kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۵۲
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۲
در دیدار مراجع با وزیر نیرو مطرح شد

تأکید مراجع تقلید بر حرمت اسراف آب و لزوم صرفه‌جویی در منابع انرژی

مراجع عظام تقلید در دیدار وزیر نیرو ضمن تأکید مجدد بر حرمت اسراف آب و دیگر منابع انرژی، بر توجه هرچه بیشتر بر اصلاح الگوی مصرف و فرهنگ‌سازی در این زمینه تأکید کردند.


به گزارش فارس، حمید چیت‌چیان وزیر نیروی دولت یازدهم برای دیدار با علما و مراجع تقلید رهسپار قم شد.
وی در نخستین برنامه از سفر خود با حضور در دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی، با رئیس دفتر آیت‌الله سیستانی در ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.
چیت‌چیان در این دیدار به نقش مرجعیت در تحولات کشور عراق اشاره کرد و اظهار داشت: آیت‌الله سیستانی در کشور عراق نقش بسیار مهمی ایفا کرده‌اند و سخنان و هدایت‌های ایشان عراق را زنده نگه داشته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی در این دیدار بر فرهنگ‌سازی مصرف آب تاکید کرد و گفت: همه به سهم خودشان وظیفه دارند که در این زمینه تلاش جدی داشته باشند. وی تاکید کرد: باید به موارد تشویقی هم در خصوص صرفه‌جویی در مصرف آب توجه کرد.
حمید چیت‌چیان در ادامه به دفتر آیت‌الله لطف‌الله صافی‌گلپایگانی از مراجع عظام تقلید رفت و با وی دیدار کرد
آیت‌الله لطف‌الله صافی‌گلپایگانی در این دیدار اظهار کرد: مشکلات و سختی‌ها در همه جا وجود دارد و باید به خداوند توجه داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه برخی از مشکلات از اعمال و رفتار ما نتیجه گرفته و از همین رو نعمت‌های خدا کاهش می‌یابد بیان کرد: باید با هم مهربان باشیم و خدا را در نظر بگیریم زیرا توجه به نیازمندان امری ضروری است.
این مرجع تقلید بیان کرد: وظیفه دینی و شرعی ما در مسئله آب که خداوند تاکید بسیار بر آن داشته است رعایت دقت در مصرف و صرفه‌جویی است و همه باید این وظیفه دینی را رعایت کنند. وی استفاده ناصحیح از آب و حفر چاه‌های غیر مجاز را در کاهش منابع آبی موثر دانست و گفت: باید در این بخش دقت لازم را داشته باشیم و همه باید همکاری کرده تا مشکلات رفع شود.
دیدار بعدی وزیر نیرو در قم با آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی بود. این مرجع تقلید در دیدار با چیت‌چیان با اشاره به اینکه مسئله آب و برق از مسائل مهم و حساس به شمار می‌رود اظهار کرد: باید در زمینه صرفه جویی در مصرف انرژی اطلاع‌رسانی بیشتری صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه وسواس با اولویت‌های اصلی اسلام مخالف است ادامه داد: صرفه‌جویی در مصرف آب نیازی بسیار اساسی است و اسراف در مسئله آب و برق حرام است و باید مردم نسبت به این مسائل توجه داشته باشند.
آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به اینکه کسانی که در مسئله آب و برق اسراف کنند روز قیامت باید در این خصوص پاسخگو باشند گفت: باید نسبت به مسئله خشکسالی‌های اخیر در کشور اطلاع‌رسانی لازم به مردم صورت گیرد و آگاهی‌بخشی لازم ارائه شود و مردم از واقعیت‌ها آگاه شوند.
وی با اشاره به اینکه مسئولان باید به اقشار محروم جامعه توجه لازم را داشته باشند تاکید کرد: نباید در طبقات ضعیف جامعه کسانی باشند که به آب و برق نیازمند باشند. این مرجع تقلید با تقدیر از مسئولان وزارت نیرو به دلیل عدم قطعی آب و برق در کشور و تلاش‌های صورت گرفته برای تحقق این مهم خاطرنشان کرد: در خصوص مسائل و مشکلات آب قم باید توجه بیشتری شده و در حل این مشکلات تسریع شود چرا که شهر قم میزبان زائران بسیاری است و تامین امکانات و نیازهای این زائران نیز ضروری است.