kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۲۳۷
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴
ظریف در فرانسه:

برجام ‌قابل مذاکره مجدد نیست

وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه برجام را غیرقابل مذاکره مجدد می‌دانیم گفت: برای اجرای برجام همان‌طور که همیشه در کمیسیون مشترک گفت‌وگو می‌کردیم کماکان آمادگی داریم در سطوح مختلف گفت‌وگو کنیم.




محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز جمعه پس از دیدار با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در جمع خبرنگاران گفت: بحث میان رئیس‌ جمهوری فرانسه و دکتر روحانی در تماسی تلفنی چند هفته گذشته صورت گرفته است.
ظریف افزود: فرانسه در مورد نحوه اجرای برجام و گام‌هایی که نیاز است طرفین بردارند پیشنهادی را به ایران ارائه کرد و ما نیز در این زمینه پیشنهادی را ارائه کردیم برای اینکه اجرای برجام به‌صورت کامل انجام شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی با سازنده دانستن رایزنی‌های خود با رئیس‌جمهوری فرانسه اظهار داشت: البته بستگی به این دارد که اتحادیه اروپا چگونه بتواند تعهداتی که در قالب برجام و پس از خروج آمریکا داده است را انجام دهد.
ظریف با‌ اشاره به اجلاس گروه هفت کشور صنعتی تصریح کرد: اکنون اجلاس جی هفت در حال برگزاری است، فرصتی برای آقای مکرون و سایر اعضای اروپایی 4+1 است تا با سایر اعضای جی هفت صحبت کنند.
وی ادامه داد: ما گفت‌ و گوها را ادامه می‌دهیم. تماس مکرون با روحانی ادامه دارد.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه دیدگاه‌های ایران کاملاً مشخص است، خاطرنشان کرد: ما برجام را غیرقابل مذاکره مجدد می‌دانیم اما برای اجرای برجام همان طور که همیشه در کمیسیون مشترک گفت‌وگو می‌کردیم، کماکان آمادگی داریم گفت‌وگو کنیم.
تروریسم اقتصادی
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین روز پنج‌شنبه در موسسه امور بین‌الملل نروژ (نوپی) درباره خطر جنگ و آینده خلیج ‌فارس به ایراد سخنرانی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.
ظریف در ابتدای این نشست به ‌تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران‌ اشاره کرد و گفت: نفتکش حامل نفت ما توسط انگلیس توقیف شد. مقصد نفتکش سوریه نبود و فروش نفت ایران غیرقانونی نیست. وی بیان کرد: تنها راه احترام به حقوق بین‌الملل است. ایران قدرت بزرگ در خلیج ‌فارس است و امنیت در خلیج ‌فارس و تنگه هرمز بدون ایران امکانپذیر نیست.
از مذاکره نمی‌ترسیم
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: آمریکا دنبال ماجراجویی در منطقه ماست ما نشان دادیم که علاقه‌مند به مذاکره هستیم. طی دو سال من و جان کری ساعت‌ها مذاکره داشتیم و ما از مذاکره نمی‌ترسیم.
ظریف درباره مذاکره با آمریکا نیز خاطرنشان کرد: ضرب‌المثلی است که می‌گوید کسی که خودش را به خواب زده نمی‌توانی بیدار کنی و ترامپ خودش را به خواب زده است. اخیرا من در نیویورک بودم و از من درخواست شد که با ترامپ مذاکره کنم و گفته شد دو هفته دیگر تحریم می‌شوی، مگر اینکه پیشنهاد مذاکره را بپذیری.
ایرانی‌ها به فشار پاسخ سختی می‌دهند
وی بر ایستادگی اروپا در مقابل زورگویی‌های آمریکا تأکید کرد و گفت: ایرانی‌ها به دوستی و احترام پاسخ می‌دهند ولی به فشار پاسخ سختی می‌دهند. ایران سبد بسکتبال نیست. آمریکا از اروپا می‌خواهد که حقوق بین‌الملل را نقض کند و در غیراین صورت آن را مجازات می‌کند و در آینده هم درخواست دیگری از اروپا خواهد کرد. به گزارش فارس، ظریف گفت: اروپایی‌ها 11 تعهد به ما دادند از جمله فروش نفت، دریانوردی و. .. اینستکس یکی از تعهداتشان است. سیاست آمریکا اعمال فشار حداکثری است. ما از اینستکس و پیوستن نروژ به اینستکس استقبال می‌کنیم.
امنیت در خلیج ‌فارس بدون ایران
 امکانپذیر نیست
وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی تصریح کرد: امنیت در خلیج ‌فارس بدون ایران امکانپذیر نیست. وی درباره دیدار روز جمعه‌اش با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه گفت: در این مدت تماس‌های تلفنی بین ماکرون و روحانی برقرار بود و من روز جمعه با ماکرون و لودریان دیدار می‌کنم برای حرکت به سمت جلو و ما درباره روند اجرای برجام گفت‌وگو می‌کنیم. معتقدیم برجام مذاکره شده و متنی هم تدوین شده که روشن است.
هیچ منافعی از برجام به دست نیاوردیم
وزیر امور خارجه کشورمان گفت که ما هیچ منافعی از برجام به دست نیاوردیم و من درباره جزییات پیشنهاداتی که مطرح شده با ماکرون گفت‌وگو می‌کنم.
آمریکا نمی‌تواند خلیج ‌فارس را ناامن کند
به گزارش ایرنا، ظریف گفت: ما برای حفظ امنیت خلیج ‌فارس تلاش می‌کنیم و آمریکا بداند نمی‌تواند ناامنی برای این منطقه‌ایجاد کند.
وی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال جنگ ایران و آمریکا، گفت: البته کسانی در آمریکا به جنگ علاقه‌مند هستند ولی همه طرف‌ها باید تلاش کنند به این مرحله نرسند.
پیشنهاد فرانسه را بررسی می‌کنیم
ظریف در مورد جزییات سفرش به فرانسه افزود: گفت وگو‌ها و پیشنهادهایی با رئیس جمهوری فرانسه داریم. ما همیشه آماده ایم با طرف‌های باقی مانده در برجام گفت‌و‌گو کنیم و آماده ایم پیشنهادات فرانسه را بررسی
کنیم.
گفتنی است وزیر امور خارجه کشورمان که شب چهارشنبه و در سومین مقصد اروپایی خود وارد اسلو پایتخت نروژ شده بود، صبح پنجشنبه با «ارنا سولبرگ» نخست‌وزیر نروژ دیدار کرد. وی همچنین با «اینه اریکسون سوریده» وزیر خارجه نروژ و «توربیورن روایساکسن» وزیر تجارت، صنعت و شیلات این کشور و نیز با «هاتفیلدت» رئیس کمیسیون سیاست خارجی و دفاعی پارلمان نروژ دیدار و گفت‌وگو کرد.
ظریف همچنین در نشست خبری مشترک با «اینه اریکسون سوریده» وزیر خارجه نروژ با‌ اشاره به سفرش به پاریس برای دیدار با رئیس‌جمهوری فرانسه، گفت: به دستور رئیس جمهوری و برای بررسی پیشنهاد مکرون و رسیدن به زمینه‌های مشترک به پاریس می‌روم.
وی درباره سفرش به فرانسه تأکید کرد: ما تا حدودی زمینه مشترک داریم و باید این زمینه‌ها بیشتر شوند.