kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۶۸
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۴
در همایش سراسری هفته قوه قضائیه مطرح شد

تأکید سران قوا بر استقلال و اقتدار دستگاه قضایی

همایش سراسری قوه قضائیه به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی و آغاز هفته قوه قضائیه با حضور سران سه قوه دیروز در سالن اجلاس سران برگزار شد.

سرویس اجتماعی -
همایش سراسری قوه  قضائیه به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی و آغاز هفته قوه قضائیه با حضور سران سه قوه دیروز در سالن اجلاس سران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم وزیر دادگستری گزارشی از عملکرد 5 ساله دستگاه قضا ارائه کرد و پس از آن به ترتیب رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضائیه به ایراد سخنرانی پرداختند.
رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با برشمردن مقام علمی و منش شخصیتی شهید بهشتی گفت: قوه قضائیه میراث آبرومندانه شهید بهشتی است و ما امروز دارای قوانینی مترقی و قانون اساسی مترقی و داوری‌هایی هستیم که در چارچوب معیارهای اسلامی و مقررات و مورد قبول سطوح بین‌المللی است.
حسن روحانی با بیان اینکه آشکار کردن ثروت شهامت می‌خواهد، تصریح کرد: خیلی‌ها هستند که ثروت خود را مخفی میکنند و کسی از حد و حدود آن خبر ندارد و حتی مالیات هم نمی‌دهند.
وی با بیان اینکه سیاست‌های کلی اصل 44 به اعتقاد من نوعی تفسیر درست از اصل 44  قانون اساسی بود اظهار داشت: این اصل برای آن بود که اقتصاد ما به بخش خصوصی سپرده شود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما برای جذب سرمایه‌گذار نیاز به همکاری با قوه قضائیه در راه مبارزه با فساد داریم، تصریح کرد: برای مبارزه با فساد همکاری قوه مقننه و دستگاه قضایی و اجرایی باید وجود داشته باشد و همه در این راه دست به دست هم داده و راه صحیح مبارزه با فساد را پیدا کنیم.
روحانی در ادامه با بیان اینکه ما دولت جناحی و یا فراجناحی داریم و حتی مجلس ممکن است گاهی در اختیار یک اکثریت قرار گیرد، تصریح کرد: اما تنها جایی که باید فراجناحی باشد قوه‌قضائیه است که از هیچ جای آن نباید احساس شود که جناحی است.
وی با تاکید بر اینکه تنها زبان کرسی قضاوت زبان قانون است و هیچ فرقی در مقابلش بین این و آن وجود ندارد، تصریح کرد: آنچه مردم از قوه قضائیه می‌خواهند عدالت و سلامت است و این سلامت باید به گونه‌ای برای مردم تشریح شود که مردم احساس سلامت کنند.
سخنران دوم این مراسم، رئیس مجلس شورای اسلامی بود. علی لاریجانی با بیان این مطلب که قوه قضائیه یکی از ارکان عدالت اجتماعی در کشور است، گفت: در بسیاری از تخلفات، یک طرف موضوع افراد قدرتمند هستند که اگر قوه قضائیه مستقل نباشد نمیتواند عدالت را محقق کند.
وی با اشاره به این موضوع که مجلس بیش از 700 میلیارد تومان بودجه قوه قضائیه را افزایش داده است، گفت: کمیسیون قضائی مجلس همکاری خوبی با قوه قضائیه دارد و به دلیل همین همکاری قوانین مهمی در مجلس فعلی از جمله قانون آیین دادرسی کیفری – که از اول مهر باید کاملاً اجرایی شود -، قانون حمایت از خانواده و قانون نحوه اجرای محرومیتهای مالی به تصویب رسیده است.
