kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۱۶
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۹
نماینده مجلس:

پرونده مصدومان شیمیایی ایران باید در دادگاه‌های بین‌المللی پیگیری شود

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت امور خارجه باید به‌طور جدی پرونده مصدومان شیمیایی ایران را در مجامع و دادگاه‌های بین‌المللی مورد پیگیری قرار دهد.

رسول خضری در آیین سالروز بمباران شیمیایی سردشت که با حضور وزیر بهداشت و درمان در این شهرستان برگزار شد افزود: متأسفانه با وجود گذشت 27سال از حادثه بمباران شیمیایی سردشت توسط رژیم بعثی صدام، هنوز هیچ پیگیری جدی در مجامع بین‌المللی صورت نگرفته است.
وی یادآور شد: طرح بحث دعوا در دادگاه لاهه از جمله خواسته‌های مردم و مصدومان شیمیایی سردشت است که از مسئولان امور خارجه انتظار می‌رود آن را مورد توجه و پیگیری قرار داده و اسناد این جنایت بشری را به دادگاه لاهه ارسال کنند.
وی به برخی مشکلات مصدومان شیمیایی سردشت اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه در بمباران شیمیایی سردشت در سال 66 بیش از هشت هزار نفر از ساکنان این شهر دچار مصدومیت شدند ولی متأسفانه تنها جانبازی
دو هزار نفر از آنها احراز شده است.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: در کنار عوارض شدید مصدومان و جانبازان شیمیایی این شهرستان هزینه‌های تأمین دارو به دلیل گرانقیمت بودن آنها برای بخش زیادی از این مصدومین امکانپذیر نیست. وی گفت: علاوه بر این امکانات تخصصی پزشکی مورد نیاز برای معاینه و درمان این مصدومان نیز در این شهرستان به حد کافی وجود نداشته و تعدادی از این مصدومان برای مداوا مجبور به مراجعه به شهرهای بزرگ هستند.
خضری اضافه کرد: شعبه‌ای از بیمارستان فوق‌تخصصی شیمیایی ساسان در این شهرستان دایر می‌شود که 80 درصد از امور آن به پایان رسیده و در آینده‌ای نزدیک گشایش می‌یابد. در بمباران شیمیایی سردشت
در 7 تیر 1366، رژیم بعثی عراق با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پر ازدحام سردشت از توابع استان آذربایجان غربی را هدف قرار داد که موجب به شهادت رسیدن 119نفر و مصدومیت شیمیایی چندین هزار نفر از مردم بی‌دفاع این شهر شد.