kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۸۰۸
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴
رئیس ‌بنیاد شهید و امور ایثارگران:

۴ هزار آزاده با مدرک دکترا داریم

رئیس ‌بنیاد شهید با ‌اشاره به سربلندی و عزت اسرا گفت: امروز در میان آزادگان چهار هزار نفر با مدرک دکترا داریم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت‌الاسلام سید محمدعلی شهیدی در کنگره ملی الماس‌های درخشان که روز گذشته برگزار شد، با گرامیداشت سالروز ورود آزادگان به کشور اظهار داشت:​ دوران اسارت سخت و پررنج بود که آزادگان آن را تحمل کردند و به تعبیر رهبری در این دوران به الماس‌های درخشان تبدیل شدند.
رئیس‌ بنياد شهيد گفت: آزادگان بعد سال‌ها اسارت و درد و رنج آزاد شدند، آنها برای ما بزرگ و عزیز هستند. ۲۶ مرداد روزی است که آزادگان به کشور بازگشتند و مقام معظم رهبری فرمود روز آزادگی انسان‌های شجاع و مومنی است که برای دفاع از انقلاب و ارزش‌های والای آن سال‌ها اسارت کشیدند و در چنگال اسارت دشمن سرود آزادی سر دادند و اسارتگاه‌های خود را به دانشگاه بدل کردند. آنها تا آخرین گلوله جنگیدند و ۹۰ درصد آنها مجروح بودند که به اسارت درآمدند.
وی با ‌اشاره به تاثیر خاطرات آزادگان گفت: ما ۴۲ هزار و ۸۷۹ آزاده داریم که ۳۶ هزار نفر آنها رزمنده بودند.۲۴ هزار نفر این رزمنده‌ها از چشم صلیب سرخ پنهان بودند. ۴۵۰ نفر در اردوگاه‌ها شهید شدند مثل شهید تندگویان وزیر نفت دولت جمهوری اسلامی ایران.
شهیدی افزود: هزار نفر از آزادگان هم افسر و خلبان زندانی بودند، آخرین آنها حسین لشکری بود که اسارتش ۱۸ سال طول کشید و ۱۲ سال در سلول زندانی بود و سال ۷۷ آزاد شد و در سال ۸۸ به خاطر شدت جراحات و سختی دوران اسارت به شهادت رسید.
رئیس ‌بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: اسرای ما از همه اقلیت‌های مذهبی شامل یهودی، مسیحی، زرتشتی و مسلمان شیعه و اهل سنت بودند که نشان‌دهنده اتحاد و یکپارچگی در دوره جنگ تحمیلی است.
وی افزود: تعدادی از اسرا در اسارت درس خواندند و بعد آزادی ادامه تحصیل دادند. امروز در بین آزادگان چهار هزار نفر با مدرک دکترا داریم.
ظریف: همه ما وامدار ایثارگران،
شهدا و‌ آزادگان هستیم
وزیر خارجه با بیان اینکه همه ما وامدار ایثارگران، شهدا و‌آزادگان هستیم، اظهار داشت: آنچه کشور ما را حفظ کرده و در برابر همه ناملایمات، سختی‌ها و فشارها باعث شده این کشور به پیش برود و بایستد و سر خم نکند و در برابر زورگوها و قلدرها تسلیم نشود، همان فرهنگ ایثار و شهادت است.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در کنگره ملی الماس‌های درخشان به منظور تجلیل از آزادگان و همزمان با سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی گفت: شما برای اطاعت از ولی امر همه چیز را در طَبق ایثار نهادید و به قربانگاه جبهه‌های دفاع مقدس رفتید و لذا گواریتان باشد آنچه شما به دست آوردید و آنچه ما را همیشه شرمنده خودتان و راه و رفتارتان کردید.
ظریف با بیان اینکه همه ما و هم مردم ایران وامدار ایثارگران، شهدا و‌آزادگان هستیم، اظهار داشت: آنچه کشور ما را حفظ کرده و در برابر همه ناملایمات، سختی‌ها و فشارها باعث شده این کشور به پیش برود و بایستد و سر خم نکند و در برابر زورگوها و قلدرها تسلیم نشود، همان فرهنگ ایثار و شهادت است که شما بهترین نمونه‌های آن هستید.
وی افزود: همه مردم ما از فرهنگ ایثار و شهادت و چشمه جوشانی که از اباعبدالله‌ الحسین به ارث بردند، بهره‌مندند و همه مردم ایران با این فرهنگ توانستند کشور را در برابر فشارها و تجاوز‌ها بیمه کنند؛ ولی مثال، شاهد و نمونه آن شما هستید و بالاتر از آن شهدا که شاهدان بر امتند و رسول خدا شاهد بر همه ما.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه امروز در دنیای کنونی قدرت فقط توانمندی سیاسی، اقتصادی و نظامی نیست، اظهار داشت: امروز شاخصه‌های قدرت متنوع و متکثر شده‌اند و فرهنگ، باور و توانمندی ایستادگی یک عامل و شاخصه بزرگ قدرت است.
به گزارش فارس، ظریف با ذکر این نکته که ما به لطف خدا و به برکت مقاومت مردم توانستیم در حوزه‌های مختلف پیشرفت کنیم، یادآور شد: همین پیشرفت‌ها را نیز مدیون مردم و مقاومت آنها هستیم، چرا که این پیشرفت‌ها هم از بیرون به ما ارزانی نشده است. هر چه پیشرفت کردیم، نه به‌خاطر کمک از خارج، بلکه علی‌رغم مانع‌تراشی‌های خارجی به دست آوردیم. هر چه توفیق پیدا کردیم، نه به‌خاطر قرار گرفتن زیر چتر حمایتی این و آن، نه به‌خاطر بهره‌بردن از امکانات علمی و تخصصی این و آن، بلکه علی‌رغم فشارهای روزانه این و آن و علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه این و آن به دست آوردیم.
همچنین در این مراسم رئیس ‌بنیاد شهید و امور ایثارگران، با اهدای لوحی از وزیر امور خارجه و ۱۰ نفر از آزادگان به اسامی «علیرضا حسنی»، «عبدالحمید سن صدیقی»، «رضا رزاقی»، «محمدرضا شایق»، «یعقوب امیرسالاری»، «علیرضا سهرابی»، «سید حسین کرمانیان»، «مهدی لطفی»، «عبدالرضا لهراسبی» و «قاسم محمدامینی» در حوزه‌های مختلف علمی، قرآنی، کارآفرینی و فرهنگی تجلیل
کرد.
لازم به ذکر است که وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در ادامه رایزنی‌ها با مقامات منطقه خلیج ‌فارس راهی کویت شد.