kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۱۶۹
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۵
رئیس الحشدالشعبی:

کمک مردم عراق به سیل‌زدگان ایران افزایش می‌یابد

رئیس سازمان بسیج مردمی عراق(الحشدالشعبی( گفت: آمادگی کامل داریم در بسیاری از حوزه‌های مختلف در مشکلات پیش آمده ناشی از سیلاب به ایران کمک کنیم.
سرویس شهرستان‌ها-

ابومهدی المهندس، با حضور در مرکز مدیریت و کنترل حوادث مدیریت بحران خوزستان در اهواز بیان کرد: بسیار خوشحال هستیم که دولت ایران به ما اجازه کمک در حوزه سیلاب را داده است.
وی افزود: بدین منظور ستادی را در ایران از روزشنبه  تشکیل داده‌ایم و برخی از کمک‌های مردمی عراق از روز شنبه وارد ایران شده که روز به روز نیز این کمک‌ها افزایش می‌یابد.
رئیس سازمان بسیج مردمی عراق ادامه داد: آمادگی ساخت چندین بیمارستان صحرایی را در مناطق سیل‌زده داریم.
رئیس سازمان بسیج مردمی عراق ادامه داد: موضوع سیل در ایران خیلی وسیع‌تر از عراق است و بیشتر استان‌های این کشور با آن درگیر هستند با این همه نظام جمهوری اسلامی ایران توانسته تاکنون این موضوع را به خوبی مدیریت کند.
وی گفت: وظیفه خود دانستیم در مشکل فعلی که برای ایران ایجاد شده حضور داشته باشیم چرا که معتقدیم مردم عزیز خوزستان و ایران به ما خیلی کمک کردند و می توان گفت از40 سال پیش با شروع انقلاب اسلامی ایران تا به امروز دولت جمهوری اسلامی ایران به ما کمک کرده است.
المهندس ادامه داد: پیروزی ضد داعش را مدیون زحمات مردم عزیز جمهوری اسلامی ایران، شهدای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و نیروی هوایی هستیم.
به گزارش ایرنا،  پنجمین محموله کمک‌های اهدایی کشورعراق به سیل‌زدگان شامل تجهیزات امدادی، غذایی و بهداشتی روز یکشنبه از طریق مرز شلمچه وارد ایران شد؛ این کمک‌ها توسط 26 دستگاه کامیون حامل ادوات مهندسی از قبیل قایق، موتور برق و 6 دستگاه آمبولانس و همچنین 20 دستگاه کامیون مواد غذایی و بهداشتی است از طریق مرز شلمچه در 16 کیلومتری خرمشهر وارد کشور شد و برای توزیع راهی مناطق سیل‌زده خوزستان شد.
در پی طغیان رودخانه‌ها در استان خوزستان تاکنون به 270 روستا و هفت شهر هشدار تخلیه داده شده است.
رئیس سازمان بسیج مردمی عراق(الحشدالشعبی) گفت: مردم عراق خود را در کنار مردم سیل‌زده ایران می‌دانند و تا هر زمان که لازم باشد به کمک‌های خود به مردم ایران ادامه می‌دهند.
المهندس در حاشیه ورود پنجمین محموله کمک‌های اهدایی کشورعراق به سیل‌زدگان خوزستان از طریق مرز شلمچه به ایران، در جمع خبرنگاران در این مرز بین‌المللی افزود: مردم عراق هیچگاه کمک‌های ایران در مبارزه با داعش را فراموش نمی‌کنند و ما در کنار مردم سیل‌زده ایران می‌مانیم.
وی ادامه داد: ایران همواره در کنار مردم عراق بود و هیچگاه کمک‌های این کشور در مبارزه با داعش از ذهن مردم عراق فراموش نمی‌شود.
ابومهدی المهندس گفت: ملت ایران و عراق رابطه دیرینه‌ای در زمینه‌های مختلف با هم دارند و اربعین حسینی بهترین گواه بر دوستی و همدلی این 2 ملت است.
پنجمین محموله کمک‌های اهدایی کشورعراق به سیل‌زدگان شامل تجهیزات امدادی، غذایی و بهداشتی روز یکشنبه از طریق مرز شلمچه وارد ایران شد.
