kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۸۷
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۵

اخبار ادبی و هنری

 * تعدادی از نقاشی های شهید دکتر چمران که مضامینی عرفانی دارد، در کافه نخلستان سازمان هنری رسانه ای اوج در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 * کتاب «نقش و جایگاه بین‌المللی اندیشه و افکار امام خمینی(ره)» حاوی مجموعه مقالات اندیشمندان هند به زبان‌های انگلیسی و اردو در بمبئی منتشر شد. این کتاب توسط انتشارات الهدی و با حمایت خانه فرهنگ ایران در بمبئی منتشر شده است .  
 *  کتاب «دلواپسی‌های اویس»  اثر حجت الاسلام جواد محمدزمانی توسط انتشارات جمهوری  منتشر می شود .
حجت الاسلام جواد محمدزمانی در گفت‌وگو با فارس درباره محتوای اشعار کتاب گفت : اشعار کتاب اشعار آیینی در وصف معصومان علیهم السلام است که  شامل 30 غزل و دو قصیده و یک مثنوی می‌شوند.
   * کتاب «میزبانی از بهشت» روایت دیدار رهبر فرزانه انقلاب با خانواده‌های شهدا  که موسسه فرهنگی ایمان جهادی (صهبا)  منتشر نموده و برای بار دوم به زیر چاپ می‌رود. این کتاب ماجرای بازدید رهبر معظم انقلاب در سال 1376 از خانواده چند شهید در مشهد را بازگو می‌کند.
 * دکتر غلامعلی حداد عادل  در جلسه «بررسی آسیب شناسی زبان فارسی و مقابله با به کارگیری از واژه‌های بیگانه» گفت :  لازم است در راستای حفظ و صیانت از زبان و ادب فارسی شورایی با عنوان «شورای هماهنگی پاسداری از زبان فارسی» تشکیل شود و در آن نماینده و عضوی از تمامی دستگاه ها و نهاد‌های ذیربط در زبان و ادب فارسی حضور داشته باشد.
وی افزود : لازم است اقدامات و فعالیت‌های حوزه زبان و ادب فارسی در سطح حاکمیتی تدوین و تمامی سازمان‌ها و نهادها را موظف و مکلف به اجرای قوانین آن کرد.
* جمعی از اهالی ادبیات در راستای برنامه «در کوچه‌های آفتاب»  هفته گذشته به  دیدار استاد سبزواری  رفتند  تا علاوه بر دیدار تجلیلی نیز از مقام شعر این استاد ادبیات به عمل آورده باشند.  
در این دیداراستاد حمید سبزواری اشعاری از کتاب «سرود درد» را که در سال 1333 سروده شده بود و رهبر انقلاب بر آن مقدمه نوشته بود، برای حضار قرائت کرد.
 سبزواری گفت : یکی از روز‌های سال 62 بود که محضر رهبر انقلاب بودم. ایشان فرمودند: آقا حمید، چرا کار‌های‌تان را چاپ نمی‌کنید؟  گفتم: حاج آقا، منتظر مقدمه‌‌ شما بر کتابم هستم!
سبزواری خیلی جدی شنید که آقا فرمود: «من برای هیچ کس این کار را نکرده‌ام، ولی برای شما این کار را انجام خواهم داد.»  آقا اشعار را خوانده و مقدمه‌ای دو صفحه‌ای برای حمید نوشت. «... شاعر گرامی ما آقای حمید سبزواری از پیشکسوتان و پیشروان این راه است. زبان فاخر در شعر حمید، با مضمون انقلابی و مکتبی، آمیزه‌ای مطلوب و ارزنده پدید آورده و مجموعه شعر او در دیوان معاصر فارسی، فصل رغبت‌انگیز و شایسته‌ای گشوده است.»
* نخستین جشنواره " شعر و خاطره‌نویسی رضوی " ویژه ایرانیان خارج از کشور با مشارکت بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در اداره کل ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود.
در این جشنواره که جزو برنامه‌های موضوعی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است، شرکت‌کنندگان از اول تیر تا نیمه مرداد 1393 برای ارسال آثار خود فرصت دارند. آثار در بخش شعر باید حداقل 10 بیت و در بخش خاطره‌نویسی باید حداقل 20 سطر باشند. علیرضا قزوه، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری و مهدیه الهی قمشه‌ای آثار را داوری می‌کنند.