kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸
در تماس تلفنی روحانی با اردوغان، عمران خان و بن حمد مطرح شد

تاکید بر حفظ و تقویت امنیت منطقه و توسعه همکاری با کشورهای همسایه

رئیس‌جمهور کشورمان در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور ترکیه، نخست‌وزیر پاکستان و امیر قطر بر ضرورت حفظ و تقویت امنیت منطقه و همچنین توسعه همکاری میان کشورهای همسایه تاکید کرد.



حجت‌الاسلام روحانی عصر یکشنبه در تماس تلفنی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با تبریک متقابل عید سعید قربان به دولت و ملت ترکیه و همه مسلمانان جهان، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با ترکیه به عنوان یک کشور دوست و برادر، کاملا آماده است. رئیس‌جمهور همچنین تسریع در اجرای توافقات میان دو کشور را ضروری دانست.
رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید قربان به رئیس‌جمهور، دولت و ملت ایران، اظهارداشت: آنکارا آماده است روابط خود را با تهران در همه زمینه‌ها بیش از پیش تقویت کند.
از نا امنی و کشته شدن مردم بی‌گناه
در کشمیر جلوگیری کنید
روحانی روز یکشنبه در تماس تلفنی
«عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان با وی نیز ، با تبریک عید سعید قربان به دولت و ملت مسلمان پاکستان، گفت: ایران و پاکستان همواره دو کشور دوست، همسایه و برادر یکدیگر بوده و خواهند بود.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در راستای جلوگیری از تنش و نا‌آرامی در منطقه تلاش کرده و معتقدیم مردم مسلمان کشمیر باید از منافع و حقوق قانونی خود استفاده کرده و بتوانند با آرامش زندگی
کنند.
روحانی با‌اشاره به اینکه ایران از هند و پاکستان می‌خواهد تا با حفظ خویشتن داری، از ناامنی و کشته شدن مردم بی‌گناه در کشمیر جلوگیری کنند، گفت: موضوع کشمیر هرگز راه‌حل نظامی نداشته و باید از طریق دیپلماتیک به دنبال حل و فصل مسائل باشیم.
«عمران خان» نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید قربان به دولت و ملت ایران، روابط ایران و پاکستان را دوستانه و برادرانه دانست.
وی با تشریح تحولات و وقایع اخیر در کشمیر، گفت: متاسفانه امروز در منطقه کشمیر شاهد وقایع ناراحت‌کننده‌ و برخلاف قوانین بین‌المللی علیه مردم بی‌گناه هستیم. پاکستان نسبت به کشتار مردم بی‌گناه در کشمیر و افزایش تنش‌ها در منطقه احساس نگرانی دارد و جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مهم در منطقه و جهان اسلام می‌تواند در راستای حل و فصل مسئله کشمیر نقش‌آفرینی مثبتی داشته
باشد.
اهمیت حفظ و تقویت امنیت
 منطقه خلیج‌فارس برای ایران
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در تماس تلفنی «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، با تبریک متقابل عید سعید قربان به دولت و ملت قطر و همه مسلمانان جهان، اظهارداشت: ایران برای حفظ و تقویت امنیت منطقه خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان اهمیت زیادی قائل است و همه تلاش خود را در این راستا به‌کار گرفته و معتقد است که حفظ این امنیت، توسعه و منافع مردم منطقه را تضمین می‌کند.
رئیس‌جمهور هدف اقدامات برخی کشورهای فرامنطقه‌ای از جمله آمریکا در منطقه خلیج‌فارس را القای ناامنی در منطقه به جهانیان دانست و تاکید کرد که این اقدامات، مشکلات منطقه را پیچیده‌تر و خطرناک‌تر می‌کند.
روحانی گفت: تهران معتقد است که کاهش تنش‌ها در منطقه به نفع همه است و امیدواریم آمریکایی‌ها دریابند مسیری که انتخاب کرده‌اند نادرست است، این مسیر برنده‌ای نخواهد داشت و باید رفتار خود را اصلاح کنند.
«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید قربان به رئیس‌جمهور، دولت و ملت ایران، کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس را به نفع منطقه و جهان دانست و با‌اشاره به نقش مهم ایران در منطقه گفت: دوحه از هیچ تلاشی برای کاستن از این تنش‌ها دریغ نخواهد کرد.
وی تاکید کرد: امنیت منطقه باید توسط کشورهای ساحلی تامین شود و مواضع قطر در این عرصه کاملا روشن است و ما خواهان همکاری با ایران در جهت تقویت روابط دوجانبه و امنیت منطقه هستیم.