kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۴۸۲
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴
پولیتیکو به نقل از یک مقام آمریکایی:

واشنگتن می‌خواهد ایران در برجام بماند

خبرنگار یک پایگاه آمریکایی گزارش داد که یکی از مقامات این کشور گفته، خواست آمریکا باقی‌ماندن ایران در برجام است.



سرویس سیاسی-

خبرنگار پایگاه آمریکایی پولیتیکو در حساب توئیتری خود به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: واشنگتن می‌خواهد ایران در برجام بماند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به گام دوم ایران در کاهش تعهدات برجامی گفت: ایران بهتر است بیشتر مراقب باشد.
مقامات دولت ترامپ تاکنون چندین بار نسبت به کاهش تعهدات برجامی ایران واکنش نشان داده و اعلام کرده‌اند که ایران باید در برجام بماند. این در حالی است که پیش از این ترامپ و مقامات ارشد دولت وی ژست مخالفت با برجام گرفته و آن را «بدترین توافق تاریخ» و «توافق وحشتناک» نامیده بودند.اظهارنظر مقام آمریکایی به نقل از پولیتیکو برای چندمین بار ثابت کرد که ژست مخالفت مقامات دولت ترامپ با برجام در کنار ژست مقامات اروپایی در حفاظت از برجام همان ترفند نخ نما، اما پرتکرار «پلیس خوب- پلیس بد» با هدف نگه‌داشتن ایران در برجام است. ترامپ همانند اوباما- به خیال خام خود- در پی آن است تا خسارت محض برجام را به دیگر مولفه‌های قدرت ایران از جمله حوزه موشکی و منطقه‌ای تعمیم دهد. علت اصلی خروج آمریکا از برجام نیز این بود که از عدم خروج دولت روحانی از توافق مطمئن بود. به عبارت دیگر آمریکا با خروج از برجام از پاسخگویی درباره همان تعهدات نیم‌بند هم شانه خالی کرد ولی اجرای یکطرفه توافق هسته‌ای از سوی ایران ادامه پیدا کرد.
آمریکا،حامی سرسخت برجام
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با‌ اشاره به واکنش مقامات دولت ترامپ نسبت به کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: دولت ترامپ تا پیش از این بیشترین تلاش را برای تخریب توافق هسته‌ای انجام داد. اما اخیرا دولت آمریکا طوری رفتار می‌کند که گویی حامی سرسخت توافق بوده و از ایران مطالبه می‌کند که شدیداً به آن پایبند باشد.
ریچارد نفیو که از او به‌عنوان معمار تحریم‌های ایران در دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا یاد می‌شود، در حساب توییتری خود به اقدام جدید ایران در زمینه کاهش تعهدات برجامی واکنش نشان داد و نوشت: مسئله‌ جالب توجه برای من درباره اقدام ایران درخصوص ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم به بالاتر از 3/67 درصد (و همین‌طور عبور آنها از محدودیت ۳۰۰ کیلوگرم برای ذخائر اورانیوم) آن آدم‌هایی هستند که به من اطمینان خاطر می‌دادند اگر برجام را نقض کرده و به ایرانی‌ها با بازاعمال تحریم‌ها فشار وارد کنیم آنها هم دست روی دست می‌گذارند.
غنی‌سازی 4/5 درصد
بهروز کمالوندی، معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: سطح غنی‌سازی کشور از 3/67 درصد عبور کرده و در حال حاضر غنای مواد تولید شده حدود 4/5 درصد می‌باشد.کمالوندی افزود: این میزان غنا به‌طور کامل برای پاسخ به نیاز کشور در تأمین سوخت نیروگاه‌های قدرت کافی است.وی غنی‌سازی ۲۰ درصدی را از گزینه‌های مطرح در برنامه‌های مربوط به گام سوم کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران دانست.
تضمین مجدد به اروپا!
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه با‌ اشاره به کاهش تعهدات برجامی ایران گفت:این اقدام ما تعلیقی است یعنی این امکان وجود دارد که اگر طرف‌های مقابل اقدامات شان را انجام دهند ما نیز بازگردیم و از نظر فنی پیش‌بینی‌های لازم را در نظر گرفته ایم به نحوی که حتی اگر همین امروز اعلام کنند که خواسته‌های کشورمان محقق می‌شود می‌توانیم از نظر فنی به شرایط قبل بازگردیم.
