kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۰۷
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۰

توقف تولید بنزین پتروشیمی‌ها با وجود کمبود در کشور

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه تولید بنزین کشور روزانه 10 میلیون لیتر کمتر از مصرف است از توقف تولید هفت تا هشت میلیون لیتر از این فرآورده نفتی در پتروشیمی‌ها خبر داد.
به گزارش مهر، شاهرخ خسروانی معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا با اشاره به تولید 60 میلیون لیتر و مصرف 70 میلیون لیتر بنزین در کشور واردات بنزین را موقتی اعلام کرده و گفته است: با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 20 میلیون لیتر بنزین صادر می‌کنیم.
در همین حال شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: از اردیبهشت ماه سال جاری تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی متوقف شده است.
این مجموعه نفتی با رد هرگونه توقف واردات بنزین، یادآور شد: واردات بنزین به کشور بر اساس ضوابط و مقررات قانونی به هیچ عنوان متوقف نشده بلکه با توجه به ذخایر مطلوب بنزین کشور و بنا به دستور مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران میزان واردات بنزین در خرداد ماه به صورت مقطعی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
بر اساس ابلاغیه هیئت دولت به وزارت نفت، در اواسط اردیبهشت ماه امسال مبنی بر قطع دریافت اکتان افزا از مجتمع‌های پتروشیمی، مقرر شد کمبود بنزین مصرفی کشور از طریق واردات بنزین یورو4 توسط وزارت نفت جبران شود که به همین منظور برنامه‌ریزی برای واردات بنزین با استاندارد یورو4 به عمل آمده و  در بازه زمانی یک ماه آینده واردات بنزین یورو4 عملیاتی خواهد شد.
در همین حال دولت با صدور مصوبه‌ای به وزارت نفت ضوابط جدید واردات بنزین را تعیین کرد.
با صدور این مصوبه و ابلاغ آن به وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تنها می‌تواند بنزین را با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا وارد کند و خرید خارجی بنزین یورو 2 ممنوع شده است.
هم‌اکنون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران متولی واردات بنزین به کشور با استاندارد یورو4 است. قبل از ابلاغیه هیئت دولت برای واردات بنزین یورو4، امور بین‌الملل شرکت ملی نفت بر اساس قراردادهای منعقده قبلی اقدام به واردات بنزین سوپر طبق استاندارد جاری وزارت نفت می‌کرده است.
تامین کل بنزین یورو4 در داخل
در همین حال معاون وزیر نفت در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی طرح‌های جدید بنزین‌سازی ایران، گفت: امسال سه طرح جدید افزایش ظرفیت تولید بنزین با استاندارد نزدیک به یورو چهار اتحادیه اروپا در سطح پالایشگاه‌های نفت کشور در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
عباس کاظمی با اعلام اینکه تا مهرماه سال جاری مجتمع بنزین‌سازی پالایشگاه نفت اصفهان راه‌اندازی خواهد شد، تصریح کرد: مراحل ساختمان و نصب این پالایشگاه و حتی راه‌اندازی واحدهای فرآیندی این مجتمع بنزین‌سازی به پایان رسیده است.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه هم‌اکنون آخرین مراحل تولید کاتالیست بومی این طرح پالایشگاهی توسط متخصصان داخلی در حال انجام است، اظهار داشت: کاهش قابل توجه بنزن و آروماتیک‌ها از ترکیب بنزین تولیدی مهمترین ویژگی محصولات جدید این مجتمع بنزین‌ساز است.
این مقام مسئول همچنین با اشاره به تامین فاینانس طرح بنزین‌سازی پالایشگاه نفت بندرعباس، پیشرفت اجرایی این پروژه جدید بنزینی را بیش از 90 درصد عنوان کرد و افزود: طرح بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس تا بهمن‌ماه سال جاری در مدار بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
این عضو هیئت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با یادآوری اینکه طرح استحصال بنزن از ترکیب بنزین پالایشگاه نفت تبریز هم امسال به تولید خواهد رسید، تاکید کرد:‌ با بهره‌برداری از این پروژه در مجموع چهار میلیون لیتر بنزین تولیدی پالایشگاه نفت تبریز با استاندارد یورو چهار و عاری از ماده شیمیایی بنزن تولید خواهد شد.
کاظمی با اشاره به اینکه در حال حاضر 16 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو چهار در پالایشگاه نفت شازند اراک تولید می‌شود، افزود: این بنزین به طور کامل نیاز شهر تهران، کرج و اراک را پوشش می‌دهد.
معاون وزیر نفت از افزایش 20 میلیون لیتری ظرفیت تولید بنزین با استاندارد یورو چهار در سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی طرح‌های جدید بنزین‌سازی امکان عرضه بنزین پاک در تمامی کلانشهرهای کشور همچون اصفهان، تبریز، شیراز، مشهد و اهواز فراهم خواهد شد.