kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۴۷۳
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳

جوابیه بنیاد فارابی و توضیح کیهان

در پی انتشار خبری با عنوان دستمزد چند میلیونی سینماگران اپوزیسیون و مستقل از دولت، بنیاد سینمایی فارابی جوابیه‌ای را ارسال کرد که همراه توضیح کیهان از نظر می‌گذرد:

در خبر منتشر شده شماره 22110 آن روزنامه با عنوان «دستمزد چندصد میلیونی سینماگران اپوزیسیون و مستقل از دولت!» برداشت‌های نادرستی صورت گرفته که لازم است اصلاح شود:
1. به نظر می‌رسد سیاست شفاف‌سازی حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی، از سوی روزنامه کیهان فرصتی برای درج دیدگاه‌های خود در قالب اشتباهات ظاهرا سهوی و تسویه‌حساب سیاسی با چهره‌های  فرهنگی و هنری کشور و در نهایت زیر سوال بردن حمایت از سینمای نوین ایران شده است.
2. بنیاد سینمایی فارابی برای حضور سازندگان فیلم‌ها در رویدادهای معتبر بین‌المللی مطابق ضوابط و آیین‌نامه‌های مرتبط، در برخی موارد، کمک هزینه سفر عوامل اصلی مانند تهیه‌کننده یا کارگردان را تامین می‌کند؛ از جمله به سرکار خانم رخشان بنی‌اعتماد، فیلمساز ارزشمند سینمای ایران، برای حضور در رویداد سینمایی جشنواره فیلم‌های آسیایی رم (دوم تیر 1397) مبلغ 12/100/000 ریال (معادل یک میلیون و دویست و ده هزار تومان) کمک هزینه سفر پرداخت شده است. حب و بغض سیاسی نباید در خواندن اعداد، رسانه‌ای را دچار اشتباه کرده و یک میلیون و دویست و ده هزار تومان را چندین برابر کرده و صد و بیست و یک میلیون تومان بخواند و این ادعا را در قالب خبر بنویسد!
3. هیچ یک از هنرمندان و سینماگران از دولت و در این مورد، از بنیاد سینمایی فارابی دستمزد دریافت نمی‌کنند. هنرمندان و سینماگران در پروژه‌هایی که در راستای اولویت‌های فرهنگی کشور باشد، می‌توانند مشارکت بنیاد سینمایی فارابی را پس از طی مراحل لازم، درخواست کنند. مانند پروژه نگارش پنج فیلمنامه سینمایی در موضوعات اجتماعی و کارآفرینی، درباره شخصیت‌های کارآفرین و ارزش‌آفرین موفق ایرانی، که توسط گروهی از فیلمنامه‌نویسان کشور در حال نگارش است.
4. بهره‌مندی فیلمسازانی چون: آقایان علیرضا رئیسیان، محمدعلی سجادی، احمد حامد و دیگران از «وام» یا «مشارکت» در پروژه‌های سینمایی، مبتنی بر شیوه‌ها و رویه‌های قانونی و حرفه‌ای است که بارها توضیح داده شده و فقط در صورتی که کسی یا کسانی بخواهند واقعیت را دگرگون‌ جلوه دهند، این توضیحات را نادیده خواهند گرفت.
5. شفاف‌سازی فرصتی برای نقد و بررسی منصفانه توسط افکار عمومی و به تبع آن ارتقای فعالیت‌ها و تصمیم‌ها؛ و نه برخوردهای سلیقه‌ای و جناحی است.
توضیح کیهان:
ضمن تشکر از بنیاد سینمایی فارابی به خاطر شفاف‌سازی در صرف برخی هزینه‌ها و آرزوی تداوم این رویه و همچنین عذرخواهی از خوانندگان محترم به دلیل غلط چاپی در درج واحد تومان، نکات زیر قابل ذکر است:
1-اینکه با یک غلط چاپی و علیرغم صحیح بودن بقیه ارقام درج شده در مطلب مورد بحث، توسط نویسنده جوابیه بنیاد سینمایی فارابی متهم به «تسویه حساب با چهره‌های فرهنگی و هنری و زیر سؤال بردن حمایت از سینمای نوین ایران شویم»، خود نشان از اغراض سیاسی و تسویه‌حساب نویسنده جوابیه دارد که گویا مدت‌ها در انتظار بوده که گزکی از کیهان بگیرد و بهانه قرار دهد. این درحالی است که درج ‌اشتباهی یک رقم از میان ده‌ها رقم ارائه شده در «صورت خلاصه عملکرد 9 ماهه بنیاد سینمایی فارابی» که بسیاری از آنها در مطلب کیهان نیامده، تغییری در اصل موضوع نمی‌دهد. خصوصا اینکه سینمای جشنواره‌ای که نویسنده جوابیه آن را سینمای نوین ایران نامیده، مدت‌هاست سفارتی بودن و سیاه‌نمایی‌اش از این سرزمین و مردمش، آوازه داخل و خارج شده، چنان‌که در این یکی دو ساله آش آن قدر شور بوده که خان هم فهمیده و سال گذشته در نقد برخی از همین فیلم‌های سینمایی به اصطلاح نوین ایران که در آلمان به نمایش درآمده بود، مثلا «رادیو دویچه وله» گفت که «فیلم‌های ایرانی به شکل ویژه‌ای تلخ و پردرد هستند» و رادیو فرانسه فیلم‌های ایرانی را «تیره، نا‌امید‌کننده، ملال‌آور و گاه خشن و مازوخیستی» نامید. این درحالی است که سال قبل از آن نیز رادیو بی‌بی‌سی در وب‌سایت خود نوشته بود:
