kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۱۳۶
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴
تصویب طرحی عجیب در سنای آمریکا

برخورد شدید با شرکت‌های آمریکایی که علیه اسرائيل «قدمی بردارند»!

مجلس سنای آمریکا طرح بسیار جنجالی و رسوایی را به تصویب رسانده که بر اساس آن شرکت‌های آمریکایی از همکاری با «منتقدان» تل‌آویو هم منع می‌شوند و «هرگونه» فعالیتی علیه رژیم صهیونیستی انجام دهند از هرگونه حمایت‌های دولت‌های محلی و ایالتی محروم و نهایتا ورشکسته خواهند شد.


سرویس خارجی-

نفوذ لابی‌های صهیونیستی در مراکز قدرت و ثروت آمریکا موضوع ناآشنا و جدیدی نیست. اما گاهی این نفوذ تا آنجا پیش می‌رود که جز رسوایی برای آمریکایی‌های مدعی به همراه نمی‌آورد. مصوبه جدید سنای آمریکا ظاهرا از این امر حکایت دارد که در راهبرد دولت آمریکا، دفاع از اقدامات رژیم صهیونیستی، حتی بر حقوق شهروندان آمریکایی نیز اولویت دارد، به نحوی که شرکت‌هایی که فعالیت‌های اقتصادی دارند، تنها در صورتی می‌توانند از خشم دولت‌های محلی و ایالتی در امان بمانند که شواهدی ارائه دهند مبنی بر اینکه نه خود و نه نهادهایی که با آنها در ارتباط هستند، آگاهانه در هیچ فعالیتی علیه رژیم صهیونیستی درگیر نبوده‌اند.
این طرح که «تقویت امنیت آمریکا در خاورمیانه» (غرب آسیا) نامگذاری شده، پس از چندین جلسه بحث و بررسی در تاریخ ۵ فوریه (۱۶ بهمن‌ماه) به تصویب رسید. تصویب این طرح در کنگره با جنجال‌های زیادی همراه شده که مهم‌ترین دلیل آن ممنوع شدن حمایت از جنبش تحریم رژیم صهیونیستی توسط شرکت‌های آمریکایی است. اما این طرح صرفا به این بند محدود نیست و مفادی نیز برای افزایش فشار به ایران و گسترش حمایت از رژیم صهیونیستی دارد.
خبرگزاری فارس در این باره نوشته، این طرح شامل افزایش همکاری‌های امنیتی میان آمریکا و رژیم صهیونیستی، به جریان انداختن مجدد توافقنامه همکاری میان آمریکا و اردن که در سال ۲۰۱۵ میلادی به امضا رسیده بود و اعمال تحریم‌هایی علیه دولت سوریه و حامیان آن می‌شود. در نخستین بند این طرح تاکید شده که دولت‌های محلی و ایالتی در آمریکا موظفند تا اقداماتی برای خارج کردن سرمایه از نهادهای مرتبط با فعالیت‌های «بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم» رژیم صهیونیستی و یا هر فردی که در اراضی ‌اشغالی مشغول تجارت است، صورت دهند. این طرح نشان می‌دهد دولت آمریکا و مقامات آمریکایی سعی دارند به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی در منطقه و به ویژه در شرایط فعلی در ارتباط با سوریه به بهانه آنچه که «مقابله با تهدید ایران در این کشور» می‌خوانند وجاهت قانونی بخشیده و به این وسیله، زمینه را برای تحت فشار قرار دادن دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور مشروع سوریه و افزایش تحریم‌ها علیه دمشق، مسکو و تهران به بهانه حمایت از دولت اسد فراهم آورند.
علاوه ‌بر این، بخش قابل توجهی از محتوای این طرح به عنوان مصوبه مقابله با جنبش «بی.دی.اس» یا همان جنبش تحریم رژیم صهیونیستی اختصاص یافته است. این جنبش از سال ۲۰۰۵ با همکاری ۱۷۱ سازمان غیردولتی فلسطینی ایجاد شد تا با ایجاد فشارهای اقتصادی بر رژیم صهیونیستی، آن را مجبور به پایان ‌اشغال فلسطین و شناسایی حق بازگشت آوارگان کند. در این میان رژیم صهیونیستی و حامی همیشگی آن آمریکا نیز دست روی دست نگذاشته‌اند و تلاش‌های بسیاری برای مقابله با این جنبش صورت داده‌اند. حالا مقامات آمریکایی با مطرح کردن این طرح در کنگره سعی دارند یک بار دیگر پایبندی خود به این رژیم را به نمایش بگذارند. بسیاری از منتقدان این مصوبه بر این باورند که کنگره با تصویب این طرح، شهروندان آمریکایی را هدف گرفته و رژیم صهیونیستی را بر شهروندان و مالیات‌دهندگان آمریکایی ارجح دانسته است.
از سوی دیگر، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز روز چهارشنبه اعلام کرد: پاریس تعریف اتحاد بین‌المللی گرامیداشت هولوکاست را تصویب خواهد کرد و از این پس رفتارها و اظهارات ضد صهیونیستی را شکل و نوعی از مخالفت و ضدیت با یهودی‌ها در نظر خواهد گرفت.
گفتنی است نفوذ لابی‌های قدرتمند و ثروتمند صهیونیستی در کشورهای غربی آنقدر بالاست که برخی رهبران این کشورها برای به قدرت رسیدن به آن متوسل می‌شوند چرا که عدم همراهی این لابی‌ها را مساوی با شکست در انتخابات می‌بینند.