kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۳۱۰
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴
با تصمیم جدید بانک مرکزی

پرداخت سودهای بی‌حساب و کتاب بانک‌ها محدود شد

با تصمیم جدید بانک مرکزی، بانک ها برای اضافه برداشت از بانک مرکزی باید وثیقه نزد این بانک بگذارند که در نهایت موجب بسته شدن دست آن ها در نرخ سود خواهد شد.




به گزارش خبرگزاری ایسنا، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی حدود دو هفته پیش از ایجاد عملیات بازار باز برای کنترل نرخ سود و اصلاح ناترازی بانک‌ها و در پی آن هدایت درست نقدینگی خبر داده بود. بر همین اساس، عملیات بازار باز در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید تا با اخذ وثیقه از بانک‌ها در صورت اضافه برداشت از بانک مرکزی، جلوی نرخ‌های سود بدون منطق بانک‌ها گرفته شده و دست بانک‌ها از جیب بانک مرکزی نیز کوتاه شود.
این طرح علاوه بر اینکه جلوی ارائه سودهای غیرمنطقی از سوی بانک‌ها را می‌گیرد، تا اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی کاهش یابد و از این طریق بتوان اصلاح ناترازی بانک‌ها را به صورت عملی اجرا شود؛ یکی از مراحل اصلاح نظام بانکی که همتی از سال گذشته روی آن تاکید داشته به شمار می‌آید.  
یکی از مهم‌ترین مواردی که همواره سبب کسری نقدینگی و اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی می‌شود، این است که بانک‌ها برای جذب سپرده اقدام به پرداخت سودهایی به مشتریان خود می‌کنند که قادر به پرداخت آن نیستند و همین امر سبب می‌شود تا با کسری نقدینگی روبرو شده و به منابع بانک مرکزی پناه بیاورند.
از سوی دیگر بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده و آنطور که از سوی مسئولان امر گفته می‌شود، مانده حساب تعداد زیادی از بانک‌ها نزد بانک مرکزی منفی است و فقط چند بانک مانده مثبت دارند. با این حال، بانک‌ها برای جذب سپرده رقابت نادرستی را با یکدیگر آغاز کرده بودند و علاوه بر اینکه قانون بانک مرکزی را درباره نرخ سود رعایت نمی‌کردند، راه‌هایی را برای پرداخت سودهای بالاتر از نرخ مصوب بانک مرکزی ایجاد می‌کردند.
در این زمینه، احمد حاتمی یزد، مدیرعامل اسبق بانک صادرات ایران اظهار داشت: دادن پول از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها (اضافه برداشت) سم مهلک است و این موضوع نشان‌دهنده ضعف نظارتی بانک مرکزی است. در حال حاضر نرخ سود تسهیلات بانکی ۱۸ درصد است، اما همه بانک‌ها با راه‌کارهایی این نرخ را تا حدود ۲۲ درصد افزایش می‌دهند.
وی افزود: این بانک‌ها در نهایت قادر به پرداخت سودهای اعلام ‌شده نیستند و برای تأمین وجوه تعهدات خود از جیب بانک مرکزی هزینه می‌کنند. دادن این پول از سوی بانک مرکزی سم مهلک و به معنای خلق پول است، چراکه بانک مرکزی باید برای پرداخت این پول‌ها، پول را خلق کند که در نهایت موجب تورم ۴۰ درصدی سال گذشته و حتی تورم احتمالی امسال خواهد بود.
گفتنی است، بر اساس بخشی از دستورالعمل بازار باز از این پس بانک‌ها برای اضافه برداشت از بانک مرکزی باید نزد این بانک وثیقه بگذارند و این موضوع کمک می‌کند تا بانک‌ها دیگر به صورت آزادانه و بدون واهمه از اضافه برداشت از بانک مرکزی، سودهایی را به مردم ارائه نکنند که سبب کسری نقدینگی آن‌ها شود.
به این ترتیب بانک مرکزی با ارائه این طرح و اجرای آن قصد دارد تا از اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی جلوگیری کرده و در نهایت دست بانک‌ها را از جیب خود کوتاه کند.