kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۴۱
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۴

ارتش اوکراین با حمله به استقلال‌طلبان آتش‌بس را نقض کرد

مقامات جمهوری خودخوانده «لوهانسک» می‌گویند ارتش اوکراین به آتش‌بس اعلام شده «بی‌اعتنایی» می‌کند.


رئیس شورای عالی جمهوری خودخوانده «لوهانسک» در شرق اوکراین اعلام کرد، نظامیان ارتش اوکراین بدون توجه به آتش‌بس تمدید شده از سوی «پتروپروشنکو» رئیس‌جمهور همچنان به تحرکات و درگیری‌های خود ادامه می‌دهند.
«الکسی کاریاکین»، گفت: نظامیان اوکراینی واکنشی به دستور آتش‌بس اعلام شده از سوی رئیس‌جمهورشان نشان نداده‌اند و با توجه به این شرایط پیش‌بینی آینده دشوار خواهد بود.
«کاریاکین» همچنین با اعلام اینکه «متأسفانه نمی‌دانم در سر فرماندهان ارتش اوکراین چه می‌گذرد» افزود: هر لحظه منتظر این هستند که مورد حمله گسترده نظامیان اوکراینی قرار بگیرند.
شبکه خبری فرانس 24 نیز طی گزارشی از ادامه درگیری‌ها در مناطق شرقی اوکراین «به رغم تمدید سه روزه آتش‌بس» خبر داد.
براساس این گزارش، آتش‌بس عملاً از سوی طرفین پذیرفته نشده است.
در این گزارش همچنین می‌خوانیم: «دولت اوکراین از استقلال‌طلبان خواسته سه ایستگاه مرزی اشغال شده لوهانسک را آزاد کنند اما مخالفان می‌گویند ارتش می‌خواهد با این درخواست کنترل این مناطق را مجدداً به دست بگیرد و آنها با این مسئله مخالفند چراکه آنجا را جزو خاک خود می‌دانند.»
خبر دیگر اینکه، با وساطت مقامات کلیسای روسیه، استقلال‌طلبان چهار ناظر دیگر سازمان امنیت و همکاری اروپا را روز شنبه آزاد کردند. چهار ناظر این سازمان قبلاً آزاد شده بودند.
سران کشورهای اروپایی روز جمعه در بروکسل به روسیه سه روز فرصت داده بودند، با استفاده از نفوذ خود بر استقلال‌طلبان اوکراینی، به بهبود اوضاع این کشور کمک کنند در غیر این‌صورت مسکو با تحریم‌های تازه‌ای مواجه خواهد شد.
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه شنبه در واکنش به این ضرب‌الاجل سه روزه اعلام کرد این «آمریکا» است که به دنبال قرار دادن اروپا مقابل روسیه است.
لاوروف گفت: براساس شواهد بی‌شمار، هنوز هم آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند اوکراین را به رویارویی با روسیه سوق دهند... اگر همه چیز به روسیه و شرکای اروپایی ما بستگی داشت، شانس صلح در اوکراین بیشتر می‌شد.
لاوروف این را هم اضافه کرد که «پروشنکو» رئیس‌جمهور اوکراین تمایل دارد تا سطح تنش‌ها را کاهش دهد و آتش‌بس موقت را طولانی‌تر کند اما قدرت‌های دیگری در میان مقامات اوکراینی وجود دارند از جمله افراطی‌ها که هنوز سلاح در دست دارند و از فرماندهی مرکزی و فرمانده عالی اوکراین تبعیت نمی‌کنند.
وزیر خارجه روسیه در ادامه تصریح کرد، جنوب و شرق اوکراین به حرف روسیه درمورد بحران اوکراین گوش می‌دهد اما این بدان معنا نیست که تمامی درخواست‌ها اجرا می‌شود.
وزیر توسعه اقتصادی روسیه هم طی اظهاراتی تأکید کرد مسکو می‌تواند مقابل سخت‌ترین تحریم‌های غرب ایستادگی کند.
به گفته «الکسی اولیوکایف» پیش از اعمال تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه این کشور پیش‌بینی‌های لازم را کرده بود تا نگذارد رخدادهای ناگواری به وقوع بپیوندد. غرب به رهبری آمریکا به بهانه مداخله روسیه در بحران اوکراین علیه اقتصاد و برخی مقامات روسیه تحریم‌هایی را اعمال کرده است. این درحالی است که غرب با مداخله در امور اوکراین و انجام کودتای رنگی این کشور را امروز به کشوری جنگ‌زده تبدیل کرده است.
صدها نفر از مردم و نظامیان اوکراین طی 2 ماه گذشته کشته و مجروح شده و هزاران نفر هم آواره شده‌اند.