kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۴۸۵
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳

سردار سلیمانی دستور تخلیه روستای صراخیه شادگان را صادر کرد

فرمانده سپاه قدس دستور تخلیه روستای صراخیه شادگان را برای در امان ماندن مردم از سیلاب صادر کرد.


سرویس شهرستانها :

سردار قاسم سلیمانی در بازدید از روستای صراخیه در حاشیه تالاب شادگان، با صدور دستور تخلیه سریع این روستای گردشگری گفت: زنان و کودکان و تا حد امکان دامها و احشام از روستا خارج شوند.
وی افزود: مردان این روستا برای کمک و یاری رسانی در روستا بمانند و همچنین برای تغذیه دامها علوفه لازم تامین شود.
موزه گردشگری این روستا برای اسکان روستاییان در حال مهیا شدن است.
فرمانده سپاه قدس با حضور در آبادان و شادگان، از وضعیت سیلاب در جنوب غربی خوزستان دیدن کرد.
در حالی که طغیان رودخانه‌ها و سیلاب در برخی مناطق شمالی خوزستان فروکش کرده، اینک سیلاب مناطق جنوبی این استان را در برگرفته است.
ایمن سازی سیل بند روستاها
با حضور سردار سلیمانی
کار ایمن سازی روستاهای شادگان و جاده آبادان - ماهشهر در مقابل سیلاب ناشی از طغیان رودخانه کارون و تالاب شادگان با حضور سرلشکر قاسم سلیمانی از صبح روز پنجشنبه آغاز شد.
سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران و ابومهدی المهندس فرمانده حشد‌الشعبی عراق روز پنجشنبه، از عملیات مهندسی مشترک ادوات مهندسی ایران و عراق برای ایمن سازی روستاهای در معرض سیلاب شادگان و نیز جاده آبادان - ماهشهر دیدن کردند.
سلیمانی همچنین از جاده در معرض تهدید سیل آبادان - ماهشهر، جاده آبادان - قفاص در شمال رودخانه بهمنشیر دیدن و موقعیت آن را در برابر سیلاب احتمالی بررسی کرد.
ده‌ها دستگاه خودروی سنگین از جمله بیل مکانیکی ، لودر ، کمپرسی از ایران و عراق کار ایمن سازی جاده آبادان - ماهشهر را آغاز کرده و عملیات لایروبی کانال‌های (کالورت ) این جاده را انجام می‌دهند.
ستاد مدیریت بحران شادگان نیز با حضور سردار سرلشکر سلیمانی و استاندار خوزستان تشکیل شد.
تاکنون سه روستا در بخش مرکزی و 2 روستا در دارخوین شادگان در جنوب خوزستان با ورود سیلاب تخلیه شده‌اند.
با ورود سیلاب به تعدادی از روستاهای شادگان 2 هزار نیروی بسیجی برای احداث سیل بند و کمک به اهالی سیل زده این شهرستان وارد عمل شده‌اند.
بازدید سردار سلیمانی
از مناطق سیل زده شعیبیه شوشتر
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیروز به منظور بررسی وضعیت مناطق سیل زده وارد بخش شعیبیه شوشتر شد.
سردار سلیمانی پس از بازدید از مناطق سیل‌زده گوریه، یذاب، عیله یک و دیگر مناطق شعیبیه، با سیل زدگان این منطقه گفت‌و‌گو و آنها را دلداری داد.
طغیان رودخانه‌های کرخه ، دز و کارون تاکنون سبب آبگرفتگی بیش از 270 روستا و بیش از یکصد هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در خوزستان شده است.
طغیان رودخانه دز منجر به در محاصره قرار گرفتن 19 روستای بخش شعیبیه شوشتر و بیش از 30 روستای این بخش شد.
ورود نیروهای بسیج مردمی به آبادان
سرپرست فرمانداری آبادان گفت:کاروانی شامل نیروهای بسیج مردمی عراق به همراه تجهیزات مهندسی برای کمک به مهار سیلاب و ایمن سازی جاده آبادان - ماهشهر در کنار مهندسان ایرانی وارد عمل شدند.
سیدزین‌العابدین موسوی پنجشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جهادگران حشد‌الشعبی با انتقال ماشین آلات سنگین راهسازی در تلاش‌اند مسیرهای گذر سیلاب از دریچه‌ها و پل‌های جاده آبادان - ماهشهر را باز کنند.
