kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۳۹۳
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶
در مصاحبه با رسانه آمریکایی

ظریف: تفکر تعامل با غرب اعتبارش را در ایران از دست داده است

وزیر امور خارجه گفت: تعامل با غرب اعتبارش را در داخل کشور ایران از دست داده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در مصاحبه با رادیو NPR گفت: تفکر تعامل با غرب اعتبارش را در داخل کشور ایران از دست داده است.
ظریف افزود: در حال حاضر اقتصاد ما کمتر از سال گذشته تحت فشار است چون آمریکا روالش را ادامه داده و ما به آن عادت کرده‌ایم. کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا است.
وی در ادامه گفت: هدف ایران بی‌نیاز شدن از وابستگی به درآمدهای نفتی است.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما قوی‌ترین کشور در منطقه هستیم و بدون ما، شما در منطقه امنیت نخواهید داشت. ایران به دنبال جنگ نیست، اما این به معنی آن هم نیست که ایران از جنگ فرار می‌کند.
ظریف همچنین در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: ایران منتظر خروج ترامپ از قدرت نیست. هیچ کشوری با عقل سلیم سیاستش را روی چیزی که هیچ کنترلی بر آن ندارد استوار نمی‌کند.
تحریم 12 فرد و شرکت
وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد نام پنج فرد و هفت شرکت را به دلیل آنچه ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران خوانده شده، به فهرست‌اشخاص تحت تحریم خود افزوده است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود ادعا کرده است که این افراد و شرکت‌ها در تأمین قطعات حساس برای برنامه هسته‌ای ایران نقش داشته‌اند.
بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، هر پنج فردی که نامشان به فهرست تحریم‌ها افزوده شده است تابعیت ایرانی دارند. در بین شرکت‌های تحریم‌شده نیز نام دو شرکت ایرانی، چهار شرکت چینی و یک شرکت بلژیکی دیده می‌شود.
استیو منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا پس از گفت‌وگو با برونول میر، وزیر دارایی فرانسه در حاشیه اجلاس گروه ۷ در جمع خبرنگاران در پاریس گفت: اگر کسی می‌خواهد با سیستم دلاری کار کند، باید از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و دیگر کشورها تبعیت کند.
همچنین 50 عضو کنگره آمریکا از دولت این کشور خواستند معافیت‌هایی را که به ایران اجازه می‌دهد به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با سایر کشورها ادامه دهد لغو کند.
نکته قابل تأمل اینجاست که مقامات آمریکایی، همزمان با تصویب تحریم‌های ضدایرانی، ژست مضحک مذاکره را نیز گرفته‌اند.
آمریکایی‌ها معمولاً برای رسیدن به اهداف خود یک راهبرد دارند و یک تاکتیک. راهبرد آنها «فشار» با هدف خسته کردن طرف مقابل است و سپس از «مذاکره» به‌عنوان مکمل فشار استفاده می‌کنند تا به خواسته خود برسند. این مذاکره در واقع مذاکره نیست بلکه وسیله‌ای برای چیدن محصول فشارها است و نشستن پشت میز مذاکره با آمریکایی‌ها یعنی نقد کردن همان مواردی که با فشار زمینه تحقق آن را فراهم کرده‌اند.
به گزارش تسنیم، اگرچه تحریم‌های آمریکا مشکلات غیرقابل‌انکاری را برای اقتصاد ایران به‌وجود آورده است، اما بانک جهانی در گزارش اخیر خود پیش‌بینی کرده است که با تخلیه شدن اثر تحریم‌ها، نرخ رشد اقتصادی ایران از سال 2020 (1399 شمسی) بار دیگر مثبت خواهد شد.
پایگاه خبری پالیتیکو در گزارشی نوشت: اظهارات ترامپ در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که از نگاه او، توافق هسته‌ای با ایران خیلی هم بد نبوده است؛ مشکل ترامپ این است که این توافق را اوباما امضا کرده است. اگر قرار بود که ترامپ به توافقی با ایران برسد، چیزی شبیه برجام بود.
لازم به ذکر است که پس از کاهش تعهدات برجامی ایران، مقامات دولت ترامپ اعتراض کرده و با گستاخی اعلام کردند که ایران باید به برجام بازگردد. این در حالی بود که دولت ترامپ پیش از این، مدعی شده بود که برجام، بدترین توافق تاریخ است!