به گزارش ایرنا این کمک‌ها که شامل 26 دستگاه کامیون حامل اداوات مهندسی از قبیل قایق، موتور برق و 6 دستگاه آمبولانس و همچنین 20 دستگاه کامیون مواد غذایی و بهداشتی است روز یکشنبه از طریق مرز شلمچه در 16 کیلومتری خرمشهر وارد کشور شد و برای توزیع راهی مناطق سیل زده خوزستان شد.
همچنین دومین محموله کمک‌های اهدایی موکب‌های مردمی استان بصره عراق به وسیله 14 دستگاه کامیون روز یکشنبه از طریق مرز بین‌المللی شلمچه وارد ایران شد.
رئیس ستاد عتبات عالیات شهرستان آبادان گفت: این کمک‌ها شامل 100 تن انواع اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان از جمله برنج ،پتو، روغن، لوازم بهداشتی است.
مکی یازع افزود: این اقلام بخشی از کمک‌های 2 موکب بزرگ استان بصره عراق است که با هماهنگی ستاد عتبات عالیات، بین مردم مناطق سیل‌زده توزیع می‌شود.
وی به وجود بیش از 50 کامیون حامل کمک‌های مردمی، الحشدالشعبی و دولتی کشور عراق در مرز بین‌المللی شلمچه برای ورود به ایران و ارسال به مناطق سیل‌زده خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: این کمک‌ها با هماهنگی دستگاه‌های مسئول به مناطق مختلف سیل‌زده خوزستان ارسال می‌شود.
یازع گفت: تاکنون 15موکب از عراق در مناطق سیل‌زده خوزستان مستقر و در حال کمک به مردم سیل‌زده هستند.
سیل تاکنون به 438 واحد مسکونی شهری و 87 هزار واحد مسکونی روستایی خوزستان خسارت وارد کرده است و تاکنون دستور تخلیه هفت شهر و بیش از 270 روستای خوزستان صادر شده است.
انسداد 32 راه فرعی و روستایی خراسان رضوی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: راه فرعی شهرهای بردسکن- بجستان در جنوب استان و 31 راه روستایی دیگر خراسان رضوی به دلیل بارندگی شدید و جریان سیل تا اطلاع بعدی بسته شده است.
ابراهیم نصری صبح دوشنبه افزود: طی 24 ساعت گذشته 51 راه روستایی در خراسان رضوی بسته اما با تلاش راهداران 19 مورد آنها بازگشایی شد.
وی ادامه داد: سیل 31 راه روستایی در شهرستان‌های کلات، درگز، تایباد ، بجستان، گناباد، تربت جام، صالح‌آباد، جوین، باخرز، سرخس، خلیل آباد، فریمان، کاشمر و تایباد را مسدود کرد.
تخلیه روستای دوغارون تایباد
فرماندار تایباد گفت: به منظور پیشگیری از بروز مخاطرات انسانی 24 خانوار از اهالی روستای دوغارون در بخش مرکزی این شهرستان جابه‌جا شدند.
حسین شرافتی‌راد، افزود: با توجه به حرکت شدید روان‌آب در مسیل‌ها و دشت‌های این شهرستان، روستای دوغارون آسیب‌پذیر تشخیص داده شدند و اعضای کمیته بحران این شهرستان در آماده‌باش درآمدند.
جریان سیلاب در تایباد موجب انسداد برخی راه‌های روستایی این شهرستان شد.
راه گناباد به روستای زیبد بسته شد
فرماندار گناباد گفت: محور ارتباطی مرکز این شهرستان به روستای زیبد، یکشنبه شب به دلیل خطرات ناشی از بروز سیلاب بسته شد. حامد قربانی افزود: این راه تا برطرف شدن خطر سیلاب مسدود خواهد بود.
وی ادامه داد: همچنین به دلیل مخاطرات سیلاب تمامی مدارس روستاهای توابع بخش‌های کاخک و مرکزی گناباد روز دوشنبه 26 فروردین ماه جاری تعطیل شد.
