kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۵۹۳
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵
استاد دانشگاه اوکلاهامای آمریکا:

ایران با حضور بر ساحل مدیترانه شرایط تحریم را به نفع خود تغییر می‌دهد

استاد دانشکاه اوکلاهامای آمریکا گفت: دسترسی درازمدت به دریای مدیترانه پتانسیل تغییر دادن شرایط بازی تحریم‌ها به نفع ایران را ایجاد می‌کند.




جاشوآ لاندیس در گفت‌و‌گویی درباره تاثیر واگذاری اداره بندر لاذقیه سوریه به ایران تصریح کرد: برای تهران که با مشکل تحریم‌های آمریکا روبرو شده دسترسی دراز مدت به دریای مدیترانه پتانسیل تغییر دادن شرایط بازی تحریم‌ها به نفع ایران را ایجاد می‌کند. همه کشورها امروزه به دنبال ایجاد راه‌های مشابه راه ابریشم بوده  و بنادر جای خوبی برای شروع این راه‌ها هستند.
وی افزود: ایران به دنبال ایجاد یک اقتصاد منطقه‌ای قوی از طریق ساخت بزرگراه‌ها، خطوط لوله انتقال حامل‌های انرژی و تجارت با کشورهای منطقه است.
این استاد آمریکایی ادامه داد: توسعه بندر لاذقیه تنها یکی از قطعات پازل چشم انداز پیشرفت و منافع مشترک در منطقه است. یکی از مهم‌ترین اتفاقات در این زمینه زمانی است که ایران بتواند از طریق این بندر و دریای مدیترانه، نفت و گاز خود را به اروپا صادر کند.
به گزارش خبرگزاری فارس آسیا‌تایمز ادعا کرد که کاربری و مدیریت بندر لاذقیه سوریه به طور رسمی به ایران واگذار می‌شود. این اقدام در پی درخواست رسمی تهران از دولت سوریه برای استفاده از ظرفیت بندر لاذقیه در صادرات برخی محصولات به این کشور از سوی دمشق انجام شده است.
در سفر رئیس‌جمهور سوریه به ایران، دو طرف توافق کرده‌اند که یک اتاق بازرگانی مشترک ایجاد کرده و یک بانک مشترک نیز تأسیس کنند. قرار است ایران در لاذقیه یک نیروگاه بسازد و از سوی دیگر انبوه سازان ایرانی حق ساخت 200 هزار واحد مسکونی در نزدیکی دمشق را دریافت کرده‌اند.
ایران قرار است از سوخت خودرو گرفته تا سوخت خانه‌ها را پس از آغاز به کار بندر لاذقیه به سوریه صادر کند.
قرارداد واگذاری بندر لاذقیه به ایران، شامل استفاده اقتصادی از این بندر و ۲۳ انبارگاه آن است که وقتی دسترسی ایران با این بندر به دریای مدیترانه کامل شود، رؤیای این کشور برای صادرات کالا از طریق دسترسی مستقیم زمینی به بندر لاذقیه و بارگیری کالا در لاذقیه تحقق خواهد یافت.
البته همکاری ایران و سوریه به اینجا ختم نمی‌شود بلکه دو طرف در حال مذاکره برای ورود ایران به حوزه کشاورزی سوریه نیز هستند. ضمن اینکه قرار است ایران در حوزه توسعه شبکه GSM مخابراتی سوریه نیز نقشی جدی ایفا کند.