kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۸۱۹
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵

واردات شکر از مرز خوزستان آغاز شد

در پی افزایش قیمت شکر در روزهای پایانی امسال، واردات شکر از مرز خوزستان دوباره آغاز شد و همزمان پرونده یک هزار و 500 میلیارد ریالی نیز برای محتکران شکر تشکیل شده است.




واردات شکر، که پیش از این و در پی افزایش تولید، ممنوع شده بود، با گرانی ناگهانی شکر و اختلال در بازار آن، از حدود یک هفته پیش، دوباره از سرگرفته شد.
وزارت جهاد کشاورزی گفته است که مجوز واردات 400 هزار تا 600 هزار تن شکر را در سال 98 صادر کرده است.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور با ‌اشاره به برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای واردات شکر خام،گفت: در چند روز اخیر 70 هزار تن شکر خام از طریق بندر امام خمینی وارد شده که تا کنون 28 هزار تن از بار کشتی تخلیه شده و این روند ادامه دارد.
خدارحم امیری‌زاده افزود: یک کشتی با 60 هزار تن شکر خام نیز در راه است که تا قبل از پایان سال از طریق بندر امام وارد کشور می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: 10 هزار تن از شکر خام وارداتی به کارخانه قند دزفول و 10 هزار تن نیز به شرکت توسعه نیشکر برای تصفیه و عرضه به بازار داده شده است.
امیری زاده با بیان اینکه سهمیه شکر هر استان توسط شرکت بازرگانی دولتی در تهران تعیین می‌شود، خاطرنشان کرد: شکرهایی که اخیرا وارد شده به حدود 10 استان صادر می‌شود و سهم شکر مورد نیاز خوزستان نیز از همین محل تامین می‌شود، اگر چه میزان این سهمیه هنوز مشخص نشده است.
وی التهاب در بازار شکر را مربوط به روزهای پایانی سال و افزایش مصرف کارگاه‌های تولید شیرینی و قنادی‌ها می‌داند و می‌گوید: این گرانی ناشی از کمبود شکر نیست، با این حال شرکت بازرگانی دولتی در تامین کالاهای اساسی به صورت جدی ورود کرده است.
بعد از افزایش قیمت کالاهای اساسی، گرانی شکر، اختلال در بازار این محصول را در روزهای اخیر به دنبال داشته است. شکر که با نرخ مصوب 30 هزار ریال در کارخانه و 34 هزار ریال در مغازه باید به فروش برسد، اکنون در برخی فروشگاه‌ها نایاب شده و یا با 70 درصد بیش از این قیمت فروخته می‌شود.
مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان در همین رابطه از تشکیل 2 پرونده در زمینه تخلف شرکت‌های تولید شکر خبر داده و گفته است: مبلغ تخلف در یکی از این پرونده‌ها 900 میلیارد ریال و دیگری 600 میلیارد ریال است.
رضا سعیدی از ذکر نام این شرکت‌ها خودداری کرد و افزود: پرونده این تخلفات روز دوشنبه توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان ارائه شده و در حال بررسی است که هنوز رای نهایی درباره آنها صادر نشده است. وی معاونت اقتصادی استانداری خوزستان و سازمان صمت را مسئول رسیدگی به گرانی شکر اعلام کرد.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان (صمت) همچنین درباره علت افزایش قیمت شکر در روزهای اخیرگفت‌: خشکسالی و کاهش تولید همچنین جَو روانی ایجاد شده در میان مردم و «احتکار خانگی» به این معنی که مردم بیش از نیاز خود شکر خریداری می‌کنند؛ جوسازی‌های دلالان و سوءاستفاده‌کنندگان در سطح بازار دست به دست هم دادند تا بازار شکر از حالت آرامش خارج شود.
علی محمد رحمانی نیاز سالانه شکر کشور را 2/2 میلیون تن عنوان کرد و افزود: بر اساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، خشکسالی امسال منجر به کاهش تولید 600 هزار تا 700 هزار تن شکر در کشور شده که شرکت بازرگانی دولتی متعهد به تامین آن از طریق واردات شکر شده است.
وی با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر باعث تاخیر در برداشت نیشکر در خوزستان شده، افزود: شرکت کشت و صنعت توسعه نیشکر که تصفیه شکر خام را کاهش داده و منجر به کاهش عرضه شکر به بازار شده است.