پیشنهاد ظریف
به گزارش فارس، روزنامه گاردین روز پنج‌شنبه مدعی شد که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در جمع گروهی از خبرنگاران در نیویورک، گفته است که ایران حاضر است در ازای رفع دائمی تحریم‌های ایالات متحده، بازرسی‌های ارتقاء یافته و دائمی از برنامه هسته‌ای خود را بپذیرد.
ظریف گفته است: «اگر ترامپ بیشتر در برابر بیشتر را می‌خواهد، در آن صورت ما می‌توانیم پروتکل الحاقی را تصویب کنیم و او هم می‌تواند تحریم‌هایی را که وضع کرده، بردارد. او گفته است که هر اقدامی را به کنگره می‌برد. خوب است. تحریم‌ها را بردارید، در آن صورت پروتکل الحاقی را زودتر از ۲۰۲۳ دارید.
به نوشته گاردین، ظریف که در مقر هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل صحبت کرده، این پیشنهاد را «اقدامی قابل توجه» توصیف کرده و گفته است:بحث عکس یادگاری نیست. ما به دنبال محتوا هستیم. اقدامات قابل توجه دیگری هم هست که می‌توان انجام داد.
روزنامه گاردین نوشته است که وزارت خارجه آمریکا هنوز به این پیشنهاد واکنشی نشان نداده است، اما بعید است این پیشنهاد با استقبالی رو‌به‌رو شود، چراکه واشنگتن گفته است که به دنبال توقف غنی‌سازی و همچنین محدود شدن فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است. یک مقام دولت آمریکا که به شرط عدم افشای نام با خبرگزاری رویترز گفت‌‌وگو می‌کرد این پیشنهاد را «طرحی نشدنی» توصیف کرده و آن را رد کرد. جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در جدیدترین اظهارنظر خود مدعی شده است که ایران نباید قابلیت غنی‌سازی داشته باشد.
مذاکره با آمریکایی‌ها!
در بخش دیگری از گزارش گاردین به ادعای پایگاه پالیتیکو مبنی بر مأموریت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به «رند پال» سناتور ضدجنگ جمهوری‌خواه برای مذاکره با ظریف‌‌ اشاره شده است. ظریف در پاسخ به این گزارش، گفته است: این‌‌ها موارد رسانه‌ای است. منظورم این است که شاید برای فیلم‌های جاسوسی خوب باشد.
وی افزود: من با اعضای کنگره، در جایگاه شخصی خودشان به‌عنوان اعضای منتقد جامعه آمریکا و نماینده مردم آمریکا دیدار می‌کنم.
این چندمین بار است که خبر دیدار و مذاکره وزیر امور خارجه با مقامات آمریکایی اعلام شده و ظریف نیز آن را تایید کرده است.
ظریف در اظهارنظری تأمل‌برانگیز، رویکرد کاخ سفید و کنگره آمریکا در مواجهه با ایران را متفاوت از یکدیگر جلوه داده؛ این در حالی است که تمامی طرح‌های ضدایرانی ابتدا در کنگره آمریکا تصویب و سپس با امضای رئیس‌جمهور تایید و اجرایی می‌شود.
تمامی طرح‌های ضدایرانی در کنگره آمریکا با رای مثبت نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه تصویب می‌شود.
متأسفانه آقای ظریف با ایجاد دوگانه کاذب «کاخ سفیدِ بد، کنگرهِ خوب»، چهره کریه استکبار و خوی سلطه‌گری آمریکا را تطهیر می‌کند.
از سوی دیگر، اصلِ دیدار و مذاکره ظریف با مقامات آمریکایی (مقامات دولت سابق از جمله جان کری، نمایندگان کنگره و...) به هیچ عنوان منطقی و پذیرفتنی نیست.
بی عملی اروپا
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در مصاحبه با خبرگزاری تاس در نیویورک گفت: کشورهای اروپایی باید به تعهدات خود عمل کرده و به سوی عادی‌سازی روابط تجاری با ایران حرکت کنند.
ظریف افزود: ما داریم با روسیه و چین تجارت می‌کنیم، اما این کافی نیست. اروپایی‌ها بخشی از این توافق هستند و باید تعهدات خود را اجرا کنند.