خسارت سیل به بخش کشاورزی خراسان جنوبی
رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سیل اخیر در استان خساراتی را به بخش کشاورزی از جمله تخریب قنات‌ها و زمین‌ها و راه‌های روستایی وارد کرده ولی هنوز برآورد دقیق نشده است. رضا یزدان‌مهر افزود: بیش از یکصد قطعه شترمرغ در یک واحد دامداری شهرستان بشرویه در سیلاب روز یکشنبه تلف شدند. وی گفت: این واحد دامداری در حریم رودخانه ساخته شده بود، که به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی سیلاب وارد این واحد شده بود.
یزدان‌مهر بیان کرد: در شهرستان درمیان هشت قنات به دلیل وقوع سیلاب به طور کامل تخریب  و بر اثر باران‌های
شدید رگباری در شهرستان سربیشه نیز یک چاه کشاورزی در بخش درح درگیر سیلاب و نابود شد و خسارت زیادی به اراضی این منطقه وارد شده است.  وی اظهار داشت: تاکنون گزارشی مبنی بر خسارت به بخش کشاورزی در شهرستان‌های فردوس، سرایان و طبس به دست ما نرسیده اما تعدادی از بندسارهای کشاورزی شهرستان نهبندان نیز از بین رفته است.

به گزارش خبرنگار کیهان از ساری و براساس طرح «جهاد همبستگی ملی» مسجد هر محله در سراسر کشور یک منزل مسکونی برای سیل‌زدگان می‌سازد و هر کاسب یک کالای اساسی را تامین می‌کند تا مشکل هموطنان سیل‌زده حل شود.
سرتیپ غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اعلام این مطلب در ساری گفت: 70 هزار مسجد در سراسر کشور وجود دارد که مسجد هر محله مسئولیت احداث یک واحد منزل مسکونی و هر کاسب یک کالای اساسی سیل‌زدگان را بر عهده بگیرد تا مشکلات مردم سیل‌زده حل شود.
وی افزود: تا آخر روند امدادرسانی، بسیج درکنار مردم سیل‌زده خواهد بود.
وی گفت: از  بانک‌ها انتظار داریم مسئولیت بازسازی و تعمیر مدارس سیل‌زده را بر عهده گیرند.
استقرار ایستگاه توزیع غذای متبرک رضوی
 در کلات
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: در پی جاری شدن سیل در کلات، ایستگاه صلواتی توزیع غذای متبرک رضوی در کلات برای سه روز مستقر شد.
سید خلیل منبتی افزود: این ایستگاه از شب دوشنبه  تا دو روز روزانه 10 وعده غذایی و در هر وعده هزار پرس غذای متبرک رضوی در بین سیل‌زدگان توزیع می‌کند.
جریان سیلاب در شهرستان کلات علاوه بر انسداد برخی راه‌های روستایی و فرعی موجب آبگرفتگی 70 منزل مسکونی و سیل‌بردگی پنج دستگاه خودرو شد.
شدت بارش‌ها طی 25 و 26 فروردین ماه در این استان که منجر به بروز روان‌آب، آبگرفتگی و سیلابی شدن مسیل‌ها در بیشتر مناطق خراسان رضوی شد.
انتقال ساکنان پنج روستای سربیشه
 به مکان امن
فرماندار سربیشه گفت: ساکنان پنج روستای این شهرستان تاکنون برای پیشگیری از وقوع حوادث ناشی از سیلاب به محل امن منتقل شده‌اند.
محمدجواد فلاحی با اشاره به اینکه بارندگی‌ها و سیل  خسارت انسانی نداشته است گفت: علاوه بر روستاهای
خاکک و چاه خزاعی بخش درح که اهالی آن جابه‌جا شده بودند، 12 خانوار در روستای وحدت‌آباد، 13 خانوار در روستای نیزه آب و هشت خانوار چاه صباغ هم به محل امن انتقال یافتند.
فرماندار سربیشه با بیان اینکه هنوز خسارت‌های دقیقی از سیل برآورده نشده است افزود: روز یکشنبه برق سه روستا نیز قطع که با تلاش نیروهای امدادی شرکت توزیع نیروی برق وصل شده است.
