kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۱۱
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۷

تظاهرات گسترده در انگلیس علیه سیاست ریاضتی دولت لندن

ده‌ها هزار نفر از مردم انگلیس برای محکوم کردن سیاست‌های ریاضتی دولت ائتلافی این کشور تظاهرات کردند.

دستکم 50 هزار نفر از ساکنان لندن در آخرین ساعات روز شنبه با برپایی یک تظاهرات گسترده ضددولتی، خشم و اعتراض خودرا نسبت به سیاست‌های ریاضتی دولت ائتلافی «دیوید کامرون» به نمایش گذاشتند.
خبرگزاری فارس در این باره به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: تظاهرکنندگان که از مقابل ساختمان بی‌بی‌سی تا مجلس انگلیس راهپیمایی می‌کردند، مقابل ساختمان مجلس نمایندگان تجمع و علیه دولت و قانونگذاران کشورشان شعار دادند.
«راسل برند» کمدین معروف انگلیسی نیز در این تجمع اقدام به سخنرانی کرد و گفت: کسانی که در این ساختمان (ساختمان مجلس) حضور دارند، نماینده ما نیستند، آنها نماینده دوستان خود در تجارت‌های بزرگ هستند. اکنون نوبت ماست که قدرتمان را پس بگیریم. قدرت در اینجا (اشاره به مجلس) نیست بلکه در درون ماست.
طبق برخی گزارش‌ها، تظاهرکنندگان اعتراض خود را به ناکارآمدی دولت انگلیس درتامین رفاه و کنترل بیکاری و اتلاف بودجه کشور برای جنگ‌افروزی همچون مداخله در سوریه و عراق اعلام کردند.
اتحادیه‌های کارگری و کارمندی، مخالفان سیاست‌های اقتصادی دولت، فعالان صلح‌طلب، هنرمندان مشهور، مخالفان تسلیحات اتمی و دانشجویان از این تظاهرات حمایت کردند.
اعتراض در 2 شهر  اسپانیا
هزاران نفر از مردم اسپانیا نیز در اعتراض به «بحران اقتصادی و نابرابری‌های اجتماعی» در این کشور اروپایی تظاهرات کردند.
شنبه شب دو شهر «مادرید» و «بارسلونا» اسپانیا شاهد یک تظاهرات گسترده علیه «سیاست‌های ریاضتی دولت»، «نابرابری‌های اجتماعی، فقر و ناامیدی» بود. به نوشته خبرگزاری «افه» تظاهرکنندگان در «مادرید» با محاصره اطراف مجلس ایالتی شعار «نان، کار و خانه» سر داده و تا ساعت‌ها به تحصن پرداختند. به گزارش ایرنا تظاهرکنندگان در حالی که پلاکاردهایی که بر روی آنها شعارهایی از جمله «ما خواهان پرداخت بدهی‌های غیرقانونی، نامشروع و نفرت‌انگیز نیستیم،» «ما خواهان کار شرافتمندانه با حقوق و خدمات عمومی برای همه افراد هستیم» نوشته شده بود را حمل می‌کردند.
صدها نفر از تظاهرکنندگان در شهر بارسلونا نیز با رساندن خود به نزدیک پارلمان ایالتی «کاتالونیا» شعارهایی علیه تروئیکای اروپایی، فساد اقتصادی حاکم بر کشور و... سر دادند.
این تظاهرات چند روز پس از سوگند پادشاه جدید این کشور برگزار می‌شود.
«خوان کارلوس» که به دنبال فساد مالی خانواده سلطنتی تحت فشار قرار داشت، چند روز پیش ضمن استعفا، جای خود را به فرزندش داد اما، معترضان می‌گویند آنها خواستار برچیده‌شدن نظام سلطنتی و جایگزینی جمهوری هستند نه جابه‌جایی پادشاه.