نشریه فایننشال تایمز روز پنج‌شنبه از ابراز تمایل روسیه برای پیوستن به سازوکار مبادله‌ای موسوم به «اینستکس» خبر داد و نوشت: مسکو خواهان آن است که این سازوکار صادرات نفت ایران را نیز تحت پوشش قرار دهد.
فقط ایران مسئول حفظ برجام نیست
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار روز پنجشنبه خود با هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان از تمامی طرف‌های توافق هسته‌ای برجام خواست برای حفظ این توافق تلاش کنند.
هایکو ماس در کنفرانس خبری مشترک با همتای روسیه‌ای خود گفت: اعضای باقی‌مانده برجام انتظار دارند ایران به تعهدات خودش در این توافق پایبند باشد.
به نوشته ایتارتاس، لاوروف نیز گفت: اگر ما مرتب بگوییم که بقای برجام صرفاً به ایران بستگی دارد مشکل بتوان توافق را حفظ کرد. ضروری است همه را به خویشتنداری دعوت کنیم. ضمن آنکه ما نباید دلیل اصلی [مشکلات] را نادیده بگیریم: یک عضو دائم شورای امنیت قطعنامه این نهاد سازمان ملل را نادیده گرفته و از بقیه هم می‌خواهد که این قطعنامه را اجرا نکنند. لازم است این موضوع به‌صورت اصولی ارزیابی شود. امیدواریم شریکان اروپایی‌مان چنین ارزیابی‌هایی ارائه کنند.
لاوروف در بخش دیگری از اظهاراتش از اتحادیه اروپا خواست موضع روشنی درخصوص تلاش‌های ایالات متحده برای جلوگیری از عمل به تعهدات خود ذیل توافق اتخاذ کند.
وزیر خارجه آلمان در این کنفرانس خبری گفت:ما که در این توافق مانده‌ایم انتظار داریم ایران به تعهداتش پایبند بماند. ما در تلاشیم به تعهداتمان پایبند بمانیم و انتظار داریم ایران هم پایبند باشد.
این ادعای مضحک مقام آلمانی در حالی است که این کشور به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده است.
نقش سردار سلیمانی
ظریف در جمع خبرنگاران و سردبیران رسانه‌های آمریکایی نقش سردار سلیمانی در نبرد با تروریسم در منطقه را بسیار حائز اهمیت دانست.
وی با‌‌ اشاره به نقش فرمانده سپاه قدس در شکست تروریست‌های داعش و بازگرداندن امنیت و آرامش به منطقه تاکید کرد که منطقه و جهان به خاطر این کار به وی بدهکار است.
سفر به آمریکای لاتین
وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در اجلاس وزیران امور خارجه «نم» به کاراکاس سفر می‌کند.
این اجلاس از ۲۱ تا ۲۳ جولای در کاراکاس برگزار می‌شود. ظریف ضمن شرکت در این نشست با تعدادی از همتایان خود نیز دیدار و رایزنی خواهد کرد.
رایزنی با رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و وزیر امور خارجه ونزوئلا از دیگر برنامه‌های سفر ظریف به ونزوئلا است. او سپس به منظور رایزنی با مقامات نیکاراگوئه و بولیوی عازم این دو کشور آمریکای جنوبی خواهد شد.
بر اساس این گزارش، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شنبه هفته گذشته برای شرکت در نشست سالانه مقامات عالیرتبه شورای اقتصادی- اجتماعی ملل متحد عازم نیویورک شد.
ظریف در جریان سفر ۶ روزه خود به نیویورک ضمن شرکت و سخنرانی در این اجلاس با تعدادی از رسانه‌های معتبر جهانی از جمله بی‌بی‌سی ورد، بلومبرگ، سی‌ان‌ان، ان‌بی‌سی و... مصاحبه کرد.
او همچنین عصر روز پنج‌شنبه به وقت نیویورک با دبیرکل سازمان ملل نیز رایزنی و گفت‌وگو کرد. ایجاد محدودیت برای کارکنان نمایندگی ایران نزد سازمان ملل، تنش در منطقه، توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران، کاهش تعهدات برجامی ایران و مسائل منطقه از جمله آخرین تحولات سوریه، یمن و افغانستان از جمله محورهای مورد گفت‌وگو در دیدار ظریف با دبیرکل سازمان ملل بود.