kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۵۲۰
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۳
براساس آمارهای رسمی

فاصله تورمی دهک‌ها افزایش یافت

براساس آمارهای مرکز آمار، فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠,٥ واحد درصد افزايش نشان می‌دهد.




به گزارش خبرگزاری فارس، شاخص قیمت مصرف کننده کل کشور بر اساس دهک‌های هزینه‌ای اردیبهشت ١٣٩٨ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد. بر اساس این آمارها، فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠,٥ واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ١.٢ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
نرخ تورم کل کشور در اردیبهشت ماه ١٣٩٨ برابر ٣٤,٢ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٣٣.٧ درصد برای دهک اول تا ٣٦.٦ درصد برای دهک دهم نوسان
دارد.
محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٤٧.٣ درصد برای دهک اول تا ٥٢.٤ درصد برای دهک دهم است. هم چنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده
«کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢٣.٠ درصد برای دهک اول تا ٣٣.٢ درصد برای دهک دهم است.
تفاوت تورم در دهک های مختلف بیانگر این واقعیت است که افزایش قیمت ها در هر قشری، میزان متفاوتی دارد، چه اینکه در مناطقی که کشش افزایش قیمت وجود دارد (مانند مناطق برخوردارتر) تورم بیشتری وجود داشته و برعکس. افزایش این فاصله هم نشان می دهد شرایط معیشتی مردم سخت‌تر شده، چون برخلاف مناطق مرفه‌نشین، توان افزایش قیمت در برخی مناطق کم برخوردار وجود نداشته وفاصله زیاد شده است.
لازم به ذکر است، قیمت انواع گوشت طی ماه گذشته نسبت به اردیبهشت پارسال بیش از دو برابر شده، قیمت میوه و سبزیجات بیش از ۱۱۲ تا ۱۳۶ درصد افزایش داشته و قیمت قند و شکر نیز ۸۵ درصد رشد داشته است.
با توجه به اینکه تورم نقطه به نقطه به نوعی بیان کننده روند تورم کل می‌باشد، می‌توان گفت به احتمال زیاد حرکت تورم کل (که 34 درصد است) به سمت تورم نقطه به نقطه (که 52 درصد است) موجب افزایش تورم کل خواهد شد. بنابراین سطح کل تورم در ماه‌های آینده بیشتر از 34 درصد خواهد بود.
گفتنی است، جهاد أزعور، رئیس لبنانی‌تبار بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی صندوق بین‌المللی پول، چندی پیش در کنفرانس مطبوعاتی خود که همزمان با انتشار گزارش رسمی صندوق بین‌المللی پول برگزار شد، اعلام کرد تورم سال جاری ایران احتمالا تا ۵۰ درصد هم افزایش
می‌یابد.