kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۱۶۹
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳

پیکر امیر سرتیپ ترکان در اصفهان تشییع شد

مراسم تشییع پیکر امیر سرتیپ احمد ترکان، معاون اسبق عملیات ارتش جمهوری اسلامی ایران، پدر توپخانه نظامی ایران و چهره ماندگار هشت سال دفاع مقدس در اصفهان برگزارشد.

سرتیپ احمد ترکان متولد ۱۲ اسفند ۱۳۱۸ در محله مسجد حکیم اصفهان و از قهرمانان دوران دفاع مقدس روز دوشنبه در سن ۸۰ سالگی درگذشت.
پیکر این فرمانده ارتش روز سه‌شنبه در مرکز آموزش توپخانه شهید سپهبد علی صیاد شیرازی تشییع شد و پس از آن به میدان فیض اصفهان منتقل شد.
پیکر امیر ترکان با حضور اقشار مردم اصفهان به ویژه خانواده‌های شهدا و ایثارگران و نیروهای مسلح مستقر در اصفهان به سمت گلستان شهدا تشییع و پس از آن به قطعه ایثارگران باغ رضوان اصفهان منتقل و به خاک سپرده شد.
رئیس هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی و مشاور رهبر معظم انقلاب در آیین تشییع امیر ترکان، گفت: این فرمانده قهرمان ارتش از نوابغ دوران هشت سال دفاع مقدس و یار دیرین شهید صیاد شیرازی بود به گونه‌ای که به پدر توپخانه ارتش شهرت یافت.
سرتیپ ناصر آراسته اظهار کرد: امیر ترکان سال‌های عمر خود را در دفاع از کیان و مرزهای این سرزمین صرف کرد و پس از بازنشستگی نیز تلاش کرد تا این تجربیات و معارف جنگ را به دانشجویان دانشگاه ارتش منتقل کند.
امیر سرتیپ احمد ترکان بر اثر کهولت سن و بیماری دار فانی را وداع گفت و به همرزمان شهیدش
پیوست. امیر سرتیپ احمد ترکان در سال ۱۳۴۱ وارد دانشگاه افسری ارتش شد و پس از طی دوره مقدماتی توپخانه و سپری کردن دوره‌های تکاور، چتربازی، مربی کوهستان و دیگر دوره‌ها، به تیپ ۵۵ هوابرد شیراز برای ادامه خدمت منتقل شد. وی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، نقش موثری در نجات مردم و کمک به هموطنانش بویژه در غرب کشور و پاکسازی محور بانه و سردشت و ممانعت از سقوط شهر سنندج و نجات پادگان لشکر ۲۸ سنندج داشت، در دو مرحله و در مقاطع بسیار حساس و مهمِ هشت سال دفاع مقدس تا پایان جنگ تحمیلی، بخاطر داشتن نبوغ نظامی و ابتکار عمل منحصر بفرد، فرماندهی لشکر ۲۸ کردستان را بر عهده گرفت.
این قهرمان ملی و اسطوره دوران دفاع مقدس، همچنین پس از جنگ تحمیلی، بعنوان فرمانده مرکز آموزش توپخانه و موشک‌های نیروی زمینی در اصفهان، فرمانده قرارگاه عملیاتی غرب ارتش، معاون عملیات ارتش و عضو هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، منشاء خدمات و اقدامات ارزشمندی برای ارتش جمهوری اسلامی ایران و نظام مقدس اسلامی بود.