kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۳۲
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱

درگیری‌های خونین در شرق اوکراین

استقلال‌طلبان اوکراینی اعلام کردند طی نبردهای شبانه، خسارات و تلفات نسبتا زیادی به ارتش نارنجی این کشور وارد کرده‌اند.

روز جمعه یعنی آخرین روز آتش‌بس یک هفته‌ای که به درخواست «کیف» به اجرا گذاشته شد، دفتر مطبوعاتی دولت جمهوری خود‌خوانده «دونتسک» اعلام کرد، پنجشنبه‌شب درگیری‌های سنگینی بین آنها و نظامیان دولتی به وقوع پیوسته است.
بر اساس این گزارش، در این درگیری‌ها دستکم پنج نفربر زرهی ارتش اوکراین در استان «دونتسک» منهدم و سه مقر خمپاره‌انداز آنها نیز هدف قرار گرفته است.
به گفته استقلال‌طلبان در «کراماتورسک» نیز آنها موفق به کشتن چهار نظامی اوکراینی شده و پنج نفر را نیز مجروح کرده‌اند. گفته می‌شود در کراماتورسک استقلال‌طلبان با استفاده از تانک به یک پایگاه نظامی حمله کرده و این خسارات و تلفات را به آنها تحمیل کرده‌اند. نیروهای اوکراینی نیز با تایید این درگیری‌ها اعلام کردند موفق شده‌اند یکی از تانک‌های استقلال‌طلبان را منهدم کنند و یک تانک را نیز غنیمت بگیرند.
این درگیری‌ها در حالی رخ می‌‌دهد که طرفین رسما از طرح آتش‌بس «پتروپروشنکو» رئیس‌جمهور اوکراین حمایت کرده بودند!
روز چهارشنبه نیز در جریان درگیری‌هایی که بین طرفین در «اسلاویانسک» به وقوع پیوسته بود،‌ استقلال‌طلبان موفق شدند یک هلی‌کوپتر جنگی ارتش این کشور را هدف قرار داده 9 نفر از سرنشینان آن را به هلاکت برسانند. جان کری روز پنجشنبه از پوتین خواسته بود از استقلال‌طلبان بخواهد ظرف چند ساعت آینده سلاح‌های خود را زمین بگذارند.
امضای توافقنامه تجاری بین اوکراین و اتحادیه اروپا و هشدار مسکو به این رویداد، از دیگر خبرهای مهم مربوط به بحران اوکراین است که مورد توجه ویژه رسانه‌های غربی قرار گرفته است.
روز گذشته منابع خبری اعلام کردند اتحادیه اروپا و اوکراین با وجود مخالفت‌های جدی روسیه این توافقنامه را در بروکسل نهایی کردند. طبق این توافقنامه بخشی از عوارض گمرکی دو طرف برداشته شده و بازارهای دو طرف به روی بازرگانان آنها باز می‌شود. یکی از تاثیرات این توافقنامه کاسته شدن از تجارت بین روسیه و اوکراین است. امضا نشدن همین توافقنامه از سوی  دولت قبلی اوکراین باعث آغاز بحران اوکراین شد!
«گرگوری کاراسین» معاون وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «اینترفکس» گفت: این توافقنامه تجاری پیامدهای جدی خواهد داشت. مولداوی نیز این توافقنامه را امضا کرده است.
پارلمان مشترک جمهوری‌های خودخوانده «لوهانسک و دونتسک» نیز روز پنجشنبه قانون اساسی واحد خود را به تصویب رساندند. طبق توافق رهبران دو جمهوری خود‌خوانده، اتحاد این دو «جمهوری نووراسیا» نامیده شد.
در این قانون اساسی آمده، آنها آماده پذیرش شهرهای دیگر به جمهوری «نووراسیا» هستند!
اوکراین پس از وقوع کودتای رنگی غرب و روی کار آمدن دولت فعلی به صحنه رویارویی غرب و روسیه مبدل شده است. الحاق شبه جزیره «کریمه» به روسیه در کنار اعلام استقلال دو استان لوهانسک و دونتسک نیز سبب شده جنگ تمام عیاری بین استقلال‌طلبان این دو استان با ارتش نارنجی و تحت حمایت غرب آغاز شود که همچنان ادامه دارد.
سازمان ملل به تازگی اعلام کرده از زمان آغاز این جنگ (12 اردیبهشت) 110 هزار اوکراینی به روسیه  گریخته و صدها هزار نفر از ساکنان شرقی این کشور نیز آواره شده‌اند.