kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۲۹
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱

پیشنهاد کمک 500 میلیون دلاری اوباما به تروریست‌ها در سوریه

رئيس‌جمهور آمریکا از کنگره این کشور خواست با اختصاص 500 میلیون دلار برای آموزش و مجهز کردن مخالفان سوریه موافقت کند.


به گزارش خبرگزاری‌ها، باراک اوباما هدف از این درخواست را کمک به مخالفان سوری برای دفاع در برابر نیروهای وفادار به بشار اسد اعلام کرده است.
کاخ سفید اعلام کرد این مبلغ به شورشیان سوری کمک خواهد کرد تا مناطقی را که تحت کنترل دارند از دست ندهند و همچنان در مقابل نیروهای دولتی سوریه ایستادگی کنند.
کاخ سفید افزود، این بودجه وزارت دفاع را قادر خواهد ساخت تا حمایت‌های آمریکا از اعضای مورد تائید مخالفان سوریه را افزایش دهد.
کمک‌های آمریکا به مخالفان سوری در شرایطی افزایش می‌یابد که مقامات غربی اذعان کرده‌اند در مقابل نظام سوریه شکست خورده‌اند و موفق به سقوط نظام بشار اسد نشده‌اند.
در آخرین اظهارات اخضر ابراهیمی فرستاده سابق سازمان ملل به سوریه نیز اعتراف کرد که جامعه جهانی در حل بحران سوریه ناتوان است و شکست خورده است.
از سوی دیگر، به موازات ناکامی در تلاش‌های سیاسی برای حل بحران سوریه تحولات نظامی این کشور نیز حاکی از موفقیت ارتش و دولت سوریه در مقابله با عناصر مسلح تحت حمایت غربی‌ها است.
در شرایط کنونی ارتش سوریه بر بیشتر مناطق این کشور تسلط پیدا کرده و چند منطقه هم به محاصره نیروهای ارتش درآمده است.
در همین رابطه ویتالی‌چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل ضمن انتقاد شدید از درخواست اوباما برای کمک 500 میلیون دلاری به مخالفان سوریه گفت که آمریکا با این اقدام آتش درگیری‌ها در این کشور را شعله‌ور می‌سازد.
چورکین افزود: 500 میلیون دلار رقم هنگفتی است و می‌توان آن را برای کار مفیدتری صرف کرد.
وی در یک کنفرانس خبری در سازمان ملل تاکید کرد، آمریکا اوضاع سوریه را به یک مسیر انحرافی می‌برد، این کشور به جای جست‌وجوی یک راه‌حل سیاسی هیزم به آتش درگیری‌های سوریه می‌ریزد.
چورکین همچنین گفت، کشورش اجازه نخواهد داد که تحریم‌های جدید علیه دمشق وضع شود.
از سوی دیگر، نیروهای ارتش سوریه در ادامه عملیات نظامی خود در جبهه‌های مختلف موفق شدند کنترل شهرک «الشیخ زیات» در حلب و منین در دمشق را به دست بگیرند.
سایر رویدادها
* نماینده دائم سوریه در سازمان ملل از دبیرکل این سازمان خواست حکومت‌های ترکیه، قطر، عربستان و همچنین رژیم صهیونیستی را به دلیل پشتیبانی از گروه‌های تروریستی محکوم کند.
* رئيس گروه تروریستی، فرماندهی ارتش آزاد شورای عالی این گروه را منحل کرد.
* نماینده رئيس جمهور روسیه در امور خاورمیانه خواستار از سرگیری مذاکرات سه‌جانبه با شرکت روسیه، سازمان ملل و آمریکا برای حل مسئله سوریه شد.
* منابع آگاه در دمشق اعلام کردند گروه بازرسی سازمان ملل در بازرسی خود از یک انبار متعلق به گروه‌های تروریستی در جوبر دوبسته حاوی ماده سارین کشف کردند.
* بر اثر حمله خمپاره‌ای افراد مسلح به شهر ادلب سوریه چند غیرنظامی از جمله چند کودک زخمی شدند.
* رهبران گروه‌های تروریستی داعش و جیش‌الاسلام در حال تصفیه فیزیکی یکدیگر در منطقه غوطه‌شرقی شهر دمشق هستند.
* گروه‌های تروریستی با حمله به ایستگاه برق حماه آن را از کار انداختند.