فلاحی گفت: ممکن است برخی سدهای خاکی در روستاها نیز بر اثر سیل شکسته باشند.
خسارت سیل به شبکه توزیع برق خراسان رضوی
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: برآورد اولیه خسارت سیل به تأسیسات شبکه توزیع برق منطقه زیر پوشش این شرکت در استان حدود 90 میلیارد ریال است.
محسن ذبیحی افزود: این میزان شامل خسارات مستقیم باران، توفان و سیل به شبکه برق است.
وی گفت: این خسارات بیشتر شامل سقوط و شکستگی پایه‌ها، قطع هادی‌های شبکه، برخورد اجسام خارجی،
آبگرفتگی تابلوها و پارگی سیم می‌باشد که در حداقل زمان ممکن برطرف و برق مشترکان بدون هیچ حادثه‌ای وصل شد. وی ادامه داد: شهرستان‌های کلات، درگز، سرخس، تربت جام و مه ولات بیشترین خسارت وارده به شبکه و تجهیزات توزیع برق را متحمل شدند.
تخلیه 7 روستای بشرویه
سرپرست فرمانداری بشرویه هم گفت: 9 روستای در معرض سیل شهرستان در قالب بیش از 40 خانوار تخلیه و در مناطق امن اسکان داده شدند.
علی شفیعی اظهار داشت: تاکنون بخشی از جاده‌های مواصلاتی این شهرستان و راه‌های فرعی و روستایی به دلیل سیلاب تخریب شده است.
شفیعی افزود: سالن‌های ورزشی و آموزش و پرورش برای اسکان اضطراری آماده است و هیئت‌ها نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.
آبگرفتگی جاده مانع صادرات کالا به عراق شد
ناظر گمرکات خوزستان گفت: آبگرفتگی بخش‌هایی از جاده بستان - چذابه همچنان مانع اصلی در توقف صادرات کالا به عراق از پایانه تجاری چذابه است.
غلامرضا بلوطی میرزا افزود: به دلیل تداوم سیلاب و آبگرفتگی این مسیر 30 کیلومتری در فروردین امسال ، تجار و بازرگانان محلی نتوانسته‌اند از پایانه چذابه هیچ گونه کالایی به عراق صادر کنند.
وی گفت: تا زمانی که فرمانداری دشت آزادگان و پلیس راه خوزستان، امنیت و خطرساز نبودن مسیر بستان- چذابه را به گمرک اعلام نکنند کامیون‌های حامل کالاهای غیرنفتی نمی توانند به سمت پایانه تجاری چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز حرکت کنند.
ناظر گمرکات خوزستان از صادرکنندگان کالا خواست با توجه به بسته بودن پایانه تجاری چذابه، از مرزهای شلمچه و مهران در استان ایلام برای صادرات کالا استفاده کنند.
وی گفت: با رفع آبگرفتگی و فروکش کردن سیلاب در مسیر تردد کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی، فعالیت گمرک چذابه از سرگرفته می‌شود.
از ابتدای فروردین امسال نیز عزیمت کاروان‌های زیارتی عتبات عالیات نیز از پایانه مسافری چذابه به همین دلیل متوقف و کاروان‌های زیارتی از مرز شلمچه برای عزیمت زائران به شهرهای مقدس عراق استفاده می‌کنند.
3 هزار میلیارد ریال خسارت سیل
 به کشاورزی کرمان
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان کرمان گفت که سیل و توفان در نیمه اول فروردین ماه سال جاری بیش از 3 هزار و 577 میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد.
علی جاویدی افزود: سیل به بخش کشاورزی شهرستان‌های راور، بافت، سیرجان، رابر، ارزوئیه، شهربابک و کرمان و توفان به مزارع و باغ‌های شهرستان‌های بم، نرماشیر و بردسیر خسارت وارد کرده است. وی تصریح کرد: بیشترین خسارت مربوط به سیل 14 فروردین در شهرستان سیرجان است که یکهزار و 903 میلیارد ریال به بخش کشاورزی خسارت وارد کرد.
