kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۵۱۸
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۳
با وجود مشکلات معیشتی مردم مطرح می‌شود

زمزمه افزایش قیمت بلیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی

این روزها زمزمه افزایش قیمت بلیت ها در تمامی حوزه‌های حمل و نقلی شنیده می شود که نتیجه آن افزایش مشکلات طبقات متوسط و ضعیف و کاهش میزان مسافران خواهد بود.


 

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی در این باره با اشاره به درخواست شرکتهای ریلی برای افزایش قیمت بلیت، اظهار کرد: پیشنهاد شرکت‌های حمل و نقلی، افزایش ۶۰ درصدی قیمت بلیت‌ها بود، اما به نظر می‌رسد که وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت و همچنین شورای عالی ترابری با این افزایش قیمت موافقت نکرده و تنها افزایش ۲۲ درصدی را تأیید کرده‌اند.
محمد رجبی افزود: در حالی که  شرکت‌های حمل و نقل در خرداد سال گذشته  افزایش بیش از ۳۰ درصدی قیمت بلیت قطارها را ارایه داده بودند اما دولت تنها با افزایش ۱۰ درصدی قیمت ها موافقت کرد، این میزان افزایش نه تنها چالش های این حوزه را برطرف نکرد بلکه باعث جمع شدن مشکلات شرکت‌های حمل و نقل ریلی شد.
وی با بیان اینکه قیمت بسیاری از قطعات یدکی از جمله چرخ قطارها، موتور و گیربکس واگن‌ها نسبت به سال ۹۶، ۲۰۰ تا ۴۰۰ درصد رشد داشته است، گفت: افزایش هزینه‌های ارزی بر این حوزه تأثیر بسیار زیادی گذاشته است به طوری که اگر قیمت بلیت قطار‌ها افزایش نیابد، مشکلات بسیار زیادی گریبانگیر شرکت‌های حمل و‌نقلی می‌شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با افزایش قیمت بلیت حمل و نقل ریلی زمزمه‌های افزایش قیمت بلیت حمل و نقل جاده‌ای به ویژه در بخش اتوبوسرانی به گوش می‌رسد. آمار‌ها نشان می‌دهد که هر ساله میزان مسافران در حوزه اتوبوسرانی نسبت به سال گذشته بسیار کمتر و از سوی دیگر قیمت بلیت ناوگان اتوبوسرانی هم هر ساله نسبت به سال‌های گذشته بیشتر می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های شرکت مسافری با بیان اینکه شرکت‌های حمل و نقل جاده‌های درخواست افزایش قیمت بلیت های اتوبوس را به وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی ترابری و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ارائه کرده‌اند، گفت: در نوروز امسال قیمت بلیت اتوبوس ۲۰ درصد افزایش یافت، اما بلافاصله بعد از اتمام تعطیلات، قیمت ها به حالت اولیه بازگشت، اما اکنون با افزایش هزینه ها، اعضای اتحادیه  درخواست گران شدن بلیت اتوبوس ها را ارایه داده اند.
احمدرضا عامری با اشاره به اینکه قیمت خرید اتوبوس سه برابر شده است، افزود: گران شدن لاستیک و قطعات یدکی باعث افزایش مشکلات رانندگان شده است.
ناوگان حمل و نقل هوایی بخش دیگری از حمل و نقل عمومی است که گران شدن قیمت‌ بلیت آن در سال گذشته سر و صدا و هیاهوی بسیار زیادی را در بین مسافران ایجاد کرد به طوری که به نمایش گذاشتن صندلی‌های خالی هواپیما و همچنین خالی شدن فرودگاه‌های کشور از مسافران  برای سازمان هواپیمایی و همچنین ایرلاین‌ها مشکل ساز شد.
گشت و گذاری در میان نرخ‌ بلیت های شرکت های هواپیمایی نشان می‌دهد که در برخی از ایام سال و یا در برخی از مسیر‌ها نرخ بلیت ها به ۵۰۰ هزار تومان یا حتی یک میلیون تومان هم می‌رسد، این در حالی است که در سال ۹۶ مسیر پروازی تهران - مشهد در اوج گرانی به ۲۰۰ هزار تومان می‌رسید، اما هم اکنون مسیر یک طرفه تهران - مشهد ۵۰۰ هزار تومان است.