kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۶۶
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

قیمت شیر خام 30 درصد افزایش یافت

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، کارخانه‌های لبنی باید از روز یکشنبه (دیروز) هر کیلوگرم شیرخام را 1440 تومان از دامدار بخرند.


حسن رکنی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تاکنون هر کیلوگرم شیر خام 1110 تومان از دامدار خرید می‌شود، اظهار کرد: علی‌رغم اعلام ارزیابی‌های وزارت جهاد کشاورزی و تعیین قیمت پیشنهادی 1520تومان برای خرید هر کیلوگرم شیر خام، ستاد تنظیم بازار مصوب کرد از دیروز هر کیلوگرم شیر خام از دامداران 1440تومان خریداری شود و کارخانه‌های صنایع لبنی نیز باید این قیمت را اعمال کنند.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و حمایت از مصرف محصولات کشاورزی به ویژه شیر برنامه‌ریزی‌های مختلفی دارد تا بتواند طرح‌هایی از جمله توزیع شیر مدارس در بین کودکان در سال جاری و در سال‌های آینده را بیش از پیش دنبال کند که شاخص‌های سلامت و بهداشت عمومی جامعه ارتقا پیدا کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دام ادامه داد: باتوجه به این که صنایع لبنی طی سال‌های گذشته تاکنون تنوع بسیاری را در تولید انواع محصولات لبنی خود ایجاد کرده‌اند می‌توان امیدوار بود مصرف مواد لبنی و شیر در سال‌های آینده افزایش پیدا کند چراکه در کشورهای پیشرفته برخی کارخانه‌های صنایع لبنی بیش از هزار نوع محصول تولید می‌کنند و همین تنوع سبب می‌شود تا مصرف این محصولات در این کشورها بیش از پیش افزایش یابد.
رکنی درباره مطالبات سه ماهه گذشته دامداران برای فروش شیر خام به کارخانه‌های لبنی گفت: از آنجا که طی سه ماه گذشته تکلیفی برای کارخانه‌های لبنی مشخص نشده بود درصدد هستیم از طریق حمایت‌های لازم دولت بتوانیم مابه‌التفاوت 240تومانی نرخ خرید شیر خام را تأمین و به تولیدکنندگان پرداخت کنیم.
گفتنی است با افزایش 30درصدی قیمت شیرخام احتمالاً قیمت محصولات لبنی هم در چند روز آینده گران خواهد شد البته دولت می‌تواند با پرداخت یارانه به کارخانه‌های لبنی یا دامداران جلوی افزایش قیمت را بگیرد.