگ تحمیلی، ایران سالانه با 40 حمله شیمیایی روبه‌رو بود که در این زمینه بسیاری از شهروندان ما چه گروه‌های نظامی و چه غیرنظامی آسیب‌های بسیاری را متحمل شدند.
وی با اشاره به اینکه پروتکل حقوقی درباره عدم استفاده از مواد شیمیایی در جنگ‌ها وجود دارد، تصریح کرد: در سال 1925 پروتکل مربوط به عدم استفاده از سلاح‌های شیمیایی و میکروبی در جنگ به تصویب بسیاری از کشورها رسید و در سال 1949 نیز بار دیگر تمامی کشورهای جهان بر ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی تأیید کردند اما متأسفانه شاهد بودیم که رژیم عراق علی‌رغم این پروتکل‌های حقوقی در جنگ تحمیلی علیه ایران با کمک کشورهای غربی از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد.
امین‌زاده افزود: در رابطه با مصدومان شیمیایی در بنیاد شهید اسناد و مدارک لازم جهت ارایه در دعاوی عمومی و بین‌المللی جمع‌آوری شد و مجلس شورای اسلامی نیز قوانین لازم در این راستا را تصویب کرد و این موضوع موجب شد تا ما بتوانیم در جهت احقاق حقوق جانبازان شیمیایی خود در عرصه بین‌المللی وارد عمل شویم.
وی درباره اقدامات صورت گرفته در داخل کشور در تحقق حقوق جانبازان شیمیایی گفت: بنیاد شهید به همراه مرکز خدمات حقوقی به صورت مستقیم درگیر مباحث مربوط به جانبازان شیمیایی است.
به گزارش تسنیم معاون حقوقی رئیس جمهور تاکید کرد: رئیس‌جمهور به وزارت دادگستری و این معاونت دستور داده است که با همکاری بنیاد شهید در جهت احقاق حقوق جانبازان شیمیایی وارد عمل شوند.