وی افزود: با این اقدام روند انتقال و هدایت سیلاب از زمین‌های شمال آبادان و تالاب شادگان به سوی دریا سریعتر انجام شده و از وقوع خسارت بیشتر جلوگیری می‌شود.
سرپرست فرمانداری آبادان افزود: تلاش شبانه‌روزی برای ایمن سازی جاده آبادان - ماهشهر در مقابل سیلاب ناشی از طغیان تالاب شادگان ادامه دارد.
موسوی تصریح کرد: همچنین با همکاری گروه‌های جهادی و قرارگاه‌های فعال در منطقه عملیات انفجار به منظور گشودن مسیر عبور سیلاب در جاده وحدت در شمال روستای مدن آبادان انجام شد.
بازگشت برخی سیل زدگان خوزستان به روستا
تا تابستان
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با‌اشاره به بالا بودن جریان آب در رودخانه‌ها و ذخایر سدها در ماه‌های آینده، گفت: بازگشت برخی سیل زدگان به محل سکونت شان در روستاها به دلیل تداوم آبگرفتگی، ممکن است تا تابستان امسال به طول بیانجامد.
فرهاد ایزدجود، در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه وضعیت در شهرها تقریبا پایدار است، گفت:
پیش‌بینی می‌شود که شرایط اهواز، سوسنگرد، بستان و رفیع در ماه آینده رو به بهبود برود، ولی در برخی روستاها به ویژه روستاهایی که در حریم و یا نزدیک به رودخانه‌ها هستند ، متفاوت است.
ایزدجو اضافه کرد: برخی از روستاها تا زمانی که این سیلاب دشت‌ها تخلیه نشود (از طریق تالاب‌های شادگان و هورالعظیم یا تخلیه به اروند رود و خلیج‌فارس) قابلیت سکونت را نخواهند داشت و بازگشت به بعضی از روستاها که در مسیر سیلاب‌برها هستند تا تابستان به تاخیر بیفتد.
وی توضیح داد : برخی روستاها همچنان آبگرفتگی خواهند داشت و شرایط سکونت در آنها فراهم نیست و ممکن است بعضی از روستائیان نتوانند تا تابستان به منازل خود بازگردند و این تاخیر در بازگشت بیشتر در حوضه رودخانه کرخه است.
مسیر کمربندی غرب اهواز بازگشایی شد
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان گفت: مسیر کمربندی غرب اهواز بعد از 6 روز بازگشایی شد.
غلامعباس عباس بهرامی نیا در این خصوص اظهارداشت: محور کمربندی غرب اهواز (عین2) با فروکش کردن آب از کانال سلمان، بازگشایی شد.
وی با تاکید بر اینکه تردد خودروها در این محور درحال انجام است، بیان داشت: این جاده کمربندی از روز جمعه23 فروردین مسدود شد و مسیر جایگزین این محور، جاده اهواز به سوسنگرد تعیین شده بود.
هشت روستای شهرستان حمیدیه خوزستان همچنان زیر آب
سرپرست فرمانداری شهرستان حمیدیه گفت: هنوز هشت روستای این شهرستان شامل خسرج عوده، خسرج خلف، قاسم زامل، بیت گنیم، شاطی، حمدان سلجه، آلبوعید یک و نبی زیر آب هستند.
شاهین هاشمی بیان کرد: 13 روستای شهرستان حمیدیه نیز در معرض تهدید سیل ناشی از طغیان رودخانه کرخه بودند که اکنون وضعیت از حالت بحران خارج شده است. وی گفت: هیئتی برای محاسبه خسارت سیل به منازل تشکیل شده است.
هاشمی، جمع خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی را یکهزار و 500 میلیارد ریال بیان کرد و افزود: تاکنون بیمه مبلغ 150 میلیارد ریال به کشاورزانی که زمین خود را بیمه کرده بودند خسارت پرداخت کرده است.
وی با بیان اینکه سیل همچنین خسارت‌هایی به جاده‌های شهرستان حمیدیه وارد کرده ادامه داد: مسیر ارتباطی بخش خسرج با مرکز حمیدیه قطع است و از داخل جنگل یک راه ارتباطی فرعی درست شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون آب و برق هشت روستای حمیدیه که همچنان زیر آب هستند وصل نشده است.
هاشمی یادآور شد: برای افرادی که به جنگل‌های خسرج پناه برده‌اند در روزهای آینده، یک اردوگاه اسکان موقت برای این افراد فراهم می‌شود.
