kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۵۵۹
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹

همت بلند دانش‌آموزان انجمن اسلامی از راهیان نور تا مناطق سیل زده



امسال چهلمین سالی است که اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با فرمان امام خمینی(ره) در سال 58 تاسیس شده است. اتحادیه‌ای که حالا به عنوان یکی از تشکل‌های امین دانش‌آموزی در مدارس کشور به خصوص در مقطع متوسطه دوم فعالیت می‌کند و همین روزها، یعنی فروردین ماه هم سالروز دیدار تاریخی اعضای این تشکل است با امام راحل.
در همین زمینه حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه درباره سنگ بنای هویتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و پیوند عمیق این تشکل با دفاع مقدس، گفت: هویت اصلی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در تمام سال‌های تاریخ چهل ساله با نام و یاد شهدا عجین بوده است. شاید خیلی‌ها این را ندانند ولی بخش مهمی از تاریخ
۴۰ ساله اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در دوران دفاع مقدس به اعزام نیرو‌های دانش‌آموزی داوطلب به جبهه‌های حق علیه باطل اختصاص داشت. دانش‌آموزانی که علاقه‌مند به جهاد علیه دشمنان اسلام بودند، از طریق شبکه دانش‌آموزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی از اقصی نقاط کشور به جبهه‌ها اعزام می‌شدند.
تاریخی از ادامه این مسیر در سال‌های دهه هفتاد هم گفت و ادامه داد: بعد از دفاع مقدس نیز بچه‌های نوجوان انجمن‌های اسلامی کشور سراغ خانواده معظم شهدا رفتند و با گفت‌وگوهای مفصل با خانواده شهدا طرح بزرگ ایجاد بانک اطلاعاتی شهدای دانش‌آموز را کلید زدند و در این میان اطلاعات حدود 16 هزار دانش‌آموز شهید را بررسی و تکمیل کردند.
بچه‌های اتحادیه همیشه رهپوی شهدا بوده‌اند و امسال هم مثل چند سال اخیر در ایام پایانی سال و آغاز سال جدید رهسپار مناطق عملیاتی دفاع مقدس شدند تا راهی نور باشند در اردوی راهیان نور.
به گفته دبیرکل اتحادیه، امسال بیش از هزار دانش‌آموز عضو انجمن‌های اسلامی در قالب کاروان‌های دانش‌آموزی راهیان نور از طریق انجمن‌های اسلامی استان‌ها به مناطق عملیاتی دفاع مقدس اعزام شدند.
اما این تمام ماجرا نیست. سال ۹۸ برای کشور ما هشت سین داشت و سیلاب‌های گسترده و خانمان برانداز روزهای تلخی را برای عده‌ای از ساکنان نجیب استان‌های مازندران، گلستان، فارس، لرستان و... پدید آورد. بچه‌های انجمن اسلامی اما این بار هم بی‌تفاوت ننشستند و با حضور خودجوش در مناطق سیل زده سعی کردند با هماهنگی ارگان‌های متولی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران به قدر بضاعت نوجوانانه خود قدمی را برای تسکین آلام مردمان نجیب سیل‌زده بردارند که حضور چندین گروه جهادی از دانش‌آموزان مسئولین استان‌ها تنها بخشی از این اقدامات بود.
دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در این‌باره می‌گوید: صدها تن از اعضای انجمن‌های اسلامی مشتاق حضور در مناطق سیل زده بودند اما بعد از پیگیری‌ها و بررسی‌های مسئولین استان‌ها، ما به این نتیجه رسیدیم که با توجه به وضعیت منطقه، حضور بیش از پیش عزیزان دانش‌آموز فعلا در اولویت نیازهای مناطق سیل زده نیست. در واقع بچه‌ها خیلی دوست داشتند که به کمک دوستان مازندرانی و گلستانی‌شان بشتابند، ولی شرایط طوری بود که مجابشان کردیم فعلا دست نگه دارند.
با این حال اما چندین گروه از بچه‌های انجمن‌های اسلامی در مازندران و گلستان همین روزها مشغول خدمت هستند. پسرها گل و لای حاصل از سیلاب‌ها را لایروبی کرده و در کار ترمیم و بازسازی منازل به روستاییان کمک می‌کنند، دختر‌ها هم به کمک مادران و زنان شتافته‌اند تا در این اوضاع بغرنج بی‌خانگی و پریشانی بتوانند در نگهداری از بچه‌ها کمکشان کنند. در این روزهای سخت و طاقت فرسای کودکان سیل زده، نوجوانان دختر انجمن‌های اسلامی سنگ صبور شده‌اند برای مادران داغدیده و مرهم شده‌اند برای بی‌حوصلگی‌ها و غم و غصه‌های کودکان سیل زده.
بچه‌های دانش‌آموز انجمن‌های اسلامی به یاد ما آوردند که وقتی رهبر انقلاب از امیدواری بیش از پیش به نسل چهارم انقلاب اسلامی سخن می‌گویند، وقتی که از آمادگی بیشتر نوجوانان امروز نسبت به نوجوانان دوره دفاع مقدس می‌گویند این ادعا غلو نیست بلکه، عین واقعیت است، نمونه‌اش همین بچه‌های انجمن‌های اسلامی، از راهیان نور در خوزستان تا مناطق سیل زده مازندران و گلستان.