kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۶۱
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۰
رئیس قوه قضائیه در دهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت:

شعار ما نباید مردم را به زور به بهشت ببریم تفکر لیبرالی است

رئیس قوه قضائیه در دهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت گفت: شعار «نباید به زور مردم را به بهشت ببریم»، ناشی از تفکر لیبرالیسم و مدرنیته است.

سرویس اجتماعی - علمی:
رئیس قوه قضائیه در دهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت گفت: شعار «نباید به زور مردم را به بهشت ببریم»، ناشی از تفکر لیبرالیسم و مدرنیته است.
آملی لاریجانی در این همایش که در سالن همایشهای بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، تصریح کرد: غربی‌‌ها معتقدند دولت‌‌ها باید بی‌طرف بوده و هیچ نقشی در تعیین ارزش‌‌ها نداشته باشند و این ناشی از تفکر مدرنیته است.
رئیس قوه قضائیه گفت: وقتی در یک جامعه مدرنیته رواج پیدا کند هر شخص فقط به خودش فکر می‌کند و همین باعث می‌شود تا امر به معروف و نهی از منکر و ایثار در فرهنگ لیبرالی معنی نداشته و از درجه ارزش ساقط شود.
وی  به موضوع عقلانیت و تاثیر آن در مدرنیته هم اشاره کرد و گفت: عقلانیت در مدرنیته همیشه به دنبال تولید بیشتر می‌رود، زیرا کار عقلِ ابزاری حسابگری است و همیشه به این می‌اندیشد که با چه وسایلی بیشترین مقصود‌ها برایش مهیا می‌شود.
لاریجانی تصریح کرد: در جامعه لیبرالی دیدید که چه بساطی در موضوع تولید پیش آوردند و تلاش می‌کنند تا هر چه می‌شود کار و کارگر را بیشتر کرده و تولید را بالا ببرند.
وی افزود این تفکرات در دوره اصلاحات نیز با عنوان توسعه مطرح می‌شد که ناشی از همان تفکر لیبرالی بود که در تفکر سیاسی آنها هم نقش داشت.
وی تأکید کرد: یکی از اساسی‌ترین مولفه‌های مدرنیته فردگرایی است که اینگونه معنا می‌شود که هر انسانی خودش مهم بوده و یک واحد مستقل به حساب می‌آید و می‌تواند خودش مسیر زندگی خودش را تعیین کند و اینگونه است که نسبیت در اخلاق آغاز می‌شود. بر اساس این دیدگاه ارزش‌‌ها را فرد تعیین می‌کند و مدرنیته ارزش مطلق را که ما به آن قائل هستیم نفی می‌کند و به این تربیت یک نسبیت ارزشی به وجود می‌آید. لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع سبک زندگی اشاره کرد و گفت: از نظر ما و بر اساس اعتقاداتمان سبک زندگی همان چیزی است که ما را به امام می‌رساند و موجب حیات طیبه انسان‌‌ها می‌شود.
وی افزود: برخی از متفکرین غربی معتقدند سبک زندگی همان چیزی است که در هر دوره از سوی مردم همان جوامع اجرا می‌شود در حالی که ما این نظریه را رد می‌کنیم و معتقدیم سبک زندگی نحوه‌ای از زندگی است که نسبت به سایر نحوه‌‌ها برتری دارد.
رئیس قوه قضائیه گفت: سبک زندگی غربی یک سری ظواهری دارد که امروز نگاه لیبرالیسم تقریبا بر آن حاکم شده است و ما شاهد تبرج در امور جنسی هستیم و البته اینها به دنبال در خود فرو رفتن هستند.
لاریجانی گفت: متاسفانه اینها این نحوه زندگی را به کشورهای دیگر نیز سرازیر کردند و برخی کشورهای شرقی را درگیر آن کردند.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه  این سبک زندگی ناشی از یکسری بنیادهای عقیدتی و فکری است گفت: مظاهر موجود از این نحوه زندگی در  غرب ناشی از مدرنیته و تجدد است که بر اساس نظر و اعتقاد ما، مومنین حیاتی متفاوت از این دارند و حیات طیبه مورد نظر ما، همان حیات طیبه قرآنی است. آملی لاریجانی تصریح کرد:  همانا صراط مستقیم الهی تفاوتی با امام و عبودیت ندارد و بر اساس شواهد زیادی که وجود دارد امام همان عبودیت محض است و عبودیت هم که ما را به صراط مستقیم الهی می‌رساند.