kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۷۲
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه نیوزیلند

ظریف: اگر به توافق نرسیم به سیاست‌های قبلی خود باز می‌گردیم

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران در صورت عدم رسیدن به توافق هسته‌ای با 1+5 به سیاست‌های قبلی خود باز خواهد گشت.


محمدجواد ظریف پیش از ظهردیروز (یکشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با موری مک‌کالی وزیر خارجه نیوزیلند در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهایش پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
 به گزارش فارس وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی مذاکرات وین 5 را شکست‌ خورده می‌دانند و اینکه اختلافات مبنایی تا چه حد قابل حل است؟ اظهار داشت: مذاکرات یک روند است و یک بازی نیست که در مرحله‌ای پیروز شده و در مرحله‌ای شکست بخوریم.
ظریف خاطرنشان کرد : آخر مهلت مذاکرات معلوم خواهد شد که مذاکرات موفق بوده یا نبوده و همه گام‌هایی که در فاصله شروع مذاکرات تا مرحله نهایی که اولین ضرب‌الاجلش پایان تیرماه است، برداشته شده و بر اساس توافق ژنو یک سال بعد از توافق مهلت رسیدن به توافق نهایی است و احساس می‌کنم همه باید تلاش کنند تا پایان تیرماه تمام مذاکرات صورت گرفته و تلاش‌های انجام شده به نتیجه برسد.
دکتر ظریف تاکید کرد : اگر توافق نشود هر طرفی حق دارد به سیاست‌هایی که قبل از توافق ژنو داشته بازگردد و این شامل طرف ایرانی نیز می‌شود.
وزیر خارجه نیوزیلند نیز در این نشست خبری  گفت : افق روابط ما ترسیم روابط اقتصادی و افزایش حجم تبادلات اقتصادی است و اگر مذاکرات هسته‌ای با موفقیت به پایان برسد این فرصت برای ما فراهم می‌شود که بتوانیم روابط اقتصادی خود را که الان تحت تاثیر رژیم تحریم‌ها است، افزایش دهیم.
دیدار ظریف با سفرای چین
 و کرواسی
سفرای جدید چین و کرواسی در ایران نیز رونوشت  استوارنامه‌های خود را  تقدیم ظریف کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با پانگ سن سفیر جدید چین در ایران با استقبال از ارتقاء بیشتر مناسبات میان پکن و تهران خاطر نشان ساخت: دولت جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه‌ای به روابط با چین دارد و ما امیدواریم که روابط دو کشور در تمام ابعاد بویژه اقتصادی بیش از پیش توسعه یابد.
ظریف با اشاره به مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ تصریح کرد: تامین حقوق حقه ملت ایران را دنبال می‌کنیم و جدیت و پرهیز از زیاده خواهی برخی طرفها حصول توافق را امکان پذیر می‌کند.
پانگ سن نیز در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای گفت: چین همواره به کشورهای مذاکره‌کننده غربی تاکید کرده که لازم است جهت نیل به نتیجه نهائی واقع بینی لازم را از خود نشان دهند.
به گزارش تسنیم ظریف همچنین در دیدار با استریبور کریچ سفیر جدید کرواسی در ایران سابقه روابط دو کشور را خوب و دیرینه توصیف و خاطر نشان کرد : سفرها و دیدارهای متقابل مسئولین ایرانی و کرواسی از جمله سفر و مذاکرات موفقیت‌آمیز سال گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی به زاگرب و تداوم این دیدارها نشانگر عزم و اراده جدی طرفین برای توسعه همه جانبه روابط است.
هاشمی رفسنجانی: تکفیری‌ها در عراق به اختلافات داخلی رنگ خون داده‌اند
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  تاکید کرد: تکفیری‌ها در عراق به اختلافات داخلی رنگ خون داده‌اند.
هاشمی رفسنجانی در دیدار وزیر امور خارجه زلاندنو، جدیت ایران را در مذاکرات هسته‌ای، سیاست همه مسئولان در جمهوری اسلامی دانست و گفت: در فرهنگ اسلامی و انسانی ما استفاده از انرژی هسته‌ای به عنوان سلاح کشتار جمعی حرام است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، موانع دوطرف مذاکرات را برای حل مسائل، جدی خواند و گفت: منفعت جهان و ملت‌ها به خاطر منابع غنی انرژی منطقه، در پرهیز از منازعات سیاسی و تأکید بر همکاری‌های متقابل است.
وی با ابراز نگرانی از اتفاقات منطقه خاورمیانه، گفت: در چنین شرایطی کشوری مستعد مانند ایران نمی‌تواند از همه ظرفیت‌ها در جهت گسترش صلح و ثبات منطقه‌‌ای استفاده کنند. هاشمی رفسنجانی با ارائه تحلیلی از حوادث عراق و افغانستان در سال‌های گذشته،گفت: میلیون‌ها آواره جنگ و درگیری‌های داخلی، میهمان ایران شدند که هنوز هم بسیاری از آنها در ایران حضور دارند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با پیچیده خواندن اوضاع عراق گفت: اختلافات مذهبی رنگ خون گرفته است و تلاقی تکفیری‌ها به عنوان بدترین گروهک تروریستی در تاریخ، با بقایای حزب بعث و مباحث تفرقه‌انگیز، شرایط را برای مردم عادی که اکثریت مظلوم هستند، دشوار کرده است. وی افزود: نمی‌خواهیم در امور داخلی کشورها دخالت کنیم و امیدواریم میانجی خوبی برای خاموش کردن این آتش باشیم.
به گزارش فارس، «موری مک کالی» وزیر امور خارجه زلاندنو نیز در این دیدار با تأکید بر نقش ایران در معادلات جهانی، گفت: علی‌رغم بعد مسافت دو کشور، علاقه‌مند به گسترش روابط هستیم.