kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۶۲۶
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
واکنش عضو حقوقدان شورای نگهبان به اظهارات مقامات دولتی

حکم «عدم احراز صلاحیت» بر اساس مرّ قانون است

عضو حقوقدان شورای نگهبان در واکنش به اظهارات برخی از مقامات دولتی، گفت: قانون انتخابات راجع به بررسی صلاحیت نامزدها سه حالت تایید صلاحیت، احراز صلاحیت و عدم احراز صلاحیت را پیش‌بینی کرده است.

خبرگزاری مهر، پیرامون انتخابات و نحوه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس و اظهارنظر یک مقام مسئول در وزارت کشور مبنی بر اینکه «ما همیشه اعلام کرده‌ایم که در تایید صلاحیت‌ها باید یا به احراز صلاحیت برسیم یا احراز عدم صلاحیت و چیزی به‌عنوان عدم احراز صلاحیت نداشته باشیم.» با‌ هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت‌وگو کرده است. وی درباره نقش و وظایف مسئولان ذی ربط در انتخابات، گفت: کسانی که می‌خواهند قانون انتخابات را اجرا کنند، باید به متون قانونی ‌اشراف داشته باشند، درغیراین صورت نمی‌توانند به وظایفشان درست عمل کنند.
طحان نظیف با بیان اینکه قانون انتخابات راجع به بررسی صلاحیت نامزدها سه حالت را پیش‌بینی کرده است، افزود: ۱- تایید صلاحیت، ۲- رد صلاحیت و ۳- عدم احراز است که در تبصره یک ماده ۵۲ قانون به این موضوع‌ اشاره شده است.
عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد: یکسری شرایط و موانع در قانون ذکر شده و اصل بر لزوم احراز صلاحیت است؛ از این رو کسی که این شرایط را ندارد، اساساًً وارد گردونه انتخابات نمی‌شود ضمن آنکه در بررسی‌هایی که شورای نگهبان انجام می‌دهد، صلاحیت نامزدها باید احراز شود که به این حالت گفته می‌شود «فرد تایید صلاحیت شده است.»
وی اظهار داشت: حالت دیگری هم وجود دارد، گاهی اوقات شورا بر اساس مستندات و مدارک یقین پیدا می‌کند که شخصی برخی از شرایط را ندارد و یا برخی از موانع را دارد.
طحان نظیف گفت: حالت سومی‌هم وجود دارد. ممکن است گاهی اوقات شورای نگهبان به این یقین که فرد دارای شرایط قانونی است، نرسد و ابهاماتی داشته باشد، از این رو نمی‌تواند صلاحیت شخص را در این حالت تایید کند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان بیان داشت: کسی که می‌خواهد در یک مصدر سیاسی و پُست نمایندگی مجلس قرار بگیرد، باید برخوردار از شرایط قانونی باشد و عدم برخورداری از موانع توسط شورای نگهبان احراز شود، اگر این اتفاق نیفتاد، شورای نگهبان نتیجه بررسی‌های خود را به‌عنوان «عدم احراز» اعلام می‌کند.
وی با بیان اینکه قانون شرایطی را ذکر کرده که باید بر اساس آن داوطلبان توسط شورای نگهبان احراز شوند، گفت: حال اگر به هر دلیل احراز نشدند، تکلیف چیست؟ قانون تعیین تکلیف کرده است و می‌گوید: اگر به هر دلیل از جمله نقص مدارک فرد، فقدان سابقه، عدم پاسخ مراجع قانونی به استعلامات و... صلاحیت این افراد احراز نشد، وارد صحنه انتخابات نمی‌شوند.
طحان نظیف تصریح کرد: مردم از دست‌اندرکاران اعم از مجریان و بخصوص شورای نگهبان انتظار بررسی دقیق دارند. آیا مردم اجازه می‌دهند که شورای نگهبان افراد فاقد صلاحیت را تایید کند؟ اگر شورای نگهبان چنین مسامحه‌ای کند، همین مردم ما را مواخذه می‌کنند. عضو حقوقدان شورای نگهبان با‌ اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم نسبت به مطالبات مردم بی‌تفاوت باشیم کما اینکه خود مردم هم به صرف ادعای ‌اشخاص اعتماد نمی‌کنند و خودشان هم بررسی دقیق می‌کنند، افزود: مردم از حیث ملاک‌های حداکثری و شورای نگهبان از جهت وجود حداقل ملاک‌هایی که قانون ذکر کرده بررسی می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان باشگاه سیاسی نیست که بخواهد با عینک جناحی و حزبی به افراد و مردم نگاه کند، تصریح کرد: برای شورای نگهبان اصولگرا و اصلاح‌طلب و... فرقی ندارد بلکه آنچه برای شورای نگهبان مهم است و موضوعیت دارد، قانون و مرّ قانون است.
طحان نظیف با بیان اینکه شورای نگهبان از برگزاری انتخابات پرشور با حضور همه احزاب و جریان‌های سیاسی که در چارچوب قانون عمل می‌کنند استقبال می‌کند، اظهار داشت: بنابراین هرکس می‌بیند شرایط قانونی را دارد، با خیال راحت در انتخابات بیاید و شورای نگهبان به‌عنوان پاسدار قانون اساسی و ناظر و داور ملی از حق‌الناس و آراء مردم صیانت می‌کند و اجازه تضییع و پایمال شدن حقوق افراد را نمی‌دهد.