kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۰۸
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۸

تجمع اعتراض‌آمیز در نیومکزیکو علیه خشونت پلیس آمریکا

افزایش قتل شهروندان آمریکایی به دست پلیس این کشور در شهر «نیومکزیکو» خشم ساکنان این شهر را برانگیخته است.

داستان قتل «عمد» یا «اشتباهی» مردم به دست پلیس آمریکا گویا پایانی ندارد. «نیومکزیکو» یکی از شهرهایی است که مردم آن به شنیدن چنین خبرهایی عادت دارند. روز شنبه اما قربانیان خشونت پلیس در «نیومکزیکو» برای چندمین بار به خیابان‌ها ریختند تا از مقامات کشورشان بخواهند یکبار برای همیشه به این تراژدی پایان دهند. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در این باره نوشته، پلیس نیومکزیکو فقط در چهار سال گذشته 26 مورد شلیک منجر به مرگ به مردم داشته است. گروهی از مردم و خانواده‌های خشونت پلیس روز شنبه با ریختن به خیابان‌ها از مقامات قضایی خواستند با «محاکمه رئيس پلیس شهر» قدمی در راستای کاهش اینگونه وقایع بردارند.
البته در این گزارش آمده که وزارت دادگستری آمریکا پلیس شهر را به دلیل استفاده از «زور و خشونت» مورد انتقاد قرار داده است.
در تظاهرات روز شنبه برخی معترضان به همراه کودکان خود از مکان‌هایی عبور کردند که در آنجا افراد به ضرب گلوله پلیس به قتل رسیده‌اند. اسامی برخی از قربانیان خشونت پلیس به دست معترضان در این راهپیمایی حمل می‌شد.
ماموران اداره پلیس نیومکزیکو از سال 2010 به این سو 40 مورد شلیک به سمت «مظنونان» داشته‌اند که در 26 مورد از آنها فرد به قتل رسیده است.
همین گزارش باعث شد وزارت دادگستری این شهر نتواند در این باره سکوت کند و مجبور شود پلیس شهر را به باد انتقاد بگیرد.
یکی از آخرین قربانیان خشونت پلیس فردی 38 ساله به نام «جیمز بوید» است که طبق این گزارش یک بیمار عقب‌افتاده ذهنی کارتن‌ خواب بود اما پلیس آمریکا 16 ماه مارس سال جاری در روز روشن وی را به ضرب گلوله به قتل رساند.
انتشار تصاویر قتل این بیمار ذهنی بسیاری را «شوکه» کرد.