«... فیلم‌های ایرانی مملو از پرخاش و خشونت، هیستری و دیگر‌ستیزی و رسوخ نابسامانی در تمام وجوه جامعه هستند درحالی که صحنه زندگی اجتماعی ایران... از جنب و جوش همیشگی برخوردار است و مثل همیشه خوشی‌ها در کنار ناخوشی‌ها حضور دارند. پس چگونه می‌شود که سینمای ایران اینچنین به سیم آخر زده و در ناامیدی محض غوطه خورده است...»
این ارزیابی رادیوهای بیگانه و در واقع متولیان اصلی همان جشنواره‌ها از سینمایی است که نویسنده جوابیه فارابی، سینمای نوین ایران می‌خواند و کیهان را دارای اغراض سیاسی و آماده تسویه‌حساب با آنها می‌داند. سینماگرانی که چنین فیلم‌های شرم‌آوری ساخته و به عنوان سفیر فرهنگی ایران به جشنواره‌های خارجی برده تا آبروی ایران و ایرانی را اینگونه نزد بیگانه ببرند. حالا باید قضاوت کرد آیا آنان که از کیسه ملت برای چنین فیلم‌ها و فیلمسازانی، یک میلیون و دو میلیون و ده میلیون که هیچ ولو یک ریال هزینه می‌کنند، دارای اغراض سیاسی و ضد ملی و ضد دینی هستند یا کیهان که همواره اینگونه رانت‌خواری‌ها و خیانت در امانت را افشا‌ کرده است؟!!
2- جوابیه‌‌نویس فارابی، بودجه‌های پرداختی خود را در راستای اولویت‌های فرهنگی کشور می‌داند!  جای سؤال از مسئولین بنیاد فارابی (و نه جوابیه‌نویس) است که این اولویت‌های فرهنگی چیست؟ آیا براساس سند چشم‌انداز ملی است؟ آیا براساس فرمایشات مقام معظم رهبری است؟ آیا فیلم‌هایی مثل «سونامی» (که عزم ملی مبنی بر به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی و عدم حضور در میادین ورزشی در مقابل آن را زیر علامت سؤال می‌برد) یا «اسکیت‌باز» که توسط افرادی تهیه و کارگردانی می‌شود که در جشن چهل‌سالگی انقلاب، کل چهل‌سال را موجب توقف خود دانستند، یا «بنفشه آفریقایی» که در واقع به رسمیت شناختن پدیده مذموم دو شوهری است را در راستای سند چشم‌انداز ملی و یا فرمایشات مقام معظم رهبری ارزیابی می‌کنید‌؟!!
راستی مجری آن پروژه نگارش پنج فیلمنامه همان کسی نیست که به دلیل فعالیت در جریان فتنه 88 دستگیر و محاکمه شد، در همان روزها با بی‌بی‌سی به عنوان یکی از دشمنان قسم‌خورده و دیرین این ملت همکاری تنگاتنگ کرد و برخلاف حکم قضایی جعفر پناهی به طور غیرقانونی به فیلمسازی‌اش کمک نمود و فیلمش را هم به جشنواره‌های جهانی فرستاد تا دستمایه بیشتری برای رسانه‌های بیگانه و سرویس‌های اطلاعاتی غرب جهت لجن‌پراکنی علیه انقلاب و نظام اسلامی فراهم آورد؟! آیا چنین فردی در راستای منافع ملی این کشور است یا بیگانگان؟ آیا برای دستخوش این همه فعالیت علیه انقلاب و ملت بایستی 200 میلیون تومان پول بی‌زبان این ملت مظلوم را در حلقوم چنین کسی بریزید که بلندگوی بلافصل دشمنان این آب و خاک است؟ این است آن اولویت‌های فرهنگی که شما معتقدید؟ قطعا این اولویت‌های شما با اولویت‌های فرهنگی ملت‌ و انقلاب زمین تا آسمان فرق می‌کند و از همین روی رهبری فرمودند برخی دستگاه‌های فرهنگی دچار اختلال و تعطیل هستند و ملت و جوانان را به کار فرهنگی تمیز و آتش به اختیار فراخواندند.
3- براساس آنچه توضیح داده شد در واقع این بنیاد فارابی است که در حمایت‌هایش، آن هم نه از جیب مبارک بلکه از کیسه ملت و بیت‌المال، اغراض سیاسی که سهل است، اغراض ضد انقلابی به کار می‌برد و پول ملت که نزدش امانت است را در اختیار بیگانگان با ملت قرار می‌دهد.  بنیاد فارابی براساس آمارهای خودش بیش از 700 میلیون تومان برای حضور و حمایت از فیلم‌هایی که اغلبشان به قول آن خبرنگار خارجی «مملو از پرخاش و خشونت، هیستری و دیگر‌ستیزی و رسوخ نابسامانی در تمام وجوه جامعه» است و بنا بر نقد آن تحلیل‌گر دیگر خارجی «تیره، ناامید‌کننده، ملال‌آور و گاه خشن و مازوخیستی» است، از بیت‌المال ملت هزینه کرده است! آیا این به هدر دادن بیت‌المال برای بد‌هیبت نشان دادن کشور و مردم و انقلاب، اولویت فرهنگی بنیاد فارابی است؟!