kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۹۴
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۴

ویروس VHS عامل مرگ ومیر ماهیان در چهارمحال و بختیاری اعلام شد

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی چهار محال و بختیاری ویروس ‌VHS را عامل تلفات ماهیان سردابی استان اعلام کرد.
شهرکرد- خبرنگار کیهان:
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی چهار محال و بختیاری ویروس ‌VHS را عامل تلفات ماهیان سردابی استان اعلام کرد.
پرویز منصوری در جمع خبرنگاران استان در شهر کرد افزود: پاییز سال گذشته بر اثر شیوع ویروس VHS برخی از انواع ماهیان را در مزارع پرورش ماهی استان آلوده کرد و باعث تلفات ماهی در این مزارع شد.
وی با بیان اینکه این ویروس برای انسان خطرآفرین نیست اظهار داشت: با بازرسی‌ها و اقدامات انجام شده در مزارع پرورش ماهی استان هم اکنون شیوع این بیماری فروکش کرده وکنترل شده است.
منصوری با تاکید بر ضرورت برخورد جدی با مزارع غیرمجاز پرورش ماهی، افزود: در حال حاضر نظارت کامل در صدور مجوز برای این مزارع وجود دارد و برای مزارعی که موافقت اصولی احداث صادر شده است تمامی قوانین لحاظ می‌شود.
وی اظهار کرد: با مزارعی که غیرمجاز هستند و مجوزات لازم را از جهاد کشاورزی، دامپزشکی و محیط زیست دریافت نکرده‌اند، از طریق مراجع قضایی برخورد جدی می‌شود.
شیوع یک بیماری ناشناخته در مزارع پرورش ماهی استان در پاییز سال گذشته بخصوص در شهرهای کیار اردل، کوهرنگ و لردگان به حدود 70درصد از 300 مزرعه پرورش ماهی استان خسارات وارد کرد.
چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه حدود 19هزار تن ماهی قطب تولید ماهیان سردابی کشور محسوب می‌شود.
ماهیان سردابی از گونه‌هایی هستند که در آب با دمای زیر 18 درجه زیست و رشد می‌کنند، مهم‌ترین گونه این ماهی که در چهار محال و بختیاری پرورش داده می‌شود، ماهی قزل‌آلاست.
گفته می‌شود این ویروس موجب نابودی 3میلیون و 700هزار کیلوگرم ماهی سردابی شده و حدود 400میلیارد ریال خسارت به صاحبان مزارع پرورش ماهیان سردابی وارد کرده است.