kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۳۳۰
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰
مدیرعامل مؤسسه جهاد نصرمطرح کرد

فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام معطل تامین اعتبار

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصرتاکید کرد اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان موسوم به طرح مقام معظم رهبری در استان خوزستان و ایلام نیازمند تامین اعتبار است.




محمدجواد صالحی‌نژاد دیروز در نشست خبری گفت: با عنایت رهبر معظم انقلاب و حمایت دولت سال گذشته فاز یک طرح فوق شامل295 هزار هکتار از اراضی استان‌های خوزستان و ایلام به بهره‌برداری رسید و قرار است فاز 2 هم در سطح 255 هزار هکتار انجام شود. وی درخصوص اجرای فاز 2، گفت: طبق مصوبه دولت مدت اجرای این فاز 4 ساله است و اگر تأمین اعتبار به موقع انجام شود اجرای آن آغاز خواهد شد.
به گفته صالحی‌نژاد، کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای فاز 2 به میزان 12 هزار میلیارد تومان برای اجرای شبکه‌های فرعی است و قرار است این اعتبار از طریق فاینانس و همچنین منابع صندوق توسعه ملی تأمین شود.
 مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر، گفت: مقدمات قرارداد فاینانس با کشور چین انجام شده و قرار است 1.7 میلیارد دلار توسط چین به عنوان فاینانس در این بخش سرمایه‌گذاری شود.
وی با بیان اینکه در سفر اخیر مسئولان کشور به چین این مذاکرات انجام شده و از سوی چینی‌ها استقبال شده است، گفت: توافقات اولیه انجام شده و در حال پیگیری مجوز شورای اقتصاد هستیم. نامه‌ای هم به معاون اول رئیس‌جمهور برای تسریع در انجام کار ارسال شده است.
صالحی‌نژاد با‌اشاره به برکات اجرای فاز یک طرح مقام معظم رهبری در خوزستان ایلام گفت: با بهره‌برداری از فاز یک و علیرغم خشکسالی و نیز سیلاب امسال در خوزستان بازهم بیش از 3 میلیون تن افزایش تولید محصولات کشاورزی را در منطقه خوزستان و ایلام داشتیم که البته در صورت اتمام کل این طرح رقم مذکور به 9.5 میلیون تن افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر با بیان اهمیت آغاز هر چه سریع‌تر اجرای فاز 2 طرح 550 هزار هکتاری، گفت: با تکمیل طرح 550 هزارهکتاری300 هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد و درآمدزایی کشاورزان هم به 15هزار میلیاردتومان خواهد رسید.
صالحی‌نژاد با بیان اینکه سیل‌های اخیر منطقه جنوب کشور تنها به 10 درصد یعنی معادل 20 هزار هکتار از زمین‌های آماده شده این طرح خسارت وارد کرده است، گفت: در صورتی که این طرح انجام نمی‌شد زمین‌های بیشتری در این منطقه از بین می‌رفتند و اجرای این طرح میزان خرید تضمینی گندم را افزایش داده است. همچنین با اجرای فاز یک ،بعد از 40سال، امسال شاهد برداشت محصول در شلمچه بودیم علاوه‌براین، مهاجرت معکوس در آبادان ،خرمشهر،
عین‌خوش و فکه را داشتیم. ضمنا احیای تعاونی‌های تولید و نیز تقویت مرزهابه دلیل رونق تولید از دیگر برکات اجرای فاز یک طرح مقام معظم رهبری در خوزستان و ایلام بوده است.
 مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر در ادامه به اهمیت اجرای فاز 2 پرداخت و گفت: وزیر جهاد کشاورزی برای درخواست تأمین اعتبار از صندوق توسعه ملی مکاتباتی داشته و معاون اول رئیس‌جمهور هم تمدید مجوز از محل فاینانس داخلی را داده است و امیدوار هستیم هر چه زودتر اعتبارات لازم برای اجرای این طرح تأمین شود. وی با بیان اینکه در شرایط فعلی شاید تأمین اعتبار برای اجرای فاز دو به دلیل اولویت‌های دیگری که در اقتصاد کشور وجود دارد سخت شده است افزود:اگر تامین اعتبار این طرح برای فاز 2انجام شود این فاز در یک بازه زمانی 4 و یا 5 ساله به سرانجام می‌رسد.
صالحی نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان مبنی براینکه با توجه به توضیحات شما هنوز هیچ کارعملیاتی برای فاز دو انجام نشده است گفت: بله، البته وزارت نیرو به عنوان اجرای شبکه‌های اصلی آبیاری و وزارت جهاد و موسسه جهادنصر به عنوان متولی اجرای شبکه‌های فرعی برخی کارهای مطالعاتی را انجام داده‌اند ولی کار عملیاتی منوط به تامین اعتبار است.
وی همچنین گفت:در فاز یک طرح 550 هزارهکتاری فقط 20شهر خوزستان و سه شهر ایلام زیر پوشش طرح رفته بودند ولی قرار است در فاز2 اغلب شهرهای این دواستان زیر پوشش این طرح بروند.