علی لاریجانی در بخش دیگری از صحبتهای خود تصریح کرد: طی ماههای اخیر تکان جدی‌ای به رکود تورم داده نشده است و مشکل رکودی داریم و این امر یعنی بیشتر بخش‌های تولیدیمان در رکود تورمی به سر می‌برد.
وی یکی از مشکلاتی که در حال حاضر تولیدکنندگان چه در بخش‌های کشاورزی و چه در بخش صنعتی با آن مواجه هستند را «عدم همکاری بانکها با بخش‌های تولیدی» دانست و اظهار داشت: در این زمینه بانکها همکاری لازم را با تولید کنندگان ندارند.
رئیس قوه قضائیه سخنران دیگر این همایش بود. لاریجانی در ابتدای سخنرانی خود نسبت به طولانی شدن صحبت رئیس جمهور و وزیر دادگستری واکنش نشان داد و گفت: آقای رئیس جمهور 3 برابر وقتی که برایشان تدارک دیده بودند سخنرانی کردند، آقای وزیر هم 1.5 برابر زمانشان حرف زدند؛ خوشبختانه از سخنرانی‌های مبسوط و طولانی بهر‌مند شدیم به ‌گونه‌ای که دیگر فراموش کردیم میزبان کیست و مهمان کیست !
آیت‌الله آملی لاریجانی در صحبتهای خود به برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی اشاره کرد و گفت: این موضوع بسیار مهم و حساس است و همانطور که رئیس جمهور و رئیس قوه مقننه تاکید کردند، باید امنیت اقتصادی را تأمین کنیم.
وی تأکید کرد: برخورد قاطع با قاچاقچیان و متعرضین به نوامیس، از برنامه‌های مستمر در قوه قضائیه است.
عالی‌ترین مقام قضائی، کشور مهمترین دغدغه قضائی کشور را ارتقاء کمی و کیفی منابع انسانی عنوان کرد و گفت: اگر مشکلات دستگاه قضایی را واکاوی کنیم می‌بینیم که سرمنشأبخش اعظم دغدغه‌ها کمبود نیروی انسانی کارآمد است.
وی با اشاره به بحث اطاله دادرسی گفت: مسئله اطاله دادرسی هم به طور مستقیم به کمبود نیروی انسانی مربوط میشود.
وی افزود: در برهه‌ای از زمان ما چالش‌هایی با دولت داشتیم چرا که دولت در بحث جذب قاضی زیربار نمی‌رفت اما با حمایت رهبری و همکاری مجلس و وجود 10 درصد پست خالی در سال 88 مجوز جذب 4 هزار قاضی از سوی مجلس داده شد.
آملی لاریجانی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: قرآن به صراحت می‌گوید که در قصاص حیات است، قصاص حق است، بنابراین ما نمی‌توانیم جلوی اعمال حق را به دلیل اظهارنظر برخی از جامعه‌شناسان غربی بگیریم.
رئیس دستگاه قضائی به لایحه جامع وکالت اشاره کرد و گفت: این لایحه نیز سرنوشت مشابهی با لایحه پلیس قضایی پیدا کرده و با ساعت‌ها کار کارشناسی لایحه تدوین شده است.
وی تصریح کرد: واقعا سعی شده مسأله استقلال کانون وکلا از بین نرود و جمع بین استقلال و نظارت باشد چرا که در خیلی جاهای دنیا نظارت قوه قضائیه و دادگستری بر وکلا صورت می‌گیرد اما ما باید کاری کنیم نظارت، استقلال را کمرنگ نکند.
عالی‌ترین مقام قضایی کشور با بیان این مطلب که استقلال قانون با ابلاغ از بین نمی‌رود افزود: متاسفانه برخی وکلا می‌گویند اصلا لایحه قضایی نیست و وکالت امر قضایی نیست که اگر امور مربوط به وکالت قضایی نیست پس بگویند چه چیز قضایی است‌؟!
آیت‌الله لاریجانی با بیان این مطلب که استقلال هزینه‌بردار است، اما من از استقلال قاضی حمایت میکنم تا حکمی عادلانه بدهد، گفت: استقلال بدین معناست که 3 قوه باید با هم تعامل داشته باشند اما قاضی در مقام صدور اجرا و پیگیری حکم باید مستقل باشد.
در پایان این مراسم از خانواده‌های دادستان شهید خوی و دادستان شهید زابل که در دو حادثه متفاوت به فیض شهادت نائل آمدند و همچنین از 37 قاضی نمونه و 50 کارمند برگزیده تقدیر و تشکر شد.