سیلاب راه 43 روستای جنوب کرمان را مسدود کرد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان گفت: بارش شدید باران و سیلاب راه ارتباطی 43 روستا را در هفت شهرستان جنوب کرمان مسدود کرد.
مسعود جمیلی افزود: همچنین سیلاب به 267 راه ارتباطی روستایی خسارت هنگفتی وارد کرد.
وی با اشاره به اینکه بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب سبب تخریب 36 آبنما در محورهای ارتباطی جنوب
کرمان شده است به تخریب 9 دستگاه پل در حوزه شهرستان‌های جیرفت و رودبار جنوب اشاره کرد و گفت: تاکنون به 526 کیلومتر راه روستایی بین 30 تا90 درصد خسارت وارد شده است .
همچنین معاون راهداری استان کرمان گفت: محورهای ارتباطی راور - دیهوک، شهداد - نهبندان، شهداد- اندوهجرد و شهربابک - هرات به علت شدت بارندگی، جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه‌ها از شامگاه یکشنبه مسدود شد.
احسان عراقی‌زاده با بیان اینکه به علت شدت سیلاب و حجم گسترده آب محور راور- مشهد از ظهر روز یکشنبه مسدود شد افزود: مسیر ارتباطی جایگزین باغین- یزد- طبس برای مسافران این مسیر در نظر گرفته شد. وی ادامه داد: سیلاب و طغیان رودخانه‌ها با تخریب پل‌ها و جاده‌ها، خسارت‌های بسیاری به محور ارتباطی شهداد- نهبندان و راور- مشهد وارد کرده است.
آبرسانی به 780 روستای سیل‌زده لرستان
خرم‌آباد- خبر نگار کیهان: مدیر عامل آبفار لرستان از آبرسانی به  780روستای سیل‌زده لرستان ظرف 4 روز خبر داد و گفت: علیرغم بالا بودن آسیب به تاسیسات آبرسانی این شرکت در800 روستای استان بر اثر سیل‌های فروردین  امسال، موفق شدیم  در مدت کوتاه چهار روز تعداد 780 روستا راکه اغلب درمناطق صعب‌العبور قرار دارند، آبرسانی و مشکل قطعی آب آنهارا برطرف کنیم که 20 روستا باقی مانده به علت نبود راه دسترسی انجام نشده است.
علیرضا کاکاوند، افزود: بیش از 460 روستا دچارخسارت سنگین شدند و  بالغ بر 173 میلیارد ریال  خسارت به تاسیسات وارد شد.
وی بیان داشت: بیش از  21 استان در این زمینه کمک کردند به طوری که بالغ بر 50 کیلومتر لوله و اتصالات،32 تانکر آبرسانی  هزار لیتری ودستگاه‌های بسته‌بندی آب در خرم‌آباد و پلدختر، تابلو برق در اختیار استان قرار گرفت و حدود 800 متر لوله بتنی برای احداث پل‌های تخریب شده تامین شد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان نیز گفت: شرکت توزیع برق لرستان در کمترین زمان ممکن، برق 598 روستا از 690 روستارا  که شبکه برق‌رسانی آنها تخریب وبا مشکل قطع برق  دست به  گریبان بودند، وصل کرد.
فریدون خودنیا از تخریب 470 کیلو متر شبکه 20 کیلو ولت،110 کیلومتر شبکه فشار ضعیف، 93 پست هوایی و 10 پست زمینی به مبلغ 63 میلیارد تومان دراستان خبر داد و اظهار داشت: متاسفانه به علت نزدیک بودن شبکه برق به رودخانه و عبور شبکه ازمنطقه کوهستانی، حجم خسارت به شبکه برق استان بسیار بالا است و همین امر بازسازی شبکه برق را دشوارکرده است.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع شبکه برق690 روستا در لرستان براثر سیل تخریب شده که در حال حاضر شبکه برق 598 روستا بازسازی شده  وتنها  92 روستا به دلیل نبود راه دسترسی  برای انتقال تجهیزات باقی مانده‌اند که تلاش شبانه‌روزی برای حل مشکل آنها نیز ادامه دارد.