kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۴۲
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
بزرگداشت خالق عکس بیعت همافران با امام(ره) برگزار شد

نامگذاری یکی از کوچه‌های تهران به نام حسین پرتوی

در آستانه چهلمین روز درگذشت عبدالحسین پرتوی خالق عکس ماندگار دیدار همافران با امام خمینی (ره) در روزنامه کیهان، شامگاه چهارشنبه چهارم تیر مراسم بزرگداشت این هنرمند در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.

 در این مراسم، از نسخه اصلی عکس ماندگار «بیعت همافران با امام خمینی(ره)» با حضور همسر و فرزند آن مرحوم رونمایی شد. در ادامه فیلمی درباره دیدار همافران با امام خمینی (ره) و عکس منحصر به فرد حسین پرتوی از این رویداد تاریخی برای حاضران به نمایش درآمد.
به گزارش مهر، احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران سخنران بعدی این مراسم بود که در سخنانش از نامگذاری کوچه محل زندگی حسین پرتوی به نام این عکاس انقلابی یاد کرد و گفت: تأثیر عکس دیدار همافران با امام (ره) بر کسی پوشیده نیست و در ارزش آن همی بس که این تنها عکسی است که به مدت 35 سال هر ساله تکرار می شود  چرا که گویی هیچ نوشته، کتاب و مقاله ای از عهده نشان دادن این شکوه و عظمت برنمی آید. وی دانش و شجاعت حسین پرتوی را عامل منحصر به فرد بودن این عکس دانست و گفت: این عکس تنها عکسی است که دو روز متوالی در صفحه اول یک روزنامه به چاپ رسید چرا که از سوی فرمانده نظامیان رژیم سابق تکذیب شده بود.
مسجدجامعی یادآور شد: اگر این عکس نبود، بخش مهمی از تاریخ انقلاب ایران هیچ گاه به ثبت نمی رسید، بنابراین حسین پرتوی را نه تنها یک عکاس دقیق و حرفه ای بلکه می توان یک مورخ نیز قلمداد کرد.
رئیس شورای شهر تهران در خاتمه یادآور شد: طرح تبدیل عکس های تأثیرگذار انقلاب اسلامی به نقش برجسته با همکاری فرهنگستان هنر قرار بود انجام شود که در نهایت منجر به جلب همکاری مدیریت شهر تهران نشد و اکنون به جاست که این طرح از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران به سرانجام برسد.
محمد نوروزی عکاس بازنشسته روزنامه کیهان و شاگرد عبدالحسین پرتوی در این مراسم صحبت کرد و در ابتدا از همگان خواست به احترام همسر مرحوم پرتوی که هفت سال، بار زحمات و مراقبت های شبانه روزی از عبدالحسین پرتوی را به دوش کشیده است، بایستند. او در ادامه خطاب به متولیان فرهنگی کشور گفت: از حسین پرتوی که گذشت، اکنون شما متولیان فرهنگی که بودجه های کلان فرهنگی کشور را در اختیار دارید، به فکر پرتوی های دیگری باشید که در کنج خانه هایشان نشسته اند، نه رسانه ای در اختیار دارند و نه کسی که بتواند فریاد مظلومیت و بیماری آنها را اعلام کند، عکاسانی که همچون حسین پرتوی با ثبت آثاری در تاریخ این مملکت اثرگذار بوده اند.
نوروزی با بیان این که حسین پرتوی با ثبت یک عکس، توانست روند پیروزی انقلاب را سرعت ببخشد ادامه داد: پرتوی با همان یک قطعه عکس میلیونها ریال و دلار از هزینه انقلاب ایران کاست و ای کاش متولیان فرهنگی چنان که شایسته بود با چنین فرد تأثیرگذاری در انقلاب ایران رفتار می‌کردند.
 محمد جهانی از نوازندگان نیروی هوایی ارتش، در ادامه این مراسم یک قطعه موسیقی را به حسین پرتوی و خانواده اش تقدیم کرد. در ادامه این مراسم لوح تقدیر و هدایایی به همسر زنده یاد حسین پرتوی اهدا شد و همچنین از سوی مسئولان وعده داده شد که کمک هزینه سفر این بانوی صبور به مکه مکرمه نیز به این هدایا اضافه شود.