kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۵۵
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵
مدیرعامل سازمان انتقال خون اعلام کرد

خودکفایی ایران در اهدای خون

مدیرعامل سازمان انتقال خون از ایران به عنوان اولین کشور در حال توسعه نام برد که توانسته قبل از سال 2020 به آمار صد درصدی اهدای خون و حذف خون جایگزین دست یابد.
دکتر علی اکبر پورفتح اله در گفتگو با مهر اظهارداشت: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سال گذشته 107 میلیون واحد خون در 167 کشور دنیا اهدا شد که سهم کشور ما دو درصد از خونهای اهدایی معادل دو میلیون و 100 هزار واحد خون است.
وی با اعلام اینکه در کشورهای با رشد شاخص پایین و متوسط، روزانه 800 مادر جان خودشان را به کمبود خون و فرآورده‌های خونی از دست می‌دهند، از انتخاب شعار امسال روز جهانی اهداکنندگان با عنوان "اهدای خون برای مادران، آنان که زندگی می‌بخشند” خبر داد.
وی ادامه داد: در حال حاضر کشورهایی که به جمع کشورهای اهدا کننده صد درصد داوطلبانه رسیده اند، 60 کشور از مجموع 167 کشور دنیا هستند.
پورفتح اله گفت: شاخص اهدای خون در کشورهای توسعه یافته 39 واحد و در کشورهای متوسط 12 واحد به ازای هر 1000 نفر جمعیت است که در کشورمان این آمار به 27 واحد رسیده است.
وی با اظهار خرسندی از این موضوع، افزود: با توجه به حجم اعمال جراحی که در کشور داریم، این شاخص مشکل ما را در زمینه تامین منابع خونی مرتفع کرده است.
پورفتح اله به وضعیت نا مطلوب اهدای خون زنان ایرانی هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه این سهم در کشور ما بسیار ناچیز است به طوری که زمانی این شاخص 10 درصد بود که به 4.5 درصد تقلیل یافته است.
پورفتح اله در ادامه به توزیع سنی اهدا کنندگان خون در دنیا و ایران اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بیشترین رنج سنی اهداکنندگان 25 تا 44 سال است که حدود 39 درصد اهداکنندگان را در جهان شامل می‌شوند در حالی که در ایران این رده سنی سهم 65 درصدی از
اهدا کنندگان را دارند.