سیل زدگان شعیبیه شوشتر
در راه بازگشت به روستا هستند
فرماندار شوشتر گفت: با فروکش کردن آب در روستاها سیل زدگان بخش شعیبیه این شهرستان که در کمپ‌ها مستقر بودند حالا در راه بازگشت به روستا هستند.
حسین پنبه دانه پور بیان کرد : تمهیدات لازم برای لجن برداری و ضدعفونی کردن مسکن روستاییان پیش‌بینی شده و در حال انجام است.
وی افزود: راه ارتباطی بیشتر روستاها بازگشایی شده و در برخی روستاها جاده همچنان زیر آب است اما در این روستاها نیز تردد به کندی انجام می‌شود.
رئیس‌ستاد بحران شهرستان شوشتر ادامه داد: تاسیسات آبرسانی روستایی برخی خطوط انتقال در جریان ترمیم سیل بندها خسارت‌دیده و همچنان قطع است و هم اکنون بوسیله هفت‌تانکر به روستاهایی که شبکه انتقال آب آنها قطع است، آبرسانی می‌شود.
فرماندار شوشتر ادامه داد: گاز 14روستا نیز همچنان قطع است اما به محض فروکش کردن آب در تاسیسات و ایستگاه پمپاژ، گاز روستاها نیز وصل می‌شود.
وی افزود: 2روستای غرب شعیبیه به دلیل مسائل ایمنی همچنان قطع است.
هیچکدام از مناطق سیل زده خوزستان
هنوز بی‌خطر اعلام نشده است
معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: تا کنون به هیچکدام از مناطق سیل زده اعلام نشده که می‌توانند به خانه‌های خود بازگردند.
علی حسین حسین زاده اظهار داشت: به مدیریت بحران شهرستان‌ها اعلام کردیم، روستاهایی که در معرض خطر سیل نیستند، همچنین امکانات ابتدایی برای بازگشت روستائیان درآنجا فراهم باشد می‌توانند به خانه‌های خود بازگردند.
وی با تاکید بر رعایت احتیاط‌های لازم در بازگشت به روستاها و شهرها، افزود: تصمیم‌گیری در این زمینه به مدیریت بحران شهرستان واگذار شده و این ستاد حتما باید مجوز لازم را مبنی بر بی‌خطر بودن مسیر و روستاها اعلام کند.
بر اساس این گزارش، تعدادی از ساکنان شهر حمیدیه و روستاهای اطراف که در اردوگاه شهید غلامیان این شهرستان اسکان یافته بودند، با فروکش کردن سیلاب، به خانه‌های خود بازگشتند.
تعداد اردوگاه‌های اسکان سیل زدگان از 110 به 85 کاهش یافته است.
در حالی که سیلاب در برخی روستاهای شوش، شوشتر و حمیدیه فروکش کرده، در روزهای اخیر تعدادی از روستاهای شادگان به زیر آب رفته و تعداد بیشتری از روستاهای شهرستان کارون دچار سیل شده‌اند.
تشکیل کمیته حقیقت یاب
برای شناسایی عوامل سیل خوزستان
رئیس‌شورای هماهنگی تشکل‌های کشاورزی خوزستان گفت: سیل خسارت غیرقابل جبرانی به کشاورزان خوزستانی وارد کرده است از همین رو یک کمیته حقیقت یاب باید برای بررسی علل و عوامل اصلی بروز سیل در خوزستان تشکیل شود.
مسعود اسدی اظهار داشت: طبق اسناد موجود سازمان آب و برق خوزستان پس از سیلاب آذر و بهمن ماه سال گذشته از لزوم افزایش رهاسازی آب در حوضه‌های کرخه و دز گفته بود اما این امر محقق نشد. وی خاطر نشان کرد: درحال حاضر پرداخت به موقع و سریع خسارت کشاورزان در راستای کاهش مشکلات آنها یک امر ضروری است. وی ادامه داد: باید خسارت وارده به هر کشاورز به طور دقیق محاسبه شود تا در صورتی که پرداخت خسارت کشاورزان به طول انجامید این خسارت‌ها براساس یک سند مکتوب پرداخت شود.
رئیس‌انجمن صنفی کشاورزان شوش گفت: اگرچه در سال 95 محصول کشاورزی به دلیل سیل از بین رفتند اما سازمان آب و برق کشاورزان را به دلیل عدم پرداخت حقابه جریمه کرده است.
