kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۷۶۷
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۲

محکومیت جهانی تخریب منازل فلسطینیان/عفو بین‌الملل: اقدام اسرائیل جنایت جنگی است

اقدام رژیم صهیونیستی در تخریب خانه‌های فلسطینیان در قدس‌اشغالی با محکومیت‌های گسترده بین‌المللی همراه شد و سازمان عفو بین‌الملل این اقدام رژیم صهیونیستی را جنایت جنگی خواند.



رژیم صهیونیستی از روز دوشنبه بزرگ‌ترین عملیات تخریب منازل فلسطینی‌ها در حومه بیت‌المقدس را با هدف یهودی سازی این شهر آغاز کرده است. ارتش رژیم صهیونیستی پس از بیرون کردن فلسطینی‌ها از منازل خود، دست به تخریب ده‌ها دستگاه خانه در منطقه
«وادی الحمص» در جنوب شرق قدس ‌اشغالی زده است. ولید عساف رئیس‌«کمیته مقابله با دیوارکشی صهیونیستی و شهرک‌های صهیونیست‌نشین» در این خصوص به پایگاه خبری فلسطین الیوم گفت که این عملیات بزرگ‌ترین جنایت جنگی است و پس از سال ۱۹۶۷ تا کنون بی‌سابقه بوده است. این اقدام رژیم صهیونیستی واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشته است.
صائب عریقات دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین گفت که حملات نظام‌مند و روزافزون اسرائیل علیه فلسطینی‌ها نتیجه عادی سازی عرب‌ها با ‌اشغالگران و «بهای» نشست کارگروه اقتصادی بحرین است. عریقات در اظهاراتی به الخلیج آنلاین گفت، اسرائیل از شرایط عربی و بین‌المللی پیرامون خود برای پیاده کردن خطرناک‌ترین برنامه‌های خود در کشتار، آواره ساختن و پاکسازی قومی فلسطینی‌ها
سوء‌استفاده می‌کند و آنچه که در شهر قدس اتفاق می‌افتد و تخریب خانه‌های فلسطینیان در منطقه وادی الحمص جنوب شرق قدس‌اشغالی، شواهد روشن بر نژاد‌پرستی ‌اشغالگر و کسانی است که از او حمایت می‌کنند.
اقدام رژیم صهیونیستی در تخریب منازل مسکونی فلسطینیان در قدس شرقی، واکنش سازمان ملل را نیز به همراه داشته است. این نهاد بین‌المللی از رژیم صهیونیستی خواست تا از طرح تخریب منازل فلسطینیان دست بردارد. فرحان‌حق معاون سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد که تخریب املاک شخصی در مناطق‌اشغالی مجاز نیست؛ مگر اینکه ضرورت نظامی ایجاب کند. اتحادیه اروپا هم اعلام کرد که سیاست شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی و اقداماتی که در راستای آن انجام می‌دهد، از جمله عملیات انتقال اجباری فلسطینیان و اخراج و تخریب منازل و مصادره آنها، کاملا برخلاق قوانین بین‌المللی است. همچنین دولت قطر نیز این اقدام را محکوم و وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که عملیات تخریب منازل فلسطینیان، تجاوز به حقوق تاریخی ملت فلسطین و یک جنایت ضد انسانی است که بی‌توجهی رژیم صهیونیستی به قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی را نشان می‌دهد.
دولت اردن هم اقدام رژیم صهیونیستی در تخریب ده‌ها منزل مسکونی فلسطینیان در قدس شرقی را محکوم کرد. فرانسه هم دوشنبه‌شب این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و گفت که اقدام تازه رژیم صهیونیستی یک رسم و روال خطرناک و ناقض قوانین بین‌ المللی است. «محمد علی الحوثی» رئیس‌کمیته عالی انقلاب یمن هم روز دوشنبه گفت که این اقدام صهیونیست‌ها نوعی «جنایت علیه بشریت» و « عمل تروریستی» محسوب می‎شود.
جنایت جنگی
از سوی دیگر، سازمان عفو بین‌الملل، روز دوشنبه رویکرد سازمان‌یافته رژیم صهیونیستی برای کوچ اجباری جوامع فلسطینی را محکوم کرد. سازمان عفو بین‌الملل در حساب کاربری خود در توییتر، نوشت:« اقدام اسرائیل به تخریب خانه‌ها در محله «صور باهر» در شهرک «وادی‌الحمص» نقض آشکار قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود و آن بخشی از رویکرد هدفمند و عامدانه برای کوچاندن اجباری فلسطینیان در اراضی‌اشغالی است.» این سازمان خاطرنشان کرد، اسرائیل ده‌ها سال است که اقدامات سختگیرانه و نامناسبی را به بهانه امنیت، در پیش گرفته است تا سیطره خود را بر اراضی فلسطینی گسترش دهد و دست به کوچاندن فلسطینی‌ها از مناطقی بزند که اسرائیل، آن را راهبردی می‌داند. اسرائیل علاوه بر کوچ اجباری جوامع فلسطینی، ده‌ها هزار منازل را نیز به صورت غیر قانونی تخریب کرده است. سازمان عفو بین‌الملل تأکید کرد، اقدام اسرائیل در تخریب خانه‌های فلسطینیان در قدس‌اشغالی نقض آشکار قوانین بین‌الملل است و این رژیم با این کار مرتکب جنایت جنگی شده است.