متأسفانه این اظهارنظر آقای کمالوندی که در روزهای گذشته از سوی ظریف و عراقچی نیز مطرح شده بود، بیشتر از آنکه نشان‌دهنده طلبکاری ایران در برجام و نمایش اقدام متقابل باشد، به دلجویی از اروپا و ارائه تضمین مبنی بر ماندن ایران در برجام شباهت دارد!
به گزارش فارس، یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: مأموران این سازمان در حال ارزیابی سطح غنی‌سازی اعلامی از سوی ایران هستند.
گستاخی اروپا
به نوشته خبرگزاری رویترز، سخنگوی کمیسیون اروپا- در اظهارنظری گستاخانه- با ابراز نگرانی از افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، هشدار داد که تهران هرچه سریعتر به سقف تعیین‌شده در برجام بازگردد.
وی همچنین افزود که اتحادیه اروپا دوشنبه هفته آینده (پانزدهم جولای- بیست‌وچهارم تیر) در جلسه‌ای به بررسی اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی و همچنین واکنش احتمالی اروپا به این اقدامات می‌پردازد.روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: دیپلمات‌های سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای، احتمالا تا پیش از روز ۲۴ تیر ماه با طرف ایرانی دیدار می‌کنند.
وزارت امور خارجه آلمان نیز با لحنی طلبکارانه اعلام کرد: ما با وجودی که ایران از میزان مجاز غنی‌سازی فراتر رفته است، خواستار ادامه توافق هسته‌ای هستیم.همچنین وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای گستاخانه از ایران خواست هرگونه فعالیتی که به عقیده این کشور «ناقض» توافق هسته‌‌ای است را متوقف کند.جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس نیز در اظهارنظری گستاخانه، ایران را متهم به نقض برجام کرد اما تاکید کرد که لندن امیدوار است این توافق همچنان کار کند.اکنون 4 سال از امضای برجام و همچنین 14 ماه از خروج آمریکا از برجام سپری شده است اما طرف اروپایی به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده است.
اروپا در برجام به ایران بدهکار است اما با گستاخی ژست طلبکار گرفته و واکنش حداقلی ایران در مقابل عهدشکنی‌های طرف مقابل را نقض برجام جا می‌زند.
یک مقام آمریکایی به نشریه «پالیتیکو» گفت که واشنگتن امیدوار است سازوکار موسوم به «اینستکس» موفق شود و ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای ادامه دهد.
لازم به ذکر است که بسته خالی اینستکس به هیچ عنوان تعهد برجامی اروپا را پوشش نمی‌دهد. این بسته توهین آمیز نه اقدامی ذیل برجام بلکه صرفا مکملی برای FATF است.
گنگ شائونگ سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری، قلدری‌های یکجانبه آمریکا را ریشه تصمیمات ایران در زمینه کاهش تعهداتش در چارچوب برجام خواند و تاکید کرد قلدری‌های واشنگتن تبدیل به یک تومور بدخیم شده است.
ایران روز یکشنبه (16 تیر) همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه به کشورهای اروپایی برای عمل به تعهدات برجامی، دومین گام برای کاستن از تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای را اعلام کرد.
متأسفانه روند کاهش تعهدات برجامی از سوی دولت به هیچ عنوان با نقض عهد اروپایی‌ها تناسب ندارد.یورونیوز در گزارشی نوشت: نرخ فروش دلار آمریکا در بازار آزاد تهران در طول مدت ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ایران به اروپا، سیر نزولی داشته و نزدیک به 2500 تومان کاهش یافته است.
در ادامه این گزارش آمده است: همزمان با پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا و افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، قیمت فروش دلار در بازار آزاد تهران حدود ۲۶۰ تومان نسبت به روز گذشته کاهش یافت.