عبدالرحیم رحیمی نیا ، با‌اشاره به اینکه وزارت نیرو را عامل بخشی از مشکلات فعلی می‌دانیم افزود: ما در حوزه پیشگیری اقدام نمی‌کنیم و بعد در زمان بروز بحران مجبور به صرف هزینه‌های هنگفت می‌شویم.
حسین مرمضی ، رئیس‌انجمن صنفی کشاورزی و منابع طبیعی دشت آزادگان با انتقاد از عدم لایروبی رودخانه کرخه در محدوده دشت آزادگان با‌اشاره به اینکه برخی از این اراضی دیگر قابلیت کشت ندارند توضیح داد: حجم بالای آب موجود در اراضی سبب شده که امکان کشت تابستانه نیز در آنها وجود نداشته باشد.
کارشناسان کشاورزی معتقدند در صورت خارج نشدن آب سیلاب از مزارع کشاورزی و آماده نشدن به موقع زمین، کشت تابستانه در خوزستان با اختلال رو به رو خواهد شد.
هیچ‌گونه کمبود دارو
در مناطق سیل زده وجود ندارد
معاون بهداشت وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی گفت: هیچگونه کمبودی در زمینه تامین و توزیع دارو و واکسن وجود ندارد و برای تمام افراد زیر ۱۵ سال مناطق سیل زده و اردوگاهها واکسن فلج اطفال و سرخک تزریق شده است و هیچگونه گزارشی از بیماریهای واگیر مشاهده نشده است.
علیرضا رئیسی اظهار داشت: با توجه به اسکان تعدادی از هموطنان در اردوگاه‌های سیل زدگان، ارائه خدمات بهداشتی و مراقبتی به مردم درگیر سیلاب به ویژه گروههای حساس مانند مادران باردار و کودکان و سالمندان نباید متوقف شود و در این زمینه برنامه‌ریزی لازم جهت ارائه خدمات به صورت فعال و مستمر صورت گرفته است.
رئیس‌کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: نیمی از خسارات سیلاب مهیب اخیر در 20 استان کشور متعلق به خوزستان است.
احمدعلی کیخا ، افزود:بر اساس برآوردهای اولیه ، سیلاب اخیر بیش از 130هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی کشور وارده کرده که حدود 60تا 70هزار ریال حجم خسارات در خوزستان بوده است. وی اضافه کرد: احتمال می‌رود برآورد خسارات وارده به بخش کشاورزی کشور ، بیش از ارقام موجود باشد که توسط مسئولان اعلام شده است.  وی گفت: چنانچه تصمیم سازی‌های دولت و مجلس منطبق با واقعیت بحران سیل نباشد گرفتاری‌هایی برای مردم و کشور ایجاد می‌شود.
رئیس‌کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: چنانچه دولت نتواند اعتبار لازم را از محل بودجه جاری تامین کند برداشت از حساب صندوق توسعه ملی برای جبران خسارات وارده منطقی به نظر می‌‌رسد و ضروری است هرچه زودتر اراضی کشاورزی که هم اکنون دچار آبگرفتگی شده‌اند برای کشت‌های آینده آماده‌سازی شوند تا معیشت مردم دچار مشکل نشود.
امکان فاجعه زیست محیطی در هورالعظیم
 وجود دارد
مشاور استاندار خوزستان در امور تالاب‌ها و سواحل، نسبت به وقوع یک فاجعه زیست محیطی در هورالعظیم بر اثر آلودگی نفت و گاز ناشی از آبگرفتگی تاسیسات نفتی هشدار داد.
احمد سواری با‌اشاره به ورود حجم زیادی از سیلاب‌های کرخه به هورالعظیم بیان کرد: هم اکنون سیلاب تاسیسات نفتی مستقر در هورالعظیم را محاصره کرده و احتمال آلودگی نفتی و فاجعه زیست محیطی در هورالعظیم دور از ذهن نیست.  وی افزود: تعدادی از تاسیسات نفتی در هورالعظیم از مدار خارج شده یا در حال خارج کردن آنها از مدار هستند ولی در صورت ورود آب به یکی از این تاسیسات، به طور قطع مقادیر زیادی نفت وارد تالاب خواهد شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، با بیان اینکه اطراف بعضی از تاسیسات نفتی دایک حفاظتی ساخته شده، گفت: این سیل بندها آنقدر قوی و بلند نیست که جلوی سیلاب فزاینده را بگیرند؛ از سوی دیگر به دلیل شکافتن برخی از جاده‌ها امکان دسترسی به تاسیسات و تحکیم سیل بندها وجود ندارد و اگر نفت وارد تالاب بشود یک فاجعه زیست محیطی رقم می‌خورد.
سواری تاکید کرد: خطر تاسیسات نفتی فقط ورود آلودگی نیست بلکه احتمال انفجار و تصاعد گازهای سمی و خطرناک وجود دارد.
وی افزود: در حوضچه شماره 3 و 4 هورالعظیم، تاسیسات نفتی در محاصره آب هستند، به ویژه تاسیسات میدان نفتی یاران که در قسمت عمیق آب قرار دارند و ممکن است وارد شدن آب به تاسیسات مشکل ساز شود
ورود دومین محموله کمک به سیل زدگان کشور
سرپرست اداره کل گمرک بازرگان گفت: دومین محموله کمک ترکیه‌ای‌ها به هموطنان سیل‌زده از طریق مرز بازرگان وارد کشور شد.
صادق نامدار افزود: این 2 کامیون از طرف استانداری «وان» ترکیه به مناطق سیل زده کشور ارسال شده است.
وی اضافه کرد: این محموله به وزن 15 تُن و 430 کیلوگرم شامل 124 سِت آشپزخانه، 600 تخته پتو و 120 تخته چادر می‌باشد.
وی ادامه داد: این محموله جهت تحویل به آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان‌های معین برای ارائه خدمات به سیل زدگان وارد کشورمان شد.
پرداخت 32 هزار فقره تسهیلات
 به استان‌های سیل زده
معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این وزارتخانه متعهد شده 32 هزار فقره تسهیلات به استان‌های سیل زده در کشور با بهره کم پرداخت می‌شود.
محمدجعفر کبیری اظهار داشت: این تسهیلات از چهار هزار فقره آغاز شده و در تلاش هستیم تمامی سیل زدگان در اسرع وقت از این تسهیلات بهره مند شوند.
وی افزود: در قالب طرح امید تا سقف 500 میلیون ریال برای تأمین لوازم خانگی در اختیار سیل زدگان قرار می‌گیرد و هر فردی که درخواست دهد، می‌تواند از این وام استفاده کند.
معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: نرخ این تسهیلات از نرخ بازار کمتر است و اگر در روزهای آینده تسهیلات ارزان قیمت از سوی دولت اختصاص یابد نرخ این وام را کاهش می‌دهیم.
وی با بیان اینکه طرح وفاق نیز برای تسهیل خدمت رسانی به سیل زدگان اجرا می‌شود، گفت: در این طرح تسهیلاتی با اقساط بلندمدت و نرخ چهار درصد که سقف آن 50 میلیون ریال است در اختیار سیل زدگان قرار میگیرد اما اقساط ماهیانه آن را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت می‌کند.
بازشدن راه ارتباطی خرم‌آباد - پلدختر
به گزارش خبر نگار کیهان از خرم‌آباد : جاده خرم‌آباد - پلدختر- ایلام و خوزستان که بر اثر سیل تخریب شده بود با تلاش دو هفته‌ای نیروهای سپاه ترمیم و از سر گرفته شد.
استاندار لرستان گفت: یکی از محورهای اصلی که در سیل اخیر خسارت جدی به آن وارد شد جاده خرم‌آباد- پلدختر بود که در بعضی از نقاط کاملاً تخریب شده که مجبور به ایجاد واریانت ، تونل و تغییر مسیر هستیم.
سید موسی خادمی افزود: اکنون در حال مذاکره با نیروهای سپاه و قرارگاه خاتم هستیم و امیدواریم در بازسازی فاز دائمی نیز مشارکت کنند. وی تصریح کرد: ساخت این جاده به روش استاندارد با ایجاد تغییرات لازم در دستور کار است و مردم پلدختر و روستائیان حاشیه جاده مطمئن باشند که این مسیر یک راه تاریخی و گردشگری است که هرگز حذف نخواهد شد.
روستاییان سیل زده «چم رستمیان» پلدختر
هیچ کمکی نگرفته‌اند
سیل 12 فروردین جاری در پلدختر خسارت‌های سنگین و فراوانی به روستاهای حاشیه و پایین دست رودخانه‌های کشکان و سیمره از جمله چم رستمیان وارد کرد.
بسیاری از خانه‌های 30 خانوارای این روستا تخریب و تنها جاده دسترسی روستا به پلدختر و خرم‌آباد مرکز استان لرستان نیز قطع شده است. با وجود گذشت 17 روز از سیل ویرانگر لرستان هنوز مسیر این روستا بسته است و اهالی نمی‌توانند به جاهای دیگر دسترسی داشته باشند و تاکنون هیچ کمکی به آنان نشده است و در این مدت حتی یک مسئول شهرستان و استان از روستا دیدن و سرکشی نکرده و مردم سیل زده به حال خویش رها شده‌اند.
بیش از 17 روز است راه دسترسی روستا به علت سیل تخریب شده و مردم هیچ ارتباطی با بیرون از روستا ندارند.
ساکنان روستا اکنون در شرایط سختی به سر می‌برند و از نظر غذایی، پوشاک، اقلام بهداشتی و دارو و درمان در تنگنا هستند که اگر کمک به آنان نرسد وضعیت بسیار وخیم خواهد شد.
تغییر نیاز سیل‌زدگان از موادغذایی به لوازم خانگی
با گذشت2 هفته از وقوع سیل در لرستان، آرامش نسبی در مناطق سیلزده پلدختر و معمولان تا حدودی برقرار شده، اما اکنون نیاز سیل‌زدگان تغییر یافته و امروز مشکل اصلی آنان تامین لوازم خانگی و اسباب زندگی است.
زنان دیگر خواستار غذای حاضری نیستند بلکه وسایلی می‌خواهند تا همچون گذشته خود اقدام به پخت غذای خانگی در خانه نیمه فروریخته‌شان کنند.
یکی از خواسته‌های مستمر سیل‌زدگان پلدختر تامین وسایل سرمایشی و خنک‌کننده است و علاوه‌بر این یخچال در شرایط فعلی و با ورود به روزهای گرمتر بسیار مورد نیاز است چراکه دمای هوای پلدختر تا 40 درجه افزایش می‌یابد که در این شرایط، استفاده از آب گرم و مواد غذایی خارج از یخچال خود موجب بروز بیماری‌ها و شاید اپیدمی‌های عفونی و گوارشی شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان می‌گوید: اکنون اولویت کمک‌های مردمی و خیران تهیه وسایل زندگی برای آنان است.
گودرز امیری افزود: در حال حاضر مشکلی درخصوص اقلام خوراکی وجود ندارد و فرش و پوشاک از دیگر لوازم مورد نیاز سیل زدگان است.
برپایی بیمارستان صحرایی به همت عراق در شادگان
بیمارستان صحرایی به همت کشور عراق برای خدمات‌رسانی به سیل زدگان شادگان در این شهرستان برپا شد.
رئیس‌ستاد عتبات عالیات شهرستان آبادان گفت: این بیمارستان با همکاری مرکز بهداری استان بصره برای کمک‌رسانی به سیل زدگان بر پا شده است.
مکی یازعی افزود:بیمارستان صحرایی عراق دارای تخصص‌های داخلی، اطفال، زنان، چشم، گوش و حلق و بینی، طب اورژانس و پزشک عمومی است.
وی ادامه داد: 12 آمبولانس از عراق نیز برای کمک‌رسانی و خدمات‌دهی به سیل زدگان در استان خوزستان مستقر هستند.
اعلام حالت فوق‌العاده در آبادان، خرمشهر و شادگان
 سرپرست فرمانداری خرمشهر گفت: استانداری خوزستان به دلیل وقوع مد اکبر در آبادان، خرمشهر و شادگان و آبگرفتگی در این مناطق حالت فوق‌العاده اعلام کرده است.
کورش مودت، افزود: با توجه به اینکه از روز شنبه تا سه شنبه هفته جاری احتمال بالا آمدن آب و مد اکبر داشته باشیم به همین منظور تمام تدابیر لازم برای رویارویی با هرگونه افزایش حجم آب در اروند رود و کارون انجام شده است.
وی بیان کرد: تقویت سیل بندهای روستاهای غرب کارون در خرمشهر ادامه دارد و برای مقابله با مد اکبر آمادگی کامل داریم.
سیدزین‌العابدین موسوی، فرماندار آبادان نیز بیان کرد: به دلیل مد غیر طبیعی و بالا آمدن سطح آب رودخانه اروند رود، از دیروز در شهرستان آبادان وضعیت فوق‌العاده اعلام شد.
وی افزود: دهانه نهرهایی که اطراف آنها منزل مسکونی وجود دارد بسته می‌شود تا مانع ورود روان آب‌ها در سطح شهر و روستاهای اطرف شود.  وی ادامه داد: مردم حاشیه رودخانه‌های اروند و بهمنشیر هوشیار باشند زیرا ممکن است مد اکبر تکرار شود.