kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۰
علیرغم موافقت رسمی شورای رقابت با افزایش قیمت‌ها

خودروسازان: ضرر می‌کنیم قیمت‌ها باید بیشتر شود

علیرغم افزایش حدود 7درصدی قیمت خودرو توسط شورای رقابت، دبیر انجمن خودروسازان مدعی شد ما باز هم ضرر می‌کنیم و قیمت‌ها باید بیشتر شود.
احمد نعمت‌بخش در گفتگو با مهر درباره فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو که مورد تصویب اعضای شورای رقابت قرار گرفت، گفت: خودروسازان این دستورالعمل را اجرا نخواهند کرد،چرا که در صورت اجرا، بر زیان آنان افزوده خواهد شد.
وی گفت: در جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو که روز پنجشنبه گذشته برگزار شد، اعتراض و گلایه‌های خود درباره دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خود را به اطلاع وزیر و معاونانش رساندیم و مقرر شد آنان این موضوع را پیگیری و تعیین تکلیف کنند. دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه الان 15ماه است که تورم بخشی در قیمت نهایی خودرو اعمال نمی‌شود، اظهار داشت: فرمول قبلی شورای رقابت هم 2هزار میلیارد تومان زیان به خودروسازان وارد کرد، ضمن اینکه تصمیمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در سال 91 نیز 4هزار میلیارد تومان به این صنعت زیان وارد کرده بود.
نعمت بخش ادامه داد: براساس قوانین موجود کشور، در سال‌های اخیر دولت باید به خودروسازان به دلیل اینکه قیمت محصولاتشان راکمتر از قیمت واقعی عرضه کردند، کمک می‌کرد که متاسفانه تاکنون آن را پرداخت نکرده است.
وی مدعی شد: مسئولان شورای رقابت در جلساتی که با مقامات وزارت صنعت معدن و تجارت و خودروسازان پیش از نهایی شدن فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو داشتند، وعده دادند 10 تا 12 درصد قیمت‌ها افزایش یابد اما براساس فرمول جدید، نه تنها قیمت خودرو افزایش نمی‌یابد بلکه قیمت‌های فعلی آنها از قیمت‌های جدید بیشتر و بعضا اختلاف چند میلیونی دارند.
این اظهارات نعمت‌بخش در حالی است که با فرمول جدید شورای رقابت قیمت انواع خودروهای تولید داخل بین 3/7 درصد تا 6/9 درصد افزایش می‌یابد.
دبیر انجمن خودروسازان در ادامه اظهاراتش با حمله به شورای رقابت، ادعا کرد ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو «اشتباه» است و این شورا فقط باید دستورالعمل بدهد، نه اینکه در کنار تعیین فرمول، قیمت خودرو را هم تعیین کند.
به گفته نعمت‌بخش، مگر می‌شود استانداردهای اجباری که دولت با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست برای خودروسازان گذاشته  است، را برای مصرف‌کنندگان، آپشن اختیاری در نظر  گرفت و به مشتریان، مثلا خودرو یورو2 به جای یورو 4 تحویل داد.
فهرست قیمت جدید خودروها
در همین حال رئیس شورای رقابت با تشریح تصمیمات اخیر این شورا از افزایش قیمت انواع خودرو خبر داد و گفت: قیمت انواع خودروهای تولید داخل بین 3/7 دهم درصد تا 6/9 دهم درصد افزایش می‌یابد.
رضا شیوا اظهار داشت: براساس تصمیم شورای رقابت قیمت انواع خودرو به این شرح است:
پژو 405 اس ال ایکس: قیمت جدید 24 میلیون و 900 هزار تومان با 6/9 دهم درصد افزایش، پژو 206 تیپ5: قیمت جدید 28میلیون و 200هزار تومان با 5/76 صدم درصد افزایش، پژو 206 صندوق‌دار وی8: قیمت جدید 28میلیون و 500هزار تومان با 3/7 دهم درصد افزایش، رانا: 32 میلیون تومان با 6/9 دهم درصد افزایش، پژو پارس جدید: 29 میلیون تومان با 6/19 صدم درصد افزایش، سمند ال ایکس بنزینی: 24میلیون و 800هزار تومان با 5/3 دهم درصد افزایش، پراید 131 اس ایکس: 16میلیون و 100هزار تومان با 4/82 صدم درصد افزایش،  تیبا: 20میلیون و 400هزار تومان با 5/97 صدم درصد افزایش، ام وی ام سه سیلندر: 20میلیون و 400هزار تومان با 3/79 صدم درصد افزایش، ام وی ام چهار سیلندر: 22 میلیون و 500هزار تومان با 3/49 صدم درصد افزایش، ام وی ام 530: 44میلیون و 700هزار تومان با 4/57 صدم درصد افزایش، ام وی ام ایکس 33: 64 میلیون و 700هزار تومان با 3/88 صدم درصد افزایش و ام وی ام 315: 36میلیون و 300هزار تومان با 4/13 صدم درصد افزایش.
شیوا اعمال قیمت‌های جدید را پس از امضاء توافق‌نامه با خودروسازان مبنی بر پذیرش شروط این شورا دانست و افزود: چنانچه خودروسازی شروط شورای رقابت را نپذیرد، نمی‌تواند از افزایش قیمت‌های جدید بهره‌مند شود.
وی ادامه داد: یکی از شروط شورای رقابت حذف بازار حاشیه‌ای است که در حال حاضر قیمت‌های این بازار تا سی درصد بیشتر از قیمت کارخانه است.
رئیس شورای رقابت شرط دوم شورای رقابت را اختیاری بودن آپشن‌ها برای مشتریان دانست و گفت: خودروسازان نباید آپشنی را به صورت تحمیلی به مشتری خود عرضه کنند.
 شیوا اصلاح طرح‌فروش خودروسازان را شرط سوم شورای رقابت برای اعمال قیمت‌های جدید از سوی خودروسازان برشمرد و ادامه داد: در حال حاضر وقتی شرکت‌های خودروساز سایت خود را برای پیش فروش باز می‌کنند به جای مصرف‌کننده واقعی واسطه‌ها خودرو خریداری می‌کنند که این رویه باید اصلاح شود.وی افزود: در فرمول جدید تعیین قیمت خودرو عامل کیفیت نیز گنجانده شده است به گونه‌ای که برخی خودروسازان به دلیل عدم رعایت کیفیت تا 2/5 درصد جریمه شده‌اند.
 رئیس شورای رقابت همچنین از ارز مبادله‌ای، متغیرهای کیفیت، تورم‌بخشی و بهره‌وری به عنوان عوامل موثر در تعیین قیمت‌های جدید نام برد.به گفته رئیس شورای رقابت، خودروسازان در اوایل هفته جاری و پس از امضاء تفاهم‌نامه با شورای رقابت مبتنی بر پذیرش این شروط می‌توانند قیمت‌های جدید را اعمال کنند.شیوا تاکید کرد چنانچه خودروسازی از دستورالعمل شورای رقابت و قیمت‌های تعیین شده تخطی ‌کند مشمول جریمه و برخورد قانونی خواهد شد.