kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۹۵
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۴

تقدیر از دلارهای خونین بوسه السیسی بر پیشانی ملک عبدالله!

رئیس جمهور مصر در دیدار با پادشاه عربستان به نشانه قدردانی از کمک‌های این کشور، پیشانی ملک عبدالله را بوسید.
در دیدار جمعه شب بین عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر با ملک عبدالله پادشاه عربستان، السیسی بر خلاف تمام عرف‌های دیپلماتیک برای دیدار با پادشاه سعودی به داخل هواپیمای شخصی ملک عبدالله رفت. پادشاه عربستان که برای بهبود وضعیت جسمانی به مغرب سفر کرده بود، در بازگشت به کشورش برای دیدار با السیسی در فرودگاه قاهره توقف کرد.
در این دیدار، السیسی با قدردانی از کمک‌های عربستان خطاب به ملک عبدالله گفت: مصری‌ها هرگز مواضع عربستان را فراموش نخواهند کرد. این اولین سفر ملک عبدالله به مصر از سال 2011 است و همچنین پادشاه عربستان نخستین رئیس کشوری است که بعد از مراسم تحلیف السیسی، از مصر دیدن می‌کند. مهمترین موضوع مورد بحث دو طرف در این دیدار مسائل عراق بود.
عربستان بزرگترین پشتیبان دولت فعلی مصر و همچنین حامی اقدام ارتش این کشور در کودتا علیه محمد مرسی در ژوئیه سال گذشته میلادی به شمار می‌رود. این کشور به همراه برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پی برکناری مرسی از قدرت، تاکنون میلیاردها دلار به مصر کمک کرده‌اند. سفر ملک عبدالله به مصر چندان دور از انتظار نبود اما این که بالاترین مقام مصر به دیدار با پادشاه عربستان در داخل هواپیما و نه حتی در پاویون فرودگاه قاهره رضایت دهد، موضوعی بر خلاف تمام عرف‌های دیپلماتیک است که مسائل دیگری را نمایان می‌کند. السیسی در انتخابات خرداد ماه با کسب 9/96 درصد آرا توانست بر حمدین صباحی تنها رقیب خود پیروز شود. هواداران اخوان‌المسلمین و برخی دیگر از گروه‌های داخلی مصر انتخابات ریاست جمهوری و نتیجه آن را قبول ندارند و محمد مرسی را رئیس جمهور قانونی و منتخب مصر می‌دانند.
از طرف دیگر گروه اخوان‌المسلمین در واکنش به صدور حکم اعدام برای رهبر اخوان و 13 تن دیگر، قضات مصری را به نسل‌کشی و تبدیل شدن به ابزاری برای انتقام‌جویی در سایه دولت کودتا متهم کرد. در جدیدترین خبر از درگیری‌های مصر، دو نفر کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند. به گزارش العالم، بر اثر درگیری طرفداران اخوان‌المسلمین و نیروهای امنیتی مصر در استان‌های قاهره و الجیزه، دو نفر کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند. به دنبال کودتای ارتش علیه مرسی، طرفداران اخوان‌المسلمین در اعتراض به کودتای ارتش تاکنون صدها تظاهرات برپا کرده‌اند که به کشته شدن صدها تن و دستگیری هزاران نفر از اخوانی‌ها منجر شده است.