kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۱۶
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۷

پوتین طرف‌های درگیر در اوکراین را به مذاکره دعوت کرد

رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد تا زمانی که دو طرف جنگ را متوقف نکنند طرح صلح به جایی نخواهد رسید.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به طرح صلح پروشنکو، رئیس‌جمهور نارنجی اوکراین، از آن استقبال کرد اما این را هم گفت که بدون توقف جنگ این طرح راه به جایی نخواهد برد.پایگاه خبری «راشا تودی» در این باره گزارش داد: پوتین تاکید کرد نتیجه واقعی زمانی حاصل می‌شود که دو طرف درگیری در اوکراین ابتدا سلاح‌های خود را زمین بگذارند بعد به گفت‌وگو رو بیاورند.به این موضع‌گیری در بیانیه رسمی کاخ کرملین اشاره شده که روز شنبه منتشر شده است. رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفته طرح صلح 15 ماده‌ای که توسط پروشنکو برای یک آتش‌بس یک هفته‌ای ارائه شده بدون اقدامات عملی دوام نخواهد آورد.نهرین‌نت اما طی گزارشی اعلام کرده، به رغم آغاز «اسمی» این آتش‌بس هنور درگیری‌ها در مناطق شرقی اوکراین با شدت و ضعف ادامه دارد.بر اساس این گزارش ساکنان مناطق جنگ زده اوکراین نیز وجود این درگیری‌ها را تایید می‌کنند و می‌گویند عملا آتش‌بسی وجود ندارد. پیش از این استقلال‌طلبان نیز ضمن رد آتش‌بس «کیف» اعلام کرده بودند هدف از این طرح، خلع سلاح آنهاست و تا زمانی که نظامیان ارتش اوکراین از مناطق شرقی عقب‌نشینی نکنند جنگ متوقف نخواهد شد. وزارت کشور اوکراین اما روز شنبه اعلام کرده بود عملیات ارتش اوکراین متوقف شده است.
اما همزمان با استقبال پوتین از طرح صلح پروشنکو، غرب روسیه را به گسترش تحریم‌ها تهدید کرد. به نوشته بلومبرگ، آمریکا اعلام کرد، روسیه را به دلیل مداخله در بحران اوکراین باز هم تحریم می‌کند. کانادا نیز بلافاصله از تحریم 11 مقام روسی و اوکراینی دیگر به همین بهانه خبر داده است.
اما پروشنکو، که به نظر می‌رسد امید چندانی به موفقیت‌آمیز بودن طرح صلحش ندارد گفت: اگر این طرح به نتیجه نرسد، طرح دیگری را آماده می‌کند. رئیس‌جمهور اوکراین این را هم اضافه کرد که قصد دارد با تغییر قانون اساسی از اختیارات خود بکاهد و بخشی از این اختیارات را به جامعه مدنی و ارگان‌های محلی واگذار کند. وی در عین حال اعلام کرد به زودی قانونی در مجلس علیای این کشور به تصویب می‌رسد که طی آن، افرادی که سلاح خود را زمین بگذارند به شرطی که جنایت سنگینی مرتکب نشده باشند عفو می‌شوند.اوکراین پس از کودتای رنگی غرب در این کشور ناآرام و به دنبال استقلال شبه‌جزیره استراتژیک کریمه از سوی مخالفان کودتا درگیر جنگی تمام عیار شده است.از آنجایی که استقلال‌طلبان از روسیه حمایت می‌کنند، غرب و دولت نارنجی اوکراین علاوه بر سرکوب آنها، علیه روسیه نیز وارد شده و جنگ سرد جدیدی را به راه انداخته‌اند.