kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۱۰
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۷

مذاکرات جان ‌کری با ژنرال السیسی در قاهره

وزیر خارجه آمریکا با هدف حمایت از دولت کودتا در مصر، وارد قاهره شد و با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور و سامح شکری وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

کری که در چارچوب سفر خاورمیانه‌ای خود وارد قاهره شده اعلام کرد که دوره انتقالی در مصر در مرحله حساسی است. این اولین سفر یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی به مصر بعد از انتخابات ریاست جمهوری و به قدرت رسیدن ژنرال عبدالفتاح‌السیسی است. جان‌کری در قاهره اعلام کرد که آمریکا بسیار مشتاق است با دولت جدید مصر همکاری تنگاتنگی داشته باشد تا انتقال قدرت در این کشور با سرعت و راحت‌ترین شکل ممکن انجام گیرد. همزمان با این سفر، مسئولان آمریکایی اعلام کردند که واشنگتن ممنوعیت ارائه کمک 572 میلیون دلاری خود به مصر را برداشته است. جمعه‌شب نیز ملک عبدالله پادشاه عربستان در سفری کوتاه در فرودگاه قاهره با السیسی دیدار کرد. در این دیدار رئیس جمهور مصر با بوسیدن پیشانی پادشاه عربستان از کمک‌های وی قدردانی کرد.
از طرف دیگر سازمان عفو بین‌الملل از مقام‌های مصری خواست که حکم اعدام محمد بدیع یکی از رهبران اخوان‌المسلمین و 182 تن از حامیان وی را لغو کند. این در حالی است که دادگاهی در شهر المنیا در مصر حکم اعدام 183 تن از حامیان محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر را صادر کرد. همین دادگاه پایان آوریل گذشته 683 تن از طرفداران اخوان‌المسلمین را به اتهام مشارکت در تظاهرات خشونت‌آمیز در شهر المنیا به اعدام محکوم کرد. نخست‌وزیر انگلیس نیز ضمن ابراز نگرانی شدید از احکام اعدام در مصر اعلام کرد که چنین احکامی حیثیت دستگاه قضایی این کشور را زیر سؤال می‌برد. از ژوئیه 2013 میلادی تاکنون، حکم اعدام صدها تن از هواداران اخوان‌المسلمین در محاکمه‌های گروهی صادر شده و جامعه جهانی این احکام را محکوم کرده است. دادگاه جنایی قاهره روز شنبه نیز 14 دانشجوی دانشگاه الازهر را به اتهام دست داشتن در اغتشاشات دانشگاه به هفت سال حبس با اعمال شاقه محکوم کرد.