kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۲۷۷
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰
با وجود تورم شدید در بازار اجاره

دولت هنوز برنامه‌ای برای حمایت از مستاجران ندارد

در حالی که فصل نقل و انتقالات بازار مسکن از چندی قبل آغاز شده، دولت هنوز برنامه مشخصی برای کنترل اجاره بهای مسکن ارائه نکرده و اگر هم برنامه‌ای بوده، در حد پیشنهاد و ارائه طرح بوده است.

با نزدیک شدن به تابستان و آغاز فصل نقل و انتقالات، نوسان قیمتها در بازار اجاره هم به تبع قیمتهای نجومی خرید و فروش شروع شده است. در شرایطی که به نظر میرسد دولت برنامه موثری برای کنترل این وضعیت ارائه نکرده است، نرخهای عجیبی از بازار به گوش میرسد. در همین رابطه یکی از مخاطبان روزنامه که یکسال گذشته را در واحدی قدیمی در منطقه پونک تهران سکونت داشت و علاوه بر 40 میلیون تومان پول رهن، ماهیانه یک و نیم میلیون تومان نیز اجاره می پرداخت، اظهار کرد: صاحبخانه ما برای سال آینده اجاره را به دو و نیم میلیون تومان افزایش داده است، به همین علت ناچارم به مناطق پایین تر نقل مکان نمایم.
هرچه به تابستان نزدیک می شویم، از این دست اخبار بیشتر به گوش میرسد ولی معلوم نیست وزارت راه و شهرسازی که در زمان تصدی پنج ساله وزارت عباس آخوندی اعتقادی به ساخت مسکن نداشت، حالا که بازار با کمبود عرضه مواجه است، چگونه میخواهد و میتواند از اقشار ضعیف در برابر موج گرانی در بازار اجاره حمایت کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، همه ساله با آغاز فصل نقل و انتقالات، بازار مسکن دستخوش تغییرات عمده می‌شود و هر سال نیز دولتی‌ها و مجلسی‌ها با دادن پیام‌ها و وعده‌های توخالی مستاجران را به روزهای بهتر امیدوار می‌کنند، اما بعد از اتمام روزهای داغ تابستان مجددا این بازار تا سال آینده فراموش می‌شود.
بازار مسکن این روزها شرایط خاصی را سپری می‌کند و بر خلاف سال‌های گذشته که این بازار تقریبا در رکود مطلق به سر می‌برد، امسال قیمت های عجیب و نجومی در این بازار شنیده می شود که به نوعی ماحصل کاهش تولید مسکن و افزایش های ناگهانی قیمت خرید مسکن است.
در عین حال کم کاری دولت در ارائه راهکارهایی برای متعادل کردن نرخ اجاره بها را باید این روزها به عینه دید، چرا که با وجود آغاز فصل نقل و انتقالات نه تنها برنامه‌های کوتاه مدت هنوز رونمایی نشده، بلکه برنامه ای برای بلند مدت نیز دیده نمی‌شود.
ارائه بسته جدید وزارت راه و شهرسازی نیز که به گفته اسلامی وزیر راه و شهرسازی فاز مطالعاتی آن عید فطر آغاز می‌شود، این روزها مورد انتقاد اکثر کارشناسان مسکن واقع شده، به طوری که قریب به اتفاق این افراد معتقد هستند که تعیین سقف قیمتی برای اجاره بها نمی‌تواند در بازار اجاره مفید واقع شود.
تولید مسکن استیجاری
بهترین اقدام برای کنترل بازار اجاره
اظهارات کارشناسان مسکن نشان می‌دهد که برنامه های کوتاه مدت باید قبل از آغاز فصل نقل و انتقالات آن هم به شکل منطقی ارائه شود اما بهترین اقدام برای کنترل بازار مسکن و اجاره تولید مسکن استیجاری است، کاری که می تواند با الگوبرداری از کشورهای همسایه مثل ترکیه بازار اجاره مسکن را متعادل تر کند.
در همین رابطه مهدی روانشادنیا، کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه کوچ متقاضیان مسکن به مناطق پایین‌تر از سال گذشته، بعد از گران شدن قیمت ها آغاز شد، گفت: قطعا مستاجران به دلیل گران شدن نرخ اجاره بها به دنبال مناطق پایین تر و حتی دیگر شهرها کشیده می‌شوند.
وی افزود: ایران یکی از کشورهایی است که کمترین تولید مسکن در بخش استیجاری را دارد، بنابراین دولت می‌تواند با تولید مسکن استیجاری به کمک بازار مسکن و مستأجران به خصوص خانه‌اولی‌ها بیاید.
این کارشناس مسکن در مورد تعیین قیمت اجاره بها با اشاره به اینکه مکانیزم‌های غیراقتصادی با توجه به افزایش بی‌رویه اجاره بها کمتر می‌تواند در بازار اثرگذار باشد، اظهار داشت: قطعاً مکانیزم‌های غیراقتصادی در بازار اجاره بها می‌تواند به بازار زیرزمینی و قیمت‌های پنهان منجر شود، پس دولت بهتر است که تمهیداتی برای این موضوع